Zoek MDM

Bulletin

Mijn Kia Besta 2.7 verbruikt veel water en raakt oververhit

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 2 maanden geleden #26720 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp : Re: Kia Besta 2.7 verbruikt veel water en raakt oververhit.
Bij Kia Besta-motoren moet, wanneer de cilinderkop wordt gevlakt, ook het thermostaathuis worden gevlakt. Als alleen de cilinderkop wordt gevlakt, zal deze na montage oneffen zijn. Een ander probleem kan soms in de ventilator zitten; de centrifugaalventilator werkt dan niet goed en kan de motor niet voldoende koelen. Deze motor mag niet zonder thermostaat draaien, omdat er dan weinig water naar de radiateur circuleert, aangezien de thermostaat een tweewegthermostaat is. Bovendien moet er speciale dieselantivries worden gebruikt; deze is niet duur omdat deze bij een hoger kookpunt ligt dan gewoon water. Een andere mogelijke oorzaak is de waterpomp

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 2 maanden geleden #26734 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp : Re: Kia Besta 2.7 verbruikt veel water en raakt oververhit.
Hé vriend! Hier zijn een paar trucjes om
het probleem te vinden: 1. Verwijder de radiateurdop met een koude motor, vul de radiateur met koelvloeistof, start de motor en voeg met een emmer koelvloeistof toe aan de radiateur terwijl je kijkt of er luchtbellen verschijnen. Er kunnen er in het begin een paar verschijnen, maar ze zouden ALLEMAAL moeten verdwijnen. Als ze niet verdwijnen, zijn er interne problemen in de motor. Als er geen bellen zijn, dan heb je problemen met lekkages naar buiten (radiateur, waterpomp, kachelradiateur in de cabine, slangen, afdichtingen van het motorblok, enz.). In het tweede geval voeg je water gemengd met koelvloeistof toe tot het wit is, dan is het makkelijker om de lekkage te vinden... Daar heb je het, het eerste hoofdstuk van de saga!
Als er bellen aanwezig zijn: verwijder de gloeibougies (of ontstekingsbougies). Zet de motor in het bovenste dode punt (BDP) (precies of houd hem vast met een gereedschap) en injecteer lucht in de verbrandingskamers. Elke beschadigde cilinder zal lucht via de radiateur naar buiten persen. Dit test alleen de verbrandingskamer en de pakking. Dit zijn de standaard en gebruikelijke tests. Als je wilt testen of er scheuren in de cilinderwand zitten, is dat een ander verhaal. Zie je hoe makkelijk het is? Succes en... dat is alles! Jij bepaalt het volgende hoofdstuk van dit verhaal.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 2 maanden geleden #26736 door handmatig-mechanisch
Hé vriend, ik wilde je even iets vertellen... iemand anders met dezelfde auto raadde me aan om de thermostaat te verwijderen... maar ik vind dat eng. Ze zeggen dat je hem er in de zomer uit moet halen en er alleen in de winter weer in moet zetten. Wat denk jij ervan? En is dat de reden waarom hij water gebruikt... en wat is de beste koelvloeistof? Ik zou je advies erg op prijs stellen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 2 maanden geleden #26737 door handmatig-mechanisch
Er werd me aangeraden de thermostaat te verwijderen, maar volgens jou zou ik dat niet moeten doen... Een vriend vertelde me dat ik hem in de zomer eruit moest halen en er in de winter weer in moest zetten... dat het ergste wat je kunt doen is überhaupt een thermostaat hebben... Wat moet ik doen? Bedankt, vriend!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 2 maanden geleden #26743 door handmatig-mechanisch
Hallo vriend, in de meeste auto's stroomt de koelvloeistof direct naar de radiateur wanneer je de thermostaat verwijdert, waardoor deze sneller afkoelt. Zie de thermostaat als een klep voor water: hij opent wanneer de motor warm is, waardoor er water doorheen stroomt, en sluit wanneer de temperatuur daalt, waardoor het water alleen in de motor circuleert en niet terug de radiateur in stroomt. In de Kia Besta is de thermostaat echter een tweetrapsthermostaat. De waterstromen komen samen bij de thermostaat en wanneer deze in één richting opent, sluit hij tegelijkertijd in de andere richting, waardoor de waterstroom wordt omgeleid. Wanneer je de thermostaat verwijdert, stroomt niet al het water naar de radiateur; slechts een deel stroomt door en een deel circuleert ook in de motor, waardoor er een gedeelte overblijft waar het water stagneert en niet circuleert. De motor koelt nog steeds af door het hevelwerkingseffect (warm water stijgt hoger dan koud water), maar dit is niet aan te raden