Zoek MDM

Bulletin

Fiat Siena diesel 1997 gloeibougies warmen op

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 1 maand geleden #3901 door handmatig-mechanisch
Fiat Siena Diesel 1997 Gloeibougies Gepubliceerd door manual-mecanica
Mijn probleem is dat bij mijn Fiat Siena turbodiesel uit 1997 het lampje van de voorgloeibougie minder fel brandt dan het lampje van de timer. De timer werkt prima, het duurt 13 seconden en het dashboardlampje gaat na 5 seconden branden. Waar zit het probleem?
Oh, en de motor raakt oververhit. De radiator is nieuw, de thermostaat is nieuw en de elektrische ventilator draait goed. Ik denk dat het de waterpomp of de cilinderkop is.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 1 maand geleden #3908 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Fiat Siena diesel 1997 bougie opwarmen
Aangezien je het motortype niet hebt gespecificeerd, neem ik aan dat het een JTD-motor met directe injectie is, dus de gloeibougiekast werkt correct. De gloeibougies in deze auto werken alleen bij het starten, bij temperaturen onder de 10 °C, en na het starten om de verbranding te finetunen.
Wat betreft de oververhitting van de auto:
- Draaien de ventilatoren op hun temperatuur?
- Zie je water circuleren in het expansievat?
- Bouwt het circuit veel druk op tijdens het opwarmen?

Je hebt werk te doen...

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 1 maand geleden #3910 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Fiat Siena diesel 1997 bougie opwarmen
Er zijn twee versies van voorverwarmen: de eerste versie had een defect onderdeel in de voorverwarmer, waardoor dit probleem optreedt. Er is een andere versie van voorverwarmen waarbij een lampje in de motor de motortemperatuur meet. Dit lampje geeft de voorverwarmtijd aan en geeft aan dat er niet verder verwarmd hoeft te worden. Controleer welke versie u heeft! En wat betreft de temperatuur, controleer of de schakelaars voor de lage en hoge temperatuur op de kachel aan staan. Als de inlaat- en uitlaatslangen van de radiator bijna dezelfde temperatuur hebben (zo kunt u controleren of de thermostaat openstaat), vervang dan de dop van de watertank. Deze heeft een klep die de druk in het circuit regelt; deze kan vastzitten.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 1 maand geleden #3911 door handmatig-mechanisch
Ja, de motor is een 1.7 turbodiesel met directe injectie. Wat ik niet begrijp en kan verifiëren, is dat de opwarmtimer voor de gloeibougies goed werkt. Ik heb het gecontroleerd met twee nieuwe exemplaren, maar het indicatielampje gaat uit als de gloeibougies niet genoeg opwarmen. Daarom moet ik de opwarmprocedure twee keer uitvoeren. De timer produceert een verbindingsgeluid bij het aanzetten van het contact en een ontkoppeling wanneer de gloeibougies voorverwarmd zijn. Mijn vraag is of de injectiepomp niet goed werkt of dat de injectoren vuil kunnen zijn?
Wat betreft het opwarmen van de motor, ik denk dat het elektrisch is. Ik heb de temperaturen gemeten en dat is normaal. De twee snelheden van de elektromotor gaan aan volgens de radiatorlamp en zijn correct. De vloeistof circuleert normaal in het expansievat en het circuit bouwt niet veel druk op als het opwarmt.
Heel erg bedankt. Heeft u meer informatie die u mij kunt geven, want ik weet niet meer wat ik moet doen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 1 maand geleden #3912 door handmatig-mechanisch
De voorverwarming wordt geregeld door een zwart kastje naast het brandstoffilter. Het werkt goed en duurt 13 seconden. Ik heb het gecontroleerd, maar ik begrijp het verband niet tussen de indicator op het dashboard die 5 seconden aangaat en de bougies niet volledig laat opwarmen. Kortom, ik weet niet wie de opwarmtijd van de verlichte dashboardindicator regelt. Ik denk dat de tweede versie die u mij vertelt, defect is.
Wat de temperatuur betreft, beide snelheden van de elektrolytische condensator gaan aan, de inlaat- en uitlaatslangen van de radiator hebben dezelfde temperatuur. Ik heb de tankdop vervangen en het werkt goed. Ik denk dat hij een druk moet bereiken die op de dop wordt aangegeven en of hij met die druk werkt. Ik heb de thermostaat vervangen, de vorige zat vast en had dezelfde temperatuurproblemen. HET ONVERKLARENDE is dat de slang 85º graden meet en ik begrijp niet waar hij opwarmt, ik denk dat het elektrisch is. Heel erg bedankt, als u meer antwoorden hebt op het elektrische probleem, zou ik dat op prijs stellen. En mijn laatste vraag is: zou het kunnen dat er zich in de auto een zwarte doos achter het dashboard bevindt en dat daar de oorzaak van is?