Zoek MDM

Bulletin

MAF-sensoren

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33518 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: MAF-sensoren
Forumdiscussies zijn wenselijk; ze verrijken kennis en verhelderen misvattingen. Ze moeten echter wel met respect worden gevoerd. Er was geen sprake van specifiek gebrek aan respect in dit debat, maar er was wel een grove vorm van uiting in de verwijzing naar de vloek van een forumlid en vervolgens naar de opmerking van een moderator, die er alleen maar op gericht was de uit de hand gelopen reacties te temperen.
Om een kleine bijdrage te leveren, stuur ik je deze beschrijving van sensoren en hun diagnose.
www.mediafire.com/view/?wfpnghklegujc15

Miguel .
Het onderwerp is gesloten.
  • handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33522 door handmatig-mechanisch
Hallo, in deze tak van auto-elektronica moet je bij de tijd zijn, en ik zeg dit vanuit mijn eigen ervaring, mijn thesis bestond uit het ontwikkelen van een injectiemodule voor een Fiat 88, het ombouwen van carburateur naar multipoint, ik heb verschillende volledige boeken gelezen over injectie en carburatie, de verschillende logica van de ECU, rekenmachines, procesalgoritmen, vergelijkingen, kortom, veel informatie die vandaag de dag de motorregeling regelt, destijds werd de zuurstofsensor vastgelegd zodra de motor de bedrijfstemperatuur bereikte (> 88oC), tegenwoordig zodra de motor wordt gestart, wordt deze vastgelegd bij een koude motor (toen zou ik zo'n idee hebben weerlegd), maar het is mij overkomen uit ervaring met mijn voertuig, hiermee bedoel ik dat je duidelijk moet zijn over de theorie, maar ook constant op de hoogte moet zijn van innovaties, ik heb de twijfel over de MAF opgehelderd omdat deze op een bepaald moment onbekend was, iedereen kan die verwarring hebben, maar daarvoor zijn er forums en ik verduidelijk dat deze Het lijkt het beste in het Spaans omdat er echte interventie is van de leden, ik heb hierin geleerd en ik Ik heb trouwens MAF en MAP samen gezien in de motor van de Toyota Camry 98 3VZ-FE. Ik heb destijds geprobeerd om de ene en de andere los te koppelen, maar dat geeft me de indruk dat het sensoren zijn die elkaar ondersteunen. Zoals eerder vermeld kan de ECU de MAF of MAP-waarde bepalen. Merk op dat er geen brandstof wordt gepompt als ik een van de twee loskoppel. De kwaliteit van de ECU bij het controleren van sensorstoringen verschilt per merk. Er zijn auto's waarvan de motor zonder reden afslaat en er zijn auto's met meerdere defecte sensoren die reageren op een storing. We merken dat aan het ongewenste "Check Engine"-lampje. Groeten!
  • handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33536 door handmatig-mechanisch

vej schreef: Ik wil charlypzz vragen of de MAF en MAP samen in een voertuig zitten, of het nu een benzine- of dieselvoertuig is, om naar informatie te zoeken en te zien hoe ze werken. Die informatie ken ik namelijk niet, omdat ik MAF met alfahoeken heb gezien.

Ze worden samen aangetroffen in sommige motoren, zowel in benzine- als dieselmotoren.
Ik begin met de benzinemotor die vandaag toevallig bij de werkplaats binnenkwam: een KIA SORENTO 3.5 V6 met variabele inlaat zonder turbo.
De ECM ontvangt variabele spanningssignalen van de MAF voor de inlaatluchtstroom en temperatuur, net als elke andere MAF.
De MAP neemt hieraan deel door aan de ECM door te geven wat de druk is, in dit geval negatief, in de inlaat. Met deze informatie beslist de ECM wanneer de variabele inlaatkleppen geopend/gesloten moeten worden.
Tevens dient te worden opgemerkt dat deze twee signalen, die de ECM ontvangt, in de berekeningen worden vergeleken met die van de TPS. Op die manier wordt de beste stoichiometrische verhouding bereikt, waarbij de openingstijd van de injectoren voortdurend wordt gevarieerd en de ontstekingsvervroegingscurve wordt aangepast.

Als voorbeeld op het gebied van diesel kunnen we de HDI-motoren van Peugeot en Renault nemen.
De MAF meet ook de luchtinlaat, maar in dit geval wordt het signaal, omdat de MAF een EGR-klep heeft, door de ECM gebruikt om:
het percentage uitlaatgasrecyclingopeningen regelen.
Beperk de rookvorming tijdens acceleratie-/deceleratiefases door de brandstofstroom te corrigeren.

MAP-sensor: in dit geval is de functie omgekeerd, omdat er een turbolader in zit, meet de sensor de positieve druk. Het signaal wordt door de ECM gemeten als voorzorgsmaatregel tegen overdruk in de inlaat. Als dit gebeurt, beslist de ECM via een magneetventiel om de druk te ontlasten via de uitlaatklep die in de turbolader is geïnstalleerd.
Daarnaast wordt dit signaal gebruikt om de hoge druk van de brandstofpomp en de openingstijd van de injectoren te regelen.

Ik hoop dat het niet te lang is, maar ik kan het echt niet begrijpelijker maken.
  • handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33538 door handmatig-mechanisch
Ik waardeer de manier waarop iedereen zijn mening geeft, en eerlijk gezegd heb ik me een beetje van het forum gedistantieerd omdat het een beetje een doe-het-zelf-aanvulling is geworden, en ik zie bijna alleen maar mensen vragen hoe ze hun auto kunnen repareren, terwijl het nuttiger zou zijn om van elkaar te leren en elkaar te ondersteunen bij lastige problemen of om veranderingen in de autotechnologie te bespreken. De waarheid is dat het altijd nuttig is om te weten waarom een storing optreedt, niet zozeer om alleen de oplossing te kennen. Hier in mijn land vervangen veel mensen zomaar willekeurig onderdelen om hun storing te verhelpen, zonder te weten hoe ze werken of of wat ze veranderen de storing veroorzaakt. Bijvoorbeeld: in aircowerkplaatsen vervangen ze een druksensor in de leiding door een variabele weerstand, alleen omdat ze het iemand anders hebben zien doen. Dit forum moet dienen om duidelijkheid te scheppen voor degenen die niet bekend zijn met de werkelijke werking van de elektronische componenten van een voertuig, en niet alleen om het aantal bijdragen aan de discussies te vullen met een welbespraakte opmerking of iets dergelijks, alleen maar om de duizend te bereiken.
  • handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33542 door handmatig-mechanisch
Nou, ik bedoel dat er manieren zijn om dingen te zeggen, het is duidelijk dat forums bedoeld zijn om te debatteren, maar er zijn manieren om dingen te zeggen, praktische kennis is goed, theoretische kennis ook, het maakt je niet beter of slechter, het maakt je alleen anders en met andere vaardigheden, dus als we debatteren, doe dat dan met respect en zonder anderen aan te vallen, je hebt het mis, het kan worden vervangen door ik denk dat je in de war bent, of het lijkt me dat wat je bedoelt, je begrijpt me, maak dit niet zo erg, afgezien van het feit dat elke monteur weet dat je hier al 100 jaar in zit en dat je nooit stopt met het leren van nieuwe dingen, hoe dan ook, het is niet goed om te zeggen dat je dit of dat of dat bent en dit geldt voor charlypzz, ik weet niet of je een beetje gestrest zult zijn of wat, maar in je berichten valt agressiviteit op, dat is alles, dus en dit geldt voor iedereen, het moet in een kalme en vriendelijke omgeving zijn, hier wint niemand iets, alleen de mensen die twijfels willen wegnemen, er staan geen vermeldingen of titels op het spel, Okis, veel succes en knuffels voor iedereen.