vej schreef: Ik wil graag aan charlypzz vragen of de MAF- en MAP-sensoren in een benzine- of dieselvoertuig bij elkaar zitten, zodat ik informatie kan vinden en kan zien hoe ze werken. Ik weet die informatie namelijk niet, omdat ik MAF-sensoren met alfa-hoeken heb gezien.
Ze worden samen aangetroffen in sommige motoren, zowel benzine- als dieselmotoren.
Ik begin met de benzineversie die vandaag toevallig in de werkplaats is aangekomen, een KIA SORENTO 3.5 V6 met variabele inlaat zonder turbo.
De ECM ontvangt variabele spanningssignalen van de MAF-sensor die de luchtstroom en temperatuur aangeven, net als elke andere MAF-sensor.
De MAP-sensor stuurt een signaal naar de ECM (Engine Control Module) dat de druk aangeeft, in dit geval negatief, in het inlaatspruitstuk. Met deze informatie bepaalt de ECM wanneer de variabele gaskleppen in het inlaatspruitstuk geopend of gesloten moeten worden.
Het is ook belangrijk om te vermelden dat deze twee signalen die de ECM ontvangt, in de berekeningen worden vergeleken met die van de TPS om de beste stoichiometrische verhouding te bereiken, waarbij de openingstijd van de injectoren constant wordt gevarieerd en de ontstekingsvervroegingscurve wordt aangepast.
Als voorbeeld bij dieselmotoren kan men de HDI-motoren van Peugeot en Renault nemen.
De MAF-sensor meet ook de luchtinlaat, maar in dit geval, omdat er een EGR-klep aanwezig is, gebruikt de ECM het signaal ervan om:
Het percentage van de uitlaatgasrecirculatie regelen.
Het beperken van rookvorming tijdens acceleratie-/deceleratiefasen door de brandstoftoevoer te corrigeren.
MAP-sensor: In dit geval is de functie omgekeerd. Omdat er een turbocompressor aanwezig is, meet de sensor de overdruk. Het signaal hiervan wordt door de ECU (Engine Control Module) geanalyseerd om overdruk in het inlaatspruitstuk te voorkomen. Mocht dit toch gebeuren, dan besluit de ECU de druk te verlagen via een magneetklep, die gebruikmaakt van de uitlaatklep in de turbocompressor.
Dit signaal wordt ook gebruikt om de hoge druk van de brandstofpomp en de openingstijd van de injectoren te regelen.
Ik hoop dat ik niet te langdradig ben geweest, maar ik kon het echt niet verder samenvatten om het begrijpelijker te maken.