vej schreef: Ik wil charlypzz vragen of de MAF en MAP samen in een voertuig zitten, of het nu een benzine- of dieselvoertuig is, om naar informatie te zoeken en te zien hoe ze werken. Die informatie ken ik namelijk niet, omdat ik MAF met alfahoeken heb gezien.
Ze worden samen aangetroffen in sommige motoren, zowel in benzine- als dieselmotoren.
Ik begin met de benzinemotor die vandaag toevallig bij de werkplaats binnenkwam: een KIA SORENTO 3.5 V6 met variabele inlaat zonder turbo.
De ECM ontvangt variabele spanningssignalen van de MAF voor de inlaatluchtstroom en temperatuur, net als elke andere MAF.
De MAP neemt hieraan deel door aan de ECM door te geven wat de druk is, in dit geval negatief, in de inlaat. Met deze informatie beslist de ECM wanneer de variabele inlaatkleppen geopend/gesloten moeten worden.
Tevens dient te worden opgemerkt dat deze twee signalen, die de ECM ontvangt, in de berekeningen worden vergeleken met die van de TPS. Op die manier wordt de beste stoichiometrische verhouding bereikt, waarbij de openingstijd van de injectoren voortdurend wordt gevarieerd en de ontstekingsvervroegingscurve wordt aangepast.
Als voorbeeld op het gebied van diesel kunnen we de HDI-motoren van Peugeot en Renault nemen.
De MAF meet ook de luchtinlaat, maar in dit geval wordt het signaal, omdat de MAF een EGR-klep heeft, door de ECM gebruikt om:
het percentage uitlaatgasrecyclingopeningen regelen.
Beperk de rookvorming tijdens acceleratie-/deceleratiefases door de brandstofstroom te corrigeren.
MAP-sensor: in dit geval is de functie omgekeerd, omdat er een turbolader in zit, meet de sensor de positieve druk. Het signaal wordt door de ECM gemeten als voorzorgsmaatregel tegen overdruk in de inlaat. Als dit gebeurt, beslist de ECM via een magneetventiel om de druk te ontlasten via de uitlaatklep die in de turbolader is geïnstalleerd.
Daarnaast wordt dit signaal gebruikt om de hoge druk van de brandstofpomp en de openingstijd van de injectoren te regelen.
Ik hoop dat het niet te lang is, maar ik kan het echt niet begrijpelijker maken.