Zoek MDM

Bulletin

MAF-sensoren

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #33518 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: MAF-sensoren
Forumdiscussies zijn waardevol; ze verrijken de kennis en verhelderen misvattingen of twijfels. Ze moeten echter wel respectvol gevoerd worden. In deze specifieke discussie was er geen sprake van direct disrespect, maar er werd wel grof taalgebruik gebruikt toen er werd verwezen naar het strijkijzer van een forumlid. Later werd ook een opmerking van een moderator gebruikt, die bedoeld was om de situatie te kalmeren.
Om een ​​bijdrage te leveren, stuur ik deze beschrijving over sensoren en hun diagnostiek:
www.mediafire.com/view/?wfpnghklegujc15
. Succes.
Miguel
Het onderwerp is gesloten.
  • handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #33522 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal, in de auto-elektronica is het essentieel om op de hoogte te blijven, en dat zeg ik uit eigen ervaring. Mijn bachelorscriptie bestond uit het ontwikkelen van een injectiemodule voor een Fiat 88, waarbij ik de carburateur ombouwde naar multipoint-injectie. Ik heb talloze boeken gelezen over injectie en carburatie, de verschillende ECU-logica's, rekenmachines, procesalgoritmes, vergelijkingen – kortom, een schat aan informatie die de motorbesturing van vandaag de dag beheerst. Destijds werd de zuurstofsensor pas uitgelezen als de motor op bedrijfstemperatuur was (>88°C). Tegenwoordig meet hij de zuurstof al bij het starten, zelfs als de motor koud is (destijds zou ik dat idee hebben afgewezen), maar het is mij wel overkomen met mijn eigen auto. Wat ik bedoel is dat je een gedegen theoretische kennis moet hebben, maar ook constant op de hoogte moet blijven van innovaties. Ik heb de verwarring rond de MAF-sensor opgehelderd, omdat die ooit onbekend was. Iedereen kan wel eens in de war raken, maar daar zijn forums voor, en ik vind dit forum het beste. Ik schrijf in het Spaans omdat er echt input van de leden is. Ik heb hier veel geleerd en ik draag ook mijn ideeën bij als die binnen mijn expertisegebied vallen. Overigens, de enige plek waar ik de MAF- en MAP-sensoren samen heb gezien, was in een Toyota Camry uit 1998 met een 3VZ-FE-motor. Ik heb geprobeerd de ene en vervolgens de andere los te koppelen, en het lijkt erop dat ze elkaar ondersteunen. Zoals eerder vermeld, kan de ECU de brandstofinspuiting regelen met behulp van de MAF- of de MAP-sensor. Ik merkte dat er geen brandstof lekte toen ik er één loskoppelde. Kortom, het vermogen van de ECU om sensorstoringen te verwerken verschilt per merk. Net zoals er auto's zijn waarvan de motor nooit afslaat, zijn er andere die blijven rijden met meerdere defecte sensoren, en we komen daar pas achter door het gevreesde "Check Engine"-lampje. Groetjes!
  • handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #33536 door handmatig-mechanisch

vej schreef: Ik wil graag aan charlypzz vragen of de MAF- en MAP-sensoren in een benzine- of dieselvoertuig bij elkaar zitten, zodat ik informatie kan vinden en kan zien hoe ze werken. Ik weet die informatie namelijk niet, omdat ik MAF-sensoren met alfa-hoeken heb gezien.

Ze worden samen aangetroffen in sommige motoren, zowel benzine- als dieselmotoren.
Ik begin met de benzineversie die vandaag toevallig in de werkplaats is aangekomen, een KIA SORENTO 3.5 V6 met variabele inlaat zonder turbo.
De ECM ontvangt variabele spanningssignalen van de MAF-sensor die de luchtstroom en temperatuur aangeven, net als elke andere MAF-sensor.
De MAP-sensor stuurt een signaal naar de ECM (Engine Control Module) dat de druk aangeeft, in dit geval negatief, in het inlaatspruitstuk. Met deze informatie bepaalt de ECM wanneer de variabele gaskleppen in het inlaatspruitstuk geopend of gesloten moeten worden.
Het is ook belangrijk om te vermelden dat deze twee signalen die de ECM ontvangt, in de berekeningen worden vergeleken met die van de TPS om de beste stoichiometrische verhouding te bereiken, waarbij de openingstijd van de injectoren constant wordt gevarieerd en de ontstekingsvervroegingscurve wordt aangepast.

Als voorbeeld bij dieselmotoren kan men de HDI-motoren van Peugeot en Renault nemen.
De MAF-sensor meet ook de luchtinlaat, maar in dit geval, omdat er een EGR-klep aanwezig is, gebruikt de ECM het signaal ervan om:
Het percentage van de uitlaatgasrecirculatie regelen.
Het beperken van rookvorming tijdens acceleratie-/deceleratiefasen door de brandstoftoevoer te corrigeren.

MAP-sensor: In dit geval is de functie omgekeerd. Omdat er een turbocompressor aanwezig is, meet de sensor de overdruk. Het signaal hiervan wordt door de ECU (Engine Control Module) geanalyseerd om overdruk in het inlaatspruitstuk te voorkomen. Mocht dit toch gebeuren, dan besluit de ECU de druk te verlagen via een magneetklep, die gebruikmaakt van de uitlaatklep in de turbocompressor.
Dit signaal wordt ook gebruikt om de hoge druk van de brandstofpomp en de openingstijd van de injectoren te regelen.

Ik hoop dat ik niet te langdradig ben geweest, maar ik kon het echt niet verder samenvatten om het begrijpelijker te maken.
  • handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #33538 door handmatig-mechanisch
Ik waardeer de manier waarop iedereen zijn mening uit, maar ik ben een beetje van het forum afgedwaald omdat het meer een doe-het-zelf-aanvulling is geworden en ik vooral mensen zie vragen hoe ze hun auto moeten repareren. Het zou meer een plek moeten zijn om van elkaar te leren, elkaar te ondersteunen bij lastige problemen of veranderingen in autotechnologie te bespreken. Het is altijd nuttig om te begrijpen waarom een ​​probleem zich voordoet, zelfs meer dan alleen de oplossing te kennen. Hier in mijn land vervangen veel mensen zomaar onderdelen om problemen op te lossen zonder te begrijpen hoe ze werken of of wat ze vervangen het probleem daadwerkelijk veroorzaakt. Bijvoorbeeld, in airconditioningreparatiewerkplaatsen vervangen ze een druksensor in de leiding door een variabele weerstand, simpelweg omdat ze iemand anders dat hebben zien doen. Dit forum zou gebruikt moeten worden om de ware werking van auto-elektronica te verduidelijken voor degenen die er geen verstand van hebben, en niet alleen om het aantal berichten op te krikken met "goed gezegd" of soortgelijke opmerkingen om de duizend te bereiken.
  • handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #33542 door handmatig-mechanisch
Kijk, wat ik bedoel is dat er verschillende manieren zijn om dingen te zeggen. Het is duidelijk dat forums bedoeld zijn om te debatteren, maar er zijn manieren om dingen te zeggen. Praktische kennis is goed, theoretische kennis is ook goed; het maakt je niet beter of slechter, het maakt je gewoon anders en geeft je andere vaardigheden. Dus, als we gaan debatteren, laten we dat dan respectvol doen en zonder anderen aan te vallen. "Je hebt ongelijk" kan vervangen worden door "Ik denk dat je het verkeerd begrijpt" of "Ik denk dat je dat bedoelt." Begrijp je, maak er geen drama van. Bovendien weet elke monteur dat je dit 100 jaar kunt doen en nooit stopt met leren. Het is sowieso niet goed om te zeggen dat je dit of dat of zus en zo bent. En dit geldt ook voor charlypzz: ik weet niet of je een beetje gestrest bent of zo, maar je berichten komen agressief over, dat is alles. Dus, en dit geldt voor iedereen, laten we debatteren in een rustige en vriendelijke omgeving. Niemand wint hier iets, behalve de mensen die antwoord willen op hun vragen. Er staan ​​geen vermeldingen of titels op het spel, oké? Veel succes en een dikke knuffel voor iedereen.