Zoek MDM

Bulletin

Ford Orion onstabiel stationair draaien

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33469 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Onstabiel stationair draaien Ford Orion
Het is exact dezelfde carburateur als mijn Orion. De rood gemarkeerde is de potentiometer van het gasklephuis. In mijn geval werd deze vervangen door een exemplaar dat de monteur als betrouwbaar erkende, en het probleem was opgelost.

Andere actuatoren zouden echter de ECU een foutmelding kunnen geven: zoals de stappenmotor, blauw gemarkeerd, of andere sensoren zoals de toerenteller, waarvan ik niet zeker weet of die in het contactslot of het vliegwiel zit. Zoals ik al zei, zou een reset van de ECU het probleem kunnen oplossen.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33470 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Onstabiel stationair draaien Ford Orion
Hmm... bedankt voor je reactie, Parque. Ik heb ook het gevoel dat het de potentiometer is die kapot is. Vooral omdat hij kapot gaat als hij warm is, en naar wat ik online heb gezien, gebeurt dat vaak. Nu wacht ik op de carburateur op de foto's. Ik heb hem gekocht via een Britse website op eBay. Als ik hem heb, vervang ik beide onderdelen (de stappenmotor en de potentiometer) en kijk ik wat er gebeurt. Ik hoop dat het zichzelf oplost, want ik word er helemaal gek van. Wat betreft het resetten van de regeleenheid, ik heb begrepen dat het probleem wordt opgelost door de pluspool van de accu een halfuurtje los te koppelen. Zoals ik al zei, ik laat je weten hoe het afloopt. Proost...

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 3 maanden geleden #34175 door handmatig-mechanisch
Hoi,

ik heb hetzelfde probleem. Het stationair toerental is bij warme motor soms prima, en soms wat laag. Mijn carburateur is dezelfde als op de foto (ik heb een 2.0L Ford Sierra).
Ook koud starten is vreemd, want als ik hem start, slaat hij de eerste 2-3 seconden af. Ik moet het gaspedaal ingedrukt houden met het gaspedaal, en dan slaat de startmotor aan.

Ik heb onlangs de membranen vervangen, nieuwe bougies... en het is nog steeds hetzelfde.
Zou dit hetzelfde probleem kunnen zijn? De gaskleppotentiometer?

Bedankt!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 3 maanden geleden #34177 door handmatig-mechanisch

tekto schreef: Hallo!

Ik heb hetzelfde probleem, het stationair toerental is soms goed en soms wat laag. Mijn carburateur is dezelfde als op de foto (ik heb een Ford Sierra 2.0).
Ook de koude start is vreemd, want als ik hem start, slaat hij de eerste 2-3 seconden af. Ik moet dan gas blijven geven met het pedaal en dan slaat de startmotor aan.

Onlangs membranen vervangen, nieuwe bougies... en het is nog steeds hetzelfde.
Zou dit hetzelfde probleem kunnen zijn? De gaskleppotentiometer?

Bedankt!!

Hmm... Ik kan het niet met zekerheid zeggen, aangezien ik de hele carburateur heb vervangen door eentje van eBay. In mijn geval had ik het volgende probleem: als ik het contact aanzette, startte de auto wel, maar viel meteen weer stil. Na de tweede of derde poging sloeg hij weer aan. Met de nieuwe carburateur is dat probleem verdwenen (afgezien van het stationair draaien). Nu, eerlijk gezegd, als ik in de auto stap, voelt het als een andere auto. Alles is veranderd, van mijn rijstijl tot het geluid van de motor. Ik ben nog steeds aan het testen, maar ik hoop dat ik na zo'n 100 kilometer met de nieuwe carburateur geen problemen meer heb met stationair draaien...

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 3 maanden geleden #34179 door handmatig-mechanisch
Nou... met wat je zegt, sluit ik de rest van de motor uit, haha! Ik concentreer me op de carburateur!

Bedankt!!