Je zegt dat het cilinderblok gereviseerd is, dat de hele motor bij de dealer is gereviseerd.
Hij wordt nu geïnspecteerd door iemand die de motor uit elkaar haalt voor reparaties, enz.
Zodra de motor gerepareerd is, moet je hem geleidelijk laten "inlopen", omdat de interne onderdelen die ze installeren waarschijnlijk nieuw zullen zijn. Ik weet niet of ze de zuigers, cilinders, enz. beschadigd hebben. Maar zodra er een nieuw bewegend onderdeel in de motor zit, moet de motor behandeld worden zonder hem te overbelasten. Belaad de auto niet met alle passagiers die hij kan vervoeren of andere lading, en rijd niet sneller dan 80 km/u. Deze gedeeltelijke conditionering wordt meestal aanbevolen voor ongeveer 5.000 km.
De monteur zal ook aanraden om de olie te verversen, mogelijk vóór de eerste 1.000 km, na de reparatie, enz.
Om je een idee te geven, gebruik ik een paar sneakers als analogie en leg ik het als volgt uit:
Stel je voor dat je een paar hardloopschoenen koopt en gewend bent om lange afstanden te rennen. Als je ze vanaf dag één gebruikt om een heel lange duurloop te maken, bijvoorbeeld 30 km, zullen de schoenen je voeten pijn doen, omdat ze zich geleidelijk aan de vorm van je voet moeten aanpassen. Daarna moet je een paar korte wandelingen of hardlooprondjes maken vóór een zware training om ze in te lopen. Hetzelfde geldt voor een net afgestelde of gereviseerde motor. Omdat de onderdelen nieuw zijn, moeten ze goed op elkaar aansluiten. Hetzelfde geldt voor de meeste bewegende onderdelen in alle machines. Assen, tandwielen, tandwielen, lagers, elektromotoren, enzovoort. Alles.