Zoek MDM

Bulletin

IAC-klep

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #20796 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: IAC-klep
Hallo vrienden, jullie raken in de war met dit alles. De IAC-klep, stappenmotor of stationairregelaar zijn allemaal hetzelfde. Er zijn verschillende typen van deze actuatoren. De meest voorkomende is het type Bosch, waarbij de stang in en uit gaat. Deze heeft een volledige slag van 8 millimeter. Deze wordt geregeld door de computer en de juiste installatie voor dit specifieke type gebeurt nadat de actuator is geïnstalleerd. De accu wordt ongeveer een minuut losgekoppeld. Vervolgens open je het contact ongeveer 15 seconden, sluit je het 15 seconden, open je het weer 15 seconden en sluit je het weer 15 seconden. Deze handeling herhaal je ongeveer drie of vier keer, de laatste keer start je en dat is alles. Dit doe je bij VW, Fiat, Chevrolet, Daywood en alle merken die dit type hebben.

Dan is er de Ford-regelaar, die anders is omdat hij bij lage snelheid werkt en ook bij hoge snelheid regelt. Deze wordt alleen door Ford gebruikt en de procedure is in principe hetzelfde. Hij werkt alleen anders omdat het een soort membraan is dat lichtjes beweegt, bijna niet waarneembaar voor het menselijk oog.

En dan is er nog de variant die Hyundai gebruikt, een membraan dat een gat opent. In dit geval wordt het aangestuurd door de watertemperatuur en werkt het op basis daarvan. Dit type storing, dat direct afhankelijk is van de werkelijke temperatuur van het voertuig, wordt beïnvloed wanneer de temperatuursensor of NTC-sensor in slechte staat verkeert.

Hoe dan ook, het is moeilijk voor een scanner om dit type storing aan te tonen, omdat de computer, omdat het een actuator is en geen sensor, de fout niet leest, behalve in het geval van Fiat en Nissan, waar de diagnose wordt gesteld door de boordcomputer.

Het probleem van hoge acceleratie bij stationair draaien in plaats van bij het starten en wanneer het voertuig stopt voor een stoplicht of een bocht, kan te wijten zijn aan vele factoren, waarvan de meest voorkomende de slechte staat van de koppelingsplaat, valse luchtinlaten, een defect luchtfilter of luchtinlaten na de flowmeter zijn, niet de MAP.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #20805 door handmatig-mechanisch
Met alle respect, KIKEMEC.
De IAC-klep en de stappenmotor zijn niet hetzelfde, ook al is hun functie hetzelfde (het handhaven van het stationair toerental).
De stappenmotor, zoals u in uw reactie beschrijft, is degene die een stang positioneert die de luchtdoorgang naar behoefte afsluit of opent. Ook wordt in Bosch MonoMotronics een gelijkstroommotor (geen stappenmotor) gebruikt, die over het algemeen op de gasklepaanslag inwerkt.
Wat u omschrijft als het Ford-systeem, is technisch gezien wat een IAC-klep wordt genoemd. Dit systeem, hoewel gepopulariseerd door Fords EECIV, is ook te vinden in Hitachi-apparatuur en sommige Renault Sagem-modellen.
Het systeem dat Hyundai gebruikt, is geen stationair regelsysteem, maar een temperatuurafhankelijke toerentalcompensator.
Dit type element is praktisch in onbruik geraakt, voornamelijk omdat het een mechanisch apparaat is en de ECU het niet kan aansturen; het is een erfenis van de oude K-Jetronic-modellen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #20811 door handmatig-mechanisch
Hahaha, je hebt gelijk, nizome, maar die beschrijvingen zijn vooral specifiek voor mensen met relatief geavanceerde kennis van mechanica. Je moet jezelf in de situatie plaatsen waarin de mensen die ernaar vragen hier niets van afweten. Als je ze vertelt dat het verschillende dingen zijn, schep je verwarring en weten ze niet wat ze moeten doen. Daarom generaliseren we en zeggen we dat iedereen, aangezien iedereen de idle-modus bestuurt of er direct op ingrijpt, de regulator is. Je moet begrijpen dat gewone mensen niet over dat niveau van kennis beschikken. Wat je zegt klopt in ieder geval, maar je zou het gebruikers makkelijker moeten maken. In ieder geval worden de correctie en de informatie gewaardeerd, groeten en een knuffel.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #20843 door handmatig-mechanisch
Bedankt dat u al mijn vragen beantwoordt. Ik ben nog maar een beginner op dit gebied en niet alles wordt op het instituut onderwezen. Dit leer ik echter in de loop van de tijd, op basis van gegevens en lezingen die ik met een basiskennis probeer te leren. De antwoorden die ik heb gegeven, zijn gebaseerd op gegevens die ik al lange tijd heb verzameld en die helpen. Het zou echter op prijs worden gesteld als u meer informatie hebt. Ik wil namelijk graag meer leren (en dat vind ik leuk) zodat ik goede diagnoses met een basiskennis kan stellen aan degenen die mij hierbij helpen (naast de hulpmiddelen die ook essentieel zijn).
Alle informatie is welkom.
Bedankt
aan kikemec en nizome voor de antwoorden op de forumvraag::lachen: :lachen: B)
Hoe kan ik een aantal werkplaatshandleidingen voor deze pagina uploaden die ik heb en die erg nuttig zijn voor goed werk op mechanisch gebied?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 3 maanden geleden #34227 door handmatig-mechanisch
KIKEMEC.

JE HEBT GELIJK, OMDAT JE UITLEG DUIDELIJK EN PRECIES WAS, EN HET ENIGE WAT NIZOME DEED WAS MIJ IN VERWARRING TE BRENGEN, MAAR JE ANTWOORD IS GEWELDIG, OMDAT HET ME DUIDELIJK MAAKT DAT JE VAN HET ONDERWERP AFWEET, EN BOVENAL, JE HEBT ME VEEL GELD LATEN BESPAREN OM DE MONTEUR TE BETALEN.

IK GA DE STAPPEN VOLGEN DIE JE AANGEGEVEN HEBT EN IK LAAT JE DE RESULTATEN WETEN.

MIJN AUTO IS EEN POINTER WAGON UIT 2001, EN IK HEB NOG NOOIT LAST GEHAD VAN DIT DING MET TOERENTALLEN PER MINUUT (RPM). GROETEN

.

NIZOME, MET ALLE RESPECT DAT JE VERDIENT, DENK IK DAT JE ALLEEN MAAR MENSEN IN VERWARRING HEBT GESTELD, OMDAT STERVELINGEN ZOALS MIJN SERVER NIET DIEP OP DE HOOGTE ZIJN VAN DE ONDERWERPEN, DEFINITIES, DETAILS EN/OF DE TAAL VAN AUTOMONTEURS. JE COMMENTAAR IS ECHTER GOED OMDAT HET MIJ DE RUIMTE GAF OM MIJZELF MEER TE VERBETEREN IN DIT ONDERWERP, ZODAT IK AAN HET EIND VAN DE DAG KAN BESLISSEN "NAAR WIE IK LUISTER".

DANK JE WEL.