Zoek MDM

Bulletin

vreemd geluid

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 11 maanden geleden #1621 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: vreemd geluid
Hallo megabeat_1, wat zeg je me? Ik heb het al geprobeerd en het is duidelijk wat het is.
Ik bedoel de drijfstanglagers, want alles is al getest en het is bewezen dat de auto pas geluid maakt als je hem vraagt te reageren. Dat is maar een paar seconden, totdat hij een paar toeren maakt.
Anders hoor je het geluid bijna niet. Ik weet dat het zo klinkt, omdat ik de auto al een tijdje heb en ik altijd mijn oor te luisteren leg. Zelfs bij stationair draaien is het geluid zo zacht dat je het niet hoort als je het raam open hebt bij stationair draaien. Iets anders wat ze me verteld hebben is dat het de pen van een zuiger zou kunnen zijn.
De motor was perfect, behalve één dag toen hij een beetje haperde bij stationair draaien, maar niets. De motor nu en daarvoor geeft geen foutmelding, alleen het geluid. Ik heb naar een Peugeot 405 1.8 TD geluisterd en het geluid is niet hetzelfde, en een Citroen Berlindo 1.9dy doet het ook niet. Wat kun je me nog meer vertellen over de drijfstangpen?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 11 maanden geleden #1624 door handmatig-mechanisch
Als een pen een klikkend geluid maakte, was de zuiger gebroken. Het is waarschijnlijker dat dit te wijten is aan klepspeling (een defecte klepstoter) of een beschadigde klepzetel.

Als het een klepzetel is, klinkt het klikkende geluid altijd...

Als het een defecte klepstoter is, en ervan uitgaande dat de motor hydraulische klepstoters heeft, klinkt het bij een lage oliedruk (bij stationair draaien of bij het starten totdat het lampje op het instrumentenpaneel uitgaat).

Maar ik denk niet dat die motor hydraulische klepstoters heeft. Je zult dus de drijfstangkappen moeten verwijderen en kijken of er krassen op het contactvlak van de bus zitten.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 11 maanden geleden #1625 door handmatig-mechanisch
Begrepen, je bedoelt de drijfstanglagers, toch? Nou, niets, even kijken of ik een plek kan vinden waar ik ze rustig kan verwijderen en dan ga ik aan de slag. De waarheid is dat wat me voor de gek houdt, is dat het zo'n zwak geluid is. Ik heb motoren gehoord met lagers die aangeraakt waren en het klonk duizend keer luider. Iets anders kan niet zijn dat het een beetje ontregeld is.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 11 maanden geleden #1628 door handmatig-mechanisch
Als de inspuiting niet goed was afgesteld, zou hij witte rook (vertraging) of zwarte rook (vervroeging) uitstoten, en als de inspuiting te ver vooruit stond, zou het klinken als wanneer je ether in het spruitstuk giet, dat karakteristieke "geratel" van de drijfstangklop.

Als hij daarentegen vertraagd was, zou hij, wanneer je vol gas geeft en de inspuiting in de inspuitbegrenzer houdt, naast de rook ook kleine ploffende geluiden uit de uitlaat maken, "poef" "paf", terwijl je tegelijkertijd misfires in de motor zou waarnemen.

En als er geen rook vrijkomt, kunnen de injectoren, de pomptiming en een lage compressie in een cilinder (gebroken zuigerveer, gebroken zuiger) worden uitgesloten.

Dus, als we mogelijke oorzaken uitsluiten, blijven alleen de kleppen, een gebroken gloeibougie in de voorkamer (onwaarschijnlijk) of de bussen over.

En als je geen beschadigde bussen vindt, zie ik je de hele motor demonteren om te kijken wat er mis mee is.

Proost, maat.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 11 maanden geleden #1630 door handmatig-mechanisch
Nou, dit weekend ga ik kijken of ik tijd heb om de pakking te kopen en het carter te demonteren. Dat lijkt me het beste, want alles wijst erop dat het bussen zijn, want ik kan je vertellen dat de auto perfect werkt. Als je nog iets weet, laat het me dan weten. Heel erg bedankt allemaal.