Zoek MDM

Bulletin

vreemd geluid

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 11 maanden geleden #1613 door handmatig-mechanisch
vreemd geluid Geplaatst door manual-mecanica
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en
zou graag willen dat jullie me helpen. Ik heb een Citroen ZX 1.9DY met 160.000 kilometer op de teller. Ik heb onlangs gemerkt dat het een manie is. Maakt een klein geluidje dat gemengd is met het typische geluid van een dieselmotor? Het gebeurt bij stationair draaien en alleen als de motor warm is, of dat leek mij tenminste. En zelfs als ik gas geef, wordt het geluid niet luider. Het is als een metaalachtige klik. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen. Het is niet constant, maar het verdwijnt niet. Het is meer intermitterend. Het klinkt normaal en zoiets als klap klap klap of zoiets. En nogmaals, oké, en nogmaals.
Mij is verteld dat het misschien drijfstangbussen zijn. Weet je hoeveel zo'n set bussen kan kosten en natuurlijk de pakkingen, want als de krukas niet slecht is, zou ik ze vervangen, want het budget klopt niet.
Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 11 maanden geleden #1614 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: vreemd geluid
Welkom op het forum, maat. Ik denk niet dat het betreffende geluid van iets ernstigs komt als de krukaslagers.

Als het een diesel ZX is, komt het geluid waarschijnlijk van de spanrol van de dynamoriem, de stuurbekrachtigingspomp of de aircocompressor.

Dit geluid hoor je alleen bij stationair draaien en verdwijnt zodra je licht accelereert. Het is alsof de motor schorre geluiden maakt. Het is vooral hoorbaar bij het parkeren (stuurbekrachtiging aan) of wanneer je de airco stationair aanzet.

De manier om te zien of ik gelijk heb is vrij simpel: start de auto, open de motorkap en ga voor de neus staan en kijk naar de riemen. Je ziet een zwarte plastic poelie die de riem strak houdt. Als je de airconditioning aanzet of aan het stuur draait terwijl de motor stationair draait, trilt de poelie, trilt de riem en verschijnt het geluid.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 11 maanden geleden #1615 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor je antwoord, maar het is niets zoals dat. Ik hoop dat deze geen stuurbekrachtiging heeft en de rest van de riemen en spanners. Ik heb ze uit elkaar gehaald en de auto gestart, maar het geluid blijft. Vandaag heb ik de auto moeten laten slijten vanwege mijn werk en er is 120 kilometer mee gereden, maar het geluid is nog steeds even hard. Vandaag heb ik echter gemerkt dat je het heel erg weinig hoort als ik accelereer (of misschien is het een obsessie), maar je hoort het wel. Dat is alleen als je hem opvoert met ongeveer 1500 of iets meer, en hij stopt ermee. Ze vertelden me dat het een injector zou kunnen zijn, maar ik heb er een reinigingsmiddel in gedaan, maar niets als het waar is. Ongeveer twee dagen geleden merkte ik dat de auto een beetje stationair liep, iets wat hij nooit heeft gehad. Daarom dacht ik ook aan de injectoren.
Weet je hoe ik het opgenomen geluid op een of andere manier op internet kan zetten, zodat je het kunt horen? Bedankt
.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 11 maanden geleden #1618 door handmatig-mechanisch
Nou, nog meer ideeën
? Zou het een injector of zoiets kunnen zijn, wat denk je?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 11 maanden geleden #1619 door handmatig-mechanisch
Het geluid van een drijfstangbus klinkt alsof er met een hamer op de motor wordt geslagen. Het is een vrij luid en hoog geluid.

Het geluid treedt dan op in twee omstandigheden:

1. Wanneer u de motor volledig in neutraal laat accelereren, moet het erg luid zijn.

2. Wanneer u de motor vanuit stationair laat "pushen" (bij het herstellen in de tweede versnelling, bij het verlaten van een garagehelling, enz.).

Als het een injector is, zal de auto witte rook uit de uitlaat blazen (onverbrande diesel) of zeer zwarte rook bij het accelereren (halfverbrande diesel en veel roet).

Als u een kapotte injector of een kapotte zuiger had, zou de motor op drie cilinders draaien, en dat is gemakkelijk te detecteren, omdat hij bij stationair draaien klinkt als een galopperend paard; de motor maakt ook veel meer stoten dan normaal. (Hij beweegt veel meer dan normaal bij stationair draaien.)

Om te controleren of alle cilinders werken, is de gemakkelijkste manier om de motor stationair te starten, de injectormoeren één voor één los te draaien en te observeren hoe het gedrag van de motor verandert.

Draai de 1e versnelling los, de motor zou moeten beginnen te schokken. Accelereer hard. Als u het geluid hoort, draai dan de moer vast en ga verder met de 2e, 3e en 4e versnelling.

Als de motor uitvalt door een injector of een zuiger, verandert het losdraaien van de moer die bij de beschadigde cilinder hoort het motorritme niet. En bij hard accelereren maakt u niet het geluid waar u gek van wordt.

Als u echt een verbrijzelde drijfstangbus hebt, moet u de olie aftappen, het carter demonteren, de oliezuignap verwijderen (die kan in de weg zitten) en de bussen één voor één vervangen.

Plaats hiervoor cilinder 1 en 4 op de juiste plaats, markeer de drijfstangkap op cilinder 1 zodat u deze niet achterstevoren plaatst, demonteer deze, verwijder de bus, plaats de nieuwe bus en draai deze weer vast.

Volg vervolgens dezelfde stappen met cilinder 4, draai de motor om en doe cilinder 2 en 3.

De bussen zijn niet duur, ongeveer € 50, en de carterpakking kost niet meer dan € 5 of € 6. Waar je wel op moet letten, is dat je de drijfstangkappen niet verwisselt en de bussen niet invet voordat je ze weer monteert.

Ik zal de aanhaalmomenten van de drijfstangbouten moeten opzoeken, of vragen wanneer je de bussen bestelt bij een auto-onderdelenwinkel of Citroën.

Nog iets: als je bij het verwijderen van een bus merkt dat de krukas bekrast is, MONTEER HEM DAN NIET. Je zult de krukas namelijk opnieuw moeten bewerken, en daarvoor moet je de motor uit de auto halen en volledig demonteren. Ik hoop dat het niet zo ernstig is.

Met vriendelijke groet, en laat het ons weten als er iets mis is.