Zoek MDM

Bulletin

Of je helpt me, anders zit ik zonder auto.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar 7 maanden geleden #984 door handmatig-mechanisch
Of je helpt me, of ik verlies mijn auto. Gepubliceerd door manual-mecanica
Ik heb een Seat Ibiza 0.9 uit 1992 en tot vandaag had ik er geen problemen mee gehad.

Het probleem is dat ik hem vandaag, na hem te hebben gestart en een stukje te hebben gereden, de motor heb uitgezet, en toen ik hem opnieuw probeerde te starten, wilde de startmotor niet draaien. Ik hoor een klikkend geluid wanneer je de sleutel omdraait om te proberen hem te starten, maar dat is alles. (Dat klikkende geluid is vergelijkbaar met het geluid dat je hoort wanneer de accu niet genoeg vermogen heeft om de startmotor te laten draaien en je het contact aanzet.) De accu is volledig opgeladen, de rest van de elektrische systemen functioneren normaal... Wat zou er mis mee kunnen zijn? Weet iemand waar het relais van de startmotor zit? Zou de startmotor zelf doorgebrand kunnen zijn?

Als ik de storing niet kan vinden, denk ik dat ik de auto maar afschrijf, want gezien zijn leeftijd denk ik niet dat het de moeite waard is om hem naar een garage te brengen, dus ik stel uw reacties alvast op prijs.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar 7 maanden geleden #986 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Of je helpt me, anders zit ik zonder auto.
Het kan zijn dat de startmotor draait, maar het aandrijftandwiel niet loskomt. Het enige wat ik u kan adviseren is om de motor te demonteren en aan te sluiten op de accu om te kijken of het dan goed werkt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar 7 maanden geleden #988 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmonteurs op het onderwerp geluid bij het starten
Hallo collega, ik heb uw geval gezien en op basis van mijn ervaring heb ik de terminals gecontroleerd.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar 7 maanden geleden #989 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmonteurs op het onderwerp geluid bij het starten
Hallo collega, ik heb uw geval gezien en op basis van mijn ervaring heb ik de terminals gecontroleerd.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar 7 maanden geleden #990 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Of je helpt me, anders zit ik zonder auto.
Hoi Michelker, maak je geen zorgen, het is niet zo ernstig.

Wat er met je gebeurt, is dat de startmotor van je auto kapot is en kortsluiting heeft gemaakt. Je merkt dit doordat je de sleutel omdraait en een soort "TAKA"-geluid hoort. Als je deze test uitvoert met de koplampen aan, zul je merken dat ze dimmen omdat alle stroom door de kapotte startmotor wordt verbruikt.

Oplossing:

1. Koppel de massa van de accu los
. 2. Demonteer de startmotor van je auto.
3. Ga naar een autosloperij en koop een identiek exemplaar, of, als je het nog beter wilt doen, koop een gereviseerde startmotor als ruilmiddel bij een auto-onderdelenwinkel.

4. Monteer de startmotor weer en sluit de accu weer aan, en je kunt weer rijden!

Wat betreft de vraag "waar zit het startrelais?", zal ik het uitleggen:

het bevindt zich net boven de startmotor zelf, als onderdeel ervan. Je herkent hem aan een "dikke" kabel die van de pluspool van de accu komt, die vastzit met een moer van 13 mm. Van daaruit loopt een andere, eveneens dikke maar zeer korte kabel naar de startmotor. Hij heeft ook een dunne kabel met een faston-aansluiting die van de contactsleutel komt.

Zijn functie is tweeledig:

enerzijds sluit hij het elektrische circuit dat de startmotor activeert (hij verbindt de dikke kabels) wanneer je de sleutel omdraait.

Anderzijds duwt hij het aandrijfrondsel van de startmotor tegen het ringtandwiel van het vliegwiel van de benzinemotor, zodat deze ronddraait en start.

Als het startrelais defect is, merk je dat om de volgende redenen:

1. Elektrisch defect: de startmotor doet helemaal niets wanneer je de sleutel omdraait.

2. Mechanisch defect: Het relais sluit de contacten wanneer u de sleutel omdraait, maar duwt het starttandwiel niet tegen het ringtandwiel, waardoor de elektromotor stationair draait en een "s"-geluid maakt. Een andere mogelijke oorzaak is dat u niet hard genoeg duwt, waardoor de startmotortanden tegen het ringtandwiel kunnen schuren, net zoals wanneer de achteruitversnelling van een auto schuurt.

Ten derde, mechanisch defect: het relais sluit en duwt het rondsel. De motor start, maar zelfs nadat u de sleutel hebt losgelaten, blijft de startmotor vastzitten en "in zijn eigen tempo" draaien, waardoor de startmotor volledig vernield wordt en zelfs de motorkabels in brand vliegen.

Maar maak u geen zorgen, dat overkomt u niet!

Ik hoop dat ik u heb geholpen
. Met vriendelijke groet.