Zoek MDM

Bulletin

VW POLO Mi 1.6 - 1998

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #5606 door handmatig-mechanisch
VW POLO Mi 1.6 - 1998 Gepubliceerd door manual-mecanica
Ik heb het volgende lastige probleem: als ik de auto probeer te starten met een warme motor, moet ik dat twee keer doen, omdat de eerste poging niet lukt.
Zelfs als de motor koud is of lang stilstaat, start hij in één keer.
Ik zou alle hulp waarderen.
Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #5624 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: VW POLO Mi 1.6 - 1998
Voor lastige problemen, eenvoudige oplossingen. Koppel de temperatuursensor los terwijl de auto warm is en probeer de auto te starten. Als de auto goed start, vervang dan de startmotor.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #5657 door handmatig-mechanisch
Kan iemand mij uitleggen wat de temperatuursensor met de startmotor te maken heeft? Ik zie het verband niet, en het is geen grap.

Als je de temperatuursensor verwijdert bij een warme motor (of koude, het maakt mij niet uit), krijg je direct een foutcode in de ECU. Hij schakelt echter over op de doseringsmodus voor koude motoren (rijk mengsel), dus hij start mogelijk beter.

Maar wat ik niet begrijp, is waarom je de startmotor vervangt als hij goed ronddraait, zowel koud als warm?

Mijn mening, die niet per se klopt, is:

1. Bougies, mogelijk te versleten, te lange vonk en daardoor slecht, moeilijk ontsteken van de benzine.

2. Als er een elektronische gasklep is (geen gaskabel op de gasklep), kunnen olie en andere rommel die aan de gasklep blijven plakken, ervoor zorgen dat er niet genoeg lucht in het spruitstuk komt. Als dit het geval is, merkt u een onregelmatige stationairloop, onregelmatige stationairloop en een neiging tot afslaan wanneer de motor, na terugschakelen (van de derde naar de tweede versnelling en het intrappen van de koppeling en het rempedaal om te stoppen bij een stoplicht), afslaat of bijna afslaat.

De oplossing is simpel:
1. Verwijder de bougies en controleer of ze goed zijn.
2. Demonteer en reinig het gasklephuis en de gasklep met benzine of dieselbrandstof, en droog ze vervolgens af met perslucht of een pluisvrije doek.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #5663 door handmatig-mechanisch
Allereerst, bedankt aan jullie beiden (REKOBEKO en megabeat_1) voor jullie bijdragen.
Net als megabeat_1's opmerking zie ik het verband met de startmotor niet.
Jullie hebben het nu allebei over de temperatuursensor, maar ik weet niet waar die zit. Is het een van de twee die bij de uitlaat van het blok zitten waar de radiatorslang op aangesloten is?
Een van de twee is degene die het signaal naar het dashboard stuurt; dit is de bovenste.
Moet ik de onderste loskoppelen om te testen?
Bedankt

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #5667 door handmatig-mechanisch
Nu zal ik uitleggen waar het mee te maken heeft. Deze 1.6-motoren (ik neem aan dat het AEA of AEE is) en TDI-motoren (AHF, AFN) waren uitgerust met een reeks laagtoerige startmotoren. Na verloop van tijd en slijtage manifesteert dit gebrek aan toeren zich met het volgende probleem: hij start goed bij koude temperaturen, maar niet bij warme temperaturen.
De reden is simpel. Bij lage temperaturen verhoogt de ECU de inspuittijd, waardoor de auto gemakkelijker start. Bij warme temperaturen doet hij dat niet.
Het verwijderen van de temperatuursensor veroorzaakt inderdaad een storing in de ECU. Maar het zorgt er ook voor dat de ECU een storing bij -40 °C detecteert en de motor voorziet van een verrijkt mengsel voor koude start.
oscarvazq.: De sensor zit in de cilinderkop, in het thermostaathuis.