Zoek MDM

Bulletin

Tuning met Hyundai Santamo lamp

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 10 maanden geleden #37787 door handmatig-mechanisch
Hyundai Santamo Tune-Up met gloeilamp Geplaatst door manual-mecanica
Hallo, ik heb een Hyundai Santamo uit 2001 met een 2.0 16v DOHC-motor. Ik zou graag willen weten of iemand weet hoe je deze motor kunt tunen met een stroboscoop. Bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 10 maanden geleden #37791 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmonteurs op het onderwerp: Tuning met een Hyundai Santamo-lamp
De stroboscooplamp beslaat over het algemeen 3 kabels of klemmen.
1- Positieve voeding (+)
2- Negatieve voeding (-)
3- Inductieklem.

*Eerst moet u de stroomkabels + en - op de accu aansluiten.

*Verbind vervolgens de inductieklem met de kabel van cilinder nummer 1 (dit is de eerste van de verdeler terug naar het vliegwiel).

*Start de motor, richt het pistool op de demper of krukaspoelie en druk op de trekker.
U ziet een reeks flitsen en op de poelie ziet u een lijn, die u moet verplaatsen volgens wat de fabrikant aangeeft. Dit doet u eenvoudig door de verdeler te verplaatsen om de vonk te vervroegen of te vertragen.

*De lijn op de poelie geeft het BDP (bovenste dode punt) aan, wat we zullen interpreteren als dat de zuiger van cilinder 1 zich bovenaan bevindt.

Ik weet echter niet hoeveel graden vertraging er worden gebruikt, maar in sommige gevallen worden ze niet gebruikt en blijven ze alleen op BDP staan en regelt de ECU de vervroeging.
Ik zal proberen erachter te komen en dan laat ik het u weten.
Met vriendelijke groet

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 10 maanden geleden #37810 door handmatig-mechanisch
Allereerst hartelijk dank voor uw reactie. Morgen ga ik de timing controleren met het lampje. Het lijkt me 10°. Ik moet de handleiding doornemen en die informatie vinden. Ik wil u nog een vraag stellen, misschien kunt u me helpen: het blijkt dat wanneer ik de airco aanzet, het motortoerental daalt van 900 naar 500; de belasting van de compressor wordt niet gecompenseerd. Ik weet dat auto's met carburateurs een klep in de carburateur zelf hebben die compenseert met meer brandstof wanneer u de airco aanzet. Mijn vraag is: doet de ECU van deze auto dit via een sensor, of is de brandstofcompensatie nog steeds mechanisch? Bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 10 maanden geleden #37814 door handmatig-mechanisch
Wanneer je de airco aanzet, daalt het toerental, maar degene die verantwoordelijk is voor het verhogen ervan is de IAC-actuator, met behulp van de toerentalsensor. De IAC bevindt zich op het gasklephuis. Ze hebben over het algemeen 3 of zelfs 4 kabels.
1 - 12 volt
2 - aardpulsen door de ECU
3 - aardpulsen door de ECU
4 - 12 volt. (Dit werkt niet in alle gevallen.)

Succes, vriend.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 10 maanden geleden #37817 door handmatig-mechanisch
Nogmaals bedankt voor je hulp. In mijn geval heb ik een walk-behind actuator, zo genoemd volgens de originele handleidingen. Deze is verantwoordelijk voor het regelen van het stationair toerental. Hij bevindt zich aan de andere kant van het gasklephuis. Stationair draait de auto rond de 850/900 tpm, maar als ik de airco of het dimlicht aanzet, daalt het toerental, vooral met de airco aan. De walk-behind actuator (IAC-klep) is nieuw en bestaat al 4 maanden. Moet ik hem met een scanner afstellen? Als ik de walk-behind actuator loskoppel en de motor start, op hoeveel tpm moet hij dan draaien? Ik heb deze test gedaan en het was 1500 tpm. Zou het te vroeg kunnen zijn? Klopt de afstelling? Bedankt.