Zoek MDM

Bulletin

Koelvloeistoflek en ventilator werkt niet

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar 5 dagen geleden #36944 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp: Koelvloeistoflek en ventilator werkt niet.
Vrienden, ik heb een aantal dingen die jullie kunnen controleren:
eerst moet ik duidelijk maken dat als de elektromotor niet start, het de zekering in de zekeringkast kan zijn, het kan ook de elektrolamp in de radiator zijn en die moeten gecontroleerd worden. Er is ook de mogelijkheid dat het de temperatuursensor (ETC) is,
of simpelweg de koolborstels van de elektromotor van de ventilator.

De zekeringen worden gecontroleerd met een multitester in doorverbinding.
De sensoren worden in een bak met heet water geplaatst en hun weerstand wordt gemeten.

Ik moet er ook aan denken om de motorolie te controleren, want als het niveau daalt en er geen zichtbaar lek is, kan het in de cilinders lekken en dat is heel erg.
Om dit te controleren, is het simpel: verwarm een blikje tot een hoge temperatuur en laat er een druppel autoolie in vallen. Als het begint te springen, is het verontreinigd met water. De logica is dat water een lager kookpunt heeft dan olie, en wanneer het dat punt bereikt, verdampt het en scheidt het zich van de olie. Dit is de reden waarom de olie begint te bewegen.

Ik hoop dat deze tips nuttig zijn. Laat het me weten als je nog vragen hebt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar 5 dagen geleden #36953 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp: Koelvloeistoflek en ventilator werkt niet.
Ten eerste vermeld je niet welk voertuig je hebt, zodat we kunnen weten of het alleen ontlucht is en niets anders. Als de elektromotor niet start, controleer dan eerst de zekeringen om te zien of ze werken en zoek vervolgens naar het lampje (als er een is). Het is daarom belangrijk dat je ons vertelt over welk voertuig we het hebben. Start de motor en kijk of hij start. Als hij niet start, sluit dan de ventilator rechtstreeks aan op de accu om te zien of die niet is doorgebrand. Controleer de olie om te zien of er emulsie in zit. Zo ja, dan is het de koppakking. Zo niet, controleer dan de hoeveelheid stoom in de uitlaat.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar 5 dagen geleden #36959 door handmatig-mechanisch
Hoi kikemec,
bedankt voor je input en hulp. De auto waar ik het over heb (mijn auto) is een Skoda Felicia GLX 1.3, zoals die op mijn profielfoto, maar dan niet getuned.
Ik neem je suggesties mee en blijf testen of onderzoeken, hoewel alle informatie (video's, links, foto's, enz.) welkom is, want ik ben nog maar net begonnen met autoreparaties, in ieder geval voor de meest voorkomende storingen.

Groeten, maat, en nogmaals bedankt voor je hulp.;)

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar 4 dagen geleden #36969 door handmatig-mechanisch
Hoi Toppo.
Als er olieresten in de koelvloeistof zitten, komt dat doordat de cilinderkoppakking is doorgebrand en de twee vloeistoffen zich vermengen, waardoor het water verdampt. Dit komt doordat het minder viskeus is en sneller het kookpunt bereikt dan olie.
Als de elektrische ventilator niet aanslaat, kunnen er verschillende oorzaken zijn: 1) De motor van de elektrische ventilator is doorgebrand (dit kan worden uitgesloten door deze rechtstreeks op de accu aan te sluiten). 2) De thermostaat van de auto zit vast (gesloten en gaat niet open) en het warme water bereikt nooit de lamp die de watertemperatuur meet om de elektrische ventilator aan te zetten, waardoor deze niet aanslaat. 3) De lamp van de elektrische ventilator is kapot (test dit door een "startkabel" over de contacten van de lamp te maken / de elektrische ventilator zou moeten aanslaan). 4) Het koelvloeistofcircuit is niet goed ontlucht (er zitten luchtbellen in), waardoor de lamp van de elektrische ventilator de koelvloeistoftemperatuur niet goed kan meten en de ventilator niet kan inschakelen.

Ik hoop dat deze ideeën je helpen. Succes!

Groeten uit Córdoba, Argentinië.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar 2 dagen geleden #37029 door handmatig-mechanisch
Het is misschien niet nodig om de cilinderkop te vervangen, maar wel de pakking die tussen de cilinderkop en het motorblok zit. De cilinderkop moet waarschijnlijk worden gereviseerd en ik raad aan dit zo snel mogelijk te doen. Ik raad af om de auto op deze manier te blijven gebruiken, omdat de schade kan verergeren en zelfs de motor kan laten smelten.
Hetzelfde geldt voor het koelsysteem. Je moet geen auto laten rijden zonder een werkende elektrische ventilator of zonder dat het hele koelsysteem perfect werkt.

In werkelijkheid is een kapotte cilinderkoppakking simpelweg het GEVOLG van de hoge temperaturen die de motor bereikte doordat het koelsysteem niet goed werkte,
dus beide moeten dringend worden gerepareerd.
Ik weet dat het ingewikkeld is in Spanje en ik ben niet van plan om de zaken nog ingewikkelder te maken door je te dwingen dit dringend te laten repareren, maar helaas kan je auto ernstig beschadigd raken als je onder deze omstandigheden blijft rijden.
Veel succes!