Zoek MDM

Bulletin

XSARA 1.9 D 2002 Draait op 3 cilinders

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 10 maanden geleden #31371 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: XSARA 1.9 D 2002 draait op 3 cilinders
Hallo Sertdi, ja, het is een dieselmotor, en toen ik het over bougies had, bedoelde ik gloeibougies. Ik dacht dat het duidelijk was toen ik 1.9 D zei. Mijn excuses dat ik het niet heb verduidelijkt. Bedankt voor je bezorgdheid.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 10 maanden geleden #31372 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: XSARA 1.9 D 2002 draait op 3 cilinders
Goedemiddag.
Het eerste wat ik wilde opmerken, is dat het lijkt alsof jullie verschillende dingen bespreken.
Sergio1671 lijkt, afgaande op wat ik lees, de gloeibougies te bedoelen als bougies. Ik krijg die indruk omdat je ook vermeldt dat je auto een 1.9 D is, wat betekent dat deze, omdat het een diesel is, geen bougies heeft vanwege het compressie- en verbrandingssysteem van dieselmotoren, dat, zoals je terecht opmerkte, alleen werkt wanneer de motor wordt gestart. En sosa10 legt het probleem uit als zijnde gerelateerd aan de gloeibougies.
Sergio1671, waar doel je precies op?
Als de motor inderdaad op 3 cilinders loopt, zoals je zegt, komt dat vrijwel zeker door een defecte dieselinjector. Wat voor injectoren zitten erin? Het zou ook verstandig zijn om te controleren of ze wel stroom krijgen.
Trouwens, hoe heb je die test met de lamp uitgevoerd? Het lijkt me namelijk dat je alleen hebt gecontroleerd of de verwarming goed werkte en of er een goede massa-aansluiting was. Ik vind het ook heel vreemd dat de luchtinlaat zo laag zit; die zou achter de grille moeten zitten, want daar wordt de lucht het beste aangezogen, als ik me niet vergis, naast de linker koplamp. Zou je, als je tijd hebt, deze dingen even willen controleren en het ook even voor mij willen verduidelijken? Ik zit namelijk nog steeds met de vragen die ik eerder noemde.
Ik hoop dat ik je in de toekomst kan helpen.
Het allerbeste

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 10 maanden geleden #31391 door handmatig-mechanisch
Hallo Brunold, ja, het is een dieselmotor. Ik vroeg me eigenlijk af of het probleem misschien door een injector veroorzaakt kon worden. Het is geen elektronische injectie. De enige injector met een draad is die van de vierde cilinder, die, als ik me niet vergis, de ontstekingstijd regelt. Ik heb met een testlampje gecontroleerd of de gloeibougies stroom kregen. Tot mijn verbazing zijn ze niet alleen voor het starten; ze blijven opwarmen terwijl de motor draait (ik heb het vergeleken met een Peugeot 206, die dezelfde motor heeft - DW8). De luchtinlaat zit, voor de duidelijkheid, onder de radiator (als je van bovenaf naar de motor kijkt). Toen ik ontdekte dat hij daar zat, was ik er kapot van! Je hebt dan geen manoeuvreerruimte meer over een drempel van 20 centimeter waar water in komt, omdat het via de luchtinlaat naar binnen sijpelt. Ik zal later een foto maken en uploaden, zodat je het kunt zien. Bedankt voor je bezorgdheid. Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 10 maanden geleden - 13 jaar en 10 maanden geleden #31405 door handmatig-mechanisch
Als ik het goed begrijp, gebruik je bij het testlampje een plusdraad, bijvoorbeeld van de accu, en sluit je die aan op de connector van de verwarming... Als je het zo doet, controleer je de massa-aansluitingen.
De juiste manier is om de lamp in serie met het circuit te schakelen, zodat deze alleen positieve spanning krijgt wanneer de ECU die levert. Ik weet niet hoe je dat moet doen, maar probeer het eens als je het niet hebt gedaan zoals ik je heb uitgelegd en kijk wat er gebeurt. Als de gloeibougies altijd aan zouden staan, zouden ze de binnenkant van de cilinder constant opwarmen, waardoor het lucht-brandstofmengsel heter zou worden en de verbranding dus slechter zou verlopen, want hoe heter het is, hoe slechter de verbranding.
Aan de andere kant, wat doet uw auto precies? Een laag stationair toerental? Een onregelmatig stationair toerental? Slechte prestaties? Als u me dat preciezer vertelt, kan ik het in Autodata controleren om te zien wat er mis is. Wat ik hier heb gezien, is dat verschillende veelvoorkomende storingen die vergelijkbaar zijn met die van u, aanraden om het luchtfilter te controleren (misschien is die van u nat en laat hij geen lucht door) en ook het brandstoffilter en de brandstofleidingen te controleren. Ik stuur u een afbeelding van de foutmelding 'slechte prestaties'.
Trouwens, ik vergat te vragen of het motorstoringslampje op het instrumentenpaneel van uw auto is gaan branden?
Het allerbeste

Laatst bewerkt: 13 jaar en 10 maanden geleden door .