Zoek MDM

Bulletin

aanhaalmoment van de camera

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 3 weken geleden #28766 door handmatig-mechanisch
Aanhaalmomenten voor de camera's. Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo allemaal!

Ik heb hulp nodig. Ik ben op zoek naar het werkplaatshandboek voor een Volkswagen Optra Design uit 2007, maar ik kan het nergens vinden. Ik heb de aanhaalmomenten nodig voor de cilinderkopbouten en de gasklephuisbouten, evenals de timingmarkeringen op de nokkenaswielen en de trillingsdemper, zodat ik de zuigers correct kan uitlijnen met de kleppen. Mijn distributieriem is versprongen en twaalf kleppen zijn verbogen. De cilinderkop is al gerepareerd (ze hebben alle kleppen en klepgeleiders vervangen; ze zeiden dat er te veel speling was en dat er olie doorheen kon lekken), maar ik kan hem niet monteren omdat ik de aanhaalmomenten voor elke bout niet weet en ook de timingmarkeringen op de nokkenaswielen en de trillingsdemper niet ken. Als iemand deze informatie heeft, zou dat enorm helpen. Ik ben geen monteur; ik sleutel gewoon graag aan mijn eigen auto's. Mijn ervaring hiermee is beperkt tot VW Kever-motoren, die heel makkelijk zijn omdat ze geen distributieriem of -ketting hebben. Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 3 weken geleden #28771 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp: Re: Aanhaalmoment van de camera's
Draai in een spiraalpatroon vast, begrijp je?
Stap 1: 25 Nm
Stap 2: 90°
Stap 3: 90°
Stap 4: 90°

Dat is wat Autodata aangeeft voor die auto. Ik denk dat het een 1.8 is, maar uit welk land komt hij? Want hier in Mexico is het een 2.0.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 3 weken geleden #28776 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp: Re: Aanhaalmoment van de camera's
en die van het verdeelstuk bij 25 Nm

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 3 weken geleden #28789 door handmatig-mechanisch
Goedemorgen Pineda, hartelijk dank voor je antwoord. Het is inderdaad een 1.8 uit Venezuela, uit 2008. Ik heb me vergist met het jaartal (hoewel de 2.0-versie hier ook bestaat). Het is een hatchback (ik denk dat je het zo schrijft), dus met de korte kofferbak. Bij de auto-onderdelenwinkels vertellen ze me dat er een motor in zit van de Optra Design. Even kijken of ik het goed begrijp:

Eerste stap: ik draai alle moeren vast tot 25 Nm in een spiraalpatroon (hier noemen we dat afwisselend vastdraaien).
Tweede stap: ik draai elke moer 90 graden verder, ook in een spiraalpatroon.
Deze laatste stap herhaal ik drie keer, steeds afwisselend, tot ik 3/4 slag heb gedraaid, klopt dat?

Zo niet, mijn excuses!

Ik weet niet of je weet hoe de timingmarkeringen georiënteerd zijn. Ik begrijp dat ik de markeringen op elke poelie van beide nokkenassen moet uitlijnen, dus elke markering moet naar de andere wijzen. En het demperteken moet naar boven wijzen, dat is tenminste wat ik dacht, maar ik weet het niet zeker. Alle verdere hulp is van harte welkom, man! Bedankt!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 3 weken geleden #28791 door handmatig-mechanisch
Er is hier een klein probleempje, maar het is geen ramp. De 1.8 Daewoo-motor in de Mexicaanse Aveo heeft geen spanrol, maar de 1.8-motor in uw Optra heeft die volgens mij wel. Hier zijn de twee afbeeldingen.

Dit is de juiste positie; het moet als volgt zijn:

Als uw auto geen kettingspanner heeft, laat het me dan weten, dan kan ik u de afbeelding laten zien. Ik vermoed echter dat, net als in Mexico, de versie zonder kettingspanner overeenkomt met de Aveo-motor, 1.8 in Mexico en 1.6 in uw land.