Zoek MDM

Bulletin

motortemperatuur

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #24492 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Motortemperatuur
Je moet de thermostaat gebruiken om het thermisch evenwicht van de motor te behouden, want de motor kan beschadigd raken als hij te koud of te warm is (voorkomen is beter dan genezen).
Bijvoorbeeld: bij een koude motor is het alsof je 's ochtends met een koude motor van huis vertrekt en constant gas geeft om snel de gewenste temperatuur te bereiken.
Bij een warme motor komt er een punt waarop de motor oververhit raakt.
Daarvoor is de thermostaat er: om de temperatuur van de motor te regelen met de koelvloeistof. Kortom, het gaat om motorvermogen, thermisch evenwicht van de motor (temperatuurregeling) en ervoor zorgen dat de motor zo snel mogelijk de gewenste temperatuur bereikt vanuit een koude start, wat uiteindelijk het brandstofverbruik ten goede komt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #24493 door handmatig-mechanisch
Nou, ik heb het al gezegd, want ik weet uit ervaring dat het waar is, het is mij namelijk overkomen. Er zijn motoren die oververhit raken als je de thermostaat verwijdert, omdat het water dan niet meer door de radiator circuleert; de motor neemt de makkelijkere route, want zonder thermostaat wordt er als het ware een omweg gemaakt en stroomt het water terug naar de motor. Groeten uit Uruguay.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #24503 door handmatig-mechanisch
Vriend, als de thermostaat een enkelvoudig type is, kun je hem verwijderen. Als het een dubbel type is, zal de motor warmer worden. Je kunt hem terugplaatsen of niet; dat is jouw beslissing. Het klopt dat het brandstofverbruik toeneemt, maar het is niet zo merkbaar en het heeft vooral invloed op het rijgedrag. Je kunt het eerst zonder proberen en hem terugplaatsen als alles goed loopt. Je moet wel voorzichtig zijn met die motor; de cilinderblokken kunnen erg snel kromtrekken als je er hard mee rijdt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #24523 door handmatig-mechanisch
Collega's, ik woon in San Pedro Sula, Honduras. Het klimaat is hier erg heet; het is aan te raden een thermostaat te installeren.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #24534 door handmatig-mechanisch
Nou, zo werkt het niet helemaal. Er is een trucje dat je kunt gebruiken. Als je de thermostaat verwijdert, zit er een opening waar hij in zit die je moet afdichten zodat er geen water doorheen kan. Let op: het gat zit in de dop. Je moet ervoor zorgen dat het water naar de radiator circuleert en niet naar de motor. Je dicht het gat af met een stuk hout dat je er stevig in duwt. Ik heb het al vaak gedaan.