Zoek MDM

Bulletin

Accuprobleem in een VW Caravelle uit 2005

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 8 maanden geleden #19530 door handmatig-mechanisch
Accuprobleem in een VW Caravelle uit 2005 Geplaatst door manual-mecanica
Goedemorgen:

gefeliciteerd met je forum. Mijn probleem is dat ik een Volkswagen Caravelle T5 uit 2005 heb, en als ik hem een week of zo stil laat staan, begeeft de accu het. Ik heb de accu een jaar geleden vervangen omdat de oude kapot was gegaan. Toen ontdekte ik het lekprobleem.
Daarom koppel ik nu elke keer de massakabel los als ik hem op de parkeerplaats parkeer. Als ik hem loskoppel, werkt de accu perfect wanneer ik hem weer aansluit, dus de accu zelf lekt niet.
Als ik de massakabel weer aansluit, hoor ik een merkbaar sissend geluid. Wat kan ik doen om het lek te vinden?

Tijdens mijn laatste rit, een week geleden, verscheen de melding "DYNAMO - WERKPLAATS" een paar seconden. Maar die verdween weer. Het acculampje, dat de storing zou moeten aangeven, bleef niet branden.

Ik heb niet veel verstand van mechanica, maar ik heb wel enige kennis van elektriciteit. En ik weet niet waar ik moet beginnen met zoeken of welke onderdelen. Ik zou ook graag ongeveer willen weten waar de dynamo zich bevindt.

Hartelijk dank.

Met vriendelijke groet.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 8 maanden geleden #19535 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Accuprobleem in een VW Caravelle uit 2005
Hoi Diego. Ik zou beginnen met de dynamo, die dit symptoom meestal geeft als de diodeprintplaat defect is. Je kunt proberen de pluspool van de dynamo (de dikke kabel) los te koppelen en vervolgens de accu aan te sluiten om te kijken of de vonk veel lager is. Zo ja, dan ligt de fout bij de dynamo.
P.S.: Houd de accu altijd losgekoppeld als je met de kabels aan het rommelen bent.
Succes...

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 8 maanden geleden #19567 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Accuprobleem in een VW Caravelle uit 2005
Hartelijk dank, ik ga het proberen en laat het je weten...

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 8 maanden geleden #19568 door handmatig-mechanisch
Wat je zou moeten doen... is zowel de positieve als de negatieve pool van de accu loskoppelen. Ik neem aan dat een van de kabels die naar de positieve pool van de accu loopt, van de dynamo komt, toch? Ik haal hem los van de pool (ja, dat kan ik) en sluit de accu weer aan, toch? Als het niet zo erg sist... is dat alles, toch? En wat zou de oplossing zijn?

Nogmaals hartelijk dank.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 8 maanden geleden #19571 door handmatig-mechanisch
Hallo, om het verlies te detecteren, kunt u de positieve accupool verwijderen en een ampèremeter in serie aansluiten tussen de accupool en de positieve pool. Wanneer u het verlies ziet, verwijdert u de zekeringen totdat de ampèremeter op 0 staat. Op deze manier kunt u het circuit dat de stroom genereert zien en controleren of het goed werkt. Ik hoop dat dit helpt.