Voor zover ik weet, en afhankelijk van hoe mijn auto werkt, opent of sluit de EGR-klep alleen, maar de ECU regelt de te recirculeren gassen met een vlinderklep in het inlaatspruitstuk, aangestuurd door een stappenmotor. De ECU berekent echter de hoeveelheid "rook" die de motor aanzuigt, omdat er bij het openen van de klep en het sluiten van de vlinderklep een vacuüm ontstaat dat de rook naar binnen dwingt. Maar aangezien de ECU, die niet dom is, weet dat hoe meer rook er binnenkomt, hoe minder lucht er binnenkomt, en aangezien de flowmeter de hoeveelheid toegelaten lucht meet, geldt: als je alleen de sproeier afdekt om de rook tegen te houden, opent de klep, en komt er evenveel lucht binnen omdat de rook geblokkeerd wordt, en daar zit het gevreesde elektrische probleem. Maar de ECU is niet slim genoeg om te weten of er rook of lucht door de EGR stroomt, en daar zit de truc: je moet de rook afdekken en schone lucht toelaten wanneer de EGR opengaat. Om dit te doen, heb ik een stuk aluminium gemaakt dat frisse lucht binnenlaat. Om nauwkeurig te zijn, moet het na het luchtfilter worden getekend, maar vóór de flowmeter, zodat deze het niet meet. Ik krijg alleen een foutmelding als ik bergafwaarts rijd in een lage versnelling en bij hoge toerentallen, dus ik leid daaruit af dat er weinig luchtstroom door de EGR komt. Ik laat het je weten als ik het wat verder heb uitgewerkt.