Zoek MDM

Bulletin

Is chiptuning SLECHT voor de motor?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 8 maanden geleden #10773 door handmatig-mechanisch
Hallo, ik overweeg om een tuningchip te laten installeren op mijn Peugeot 306 XR 1.8 16V uit 1999. Iedereen zegt dat het goed is om de chip op elke auto te installeren (met elektronische injectie, wat betekent dat er een boordcomputer in zit). en ik heb overal gekeken, en er staat dat het het vermogen van een auto met 12% verhoogt in elke versnelling en bij auto's met turbo tot 24%, en dat het het verbruik vermindert, en dat het minder vervuilt, dat is goed, maar ik kwam er via een vriend monteur achter dat ja, je dat allemaal kunt krijgen, maar dat het slecht is, want als je de chip erin zet, komt er minder brandstof bij (daarom verbruikt hij minder) en verhoogt de luchtinlaat, dat is waarom je meer vermogen krijgt, maar wat niemand je vertelt is dat in motoren de brandstof ook dient om de zuigerkoppen te koelen, en als je de brandstof verwijdert, krijg je minder koeling, en nog iets, de motor komt af fabriek met dat vermogen, (laten we even denken dat de motor een bom is die is ontworpen om te exploderen met een kracht van 100, om het zo maar te zeggen, en als we deze bom afstellen en hem laten detoneren met een kracht van 120, waar hij niet voor is ontworpen, zorgen we ervoor dat hij sneller breekt), nou, om ter zake te komen, ik weet niet echt weet hoe dit allemaal zit, ik kom er overal achter, ze zeggen dat het goed is (misschien omdat ze het je koste wat kost willen verkopen), maar niemand vertelt je dit, ik hoop dat iemand me dit kan helpen begrijpen. en wat raad je me aan als ik het wel of niet installeer? Heel erg bedankt, en als wat ik zei verkeerd is, excuseer me dan, ik ben een elektronica-expert, geen monteur, en als iemand het goed weet, leg het me dan uit, groeten

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 8 maanden geleden #10833 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Is chiptuning SLECHT voor de motor?
Hier is het antwoord op de andere post:

Kijk, in alle "moderne" auto's worden de motoren aangestuurd door een ECU of computer, ook wel regeleenheid genoemd. Alle relevante parameters, zoals inspuitmoment/-hoeveelheid, ontstekingstijdstip, turbodruk, lambdaregeling, enz., worden bewaakt en gecorrigeerd door software binnen een processor die ervoor zorgt dat aan de toerentalvereisten wordt voldaan. Deze software wordt door de fabrikant voor elk motortype afzonderlijk ontwikkeld. De fabrikant hecht vooral waarde aan het creëren van software die een maximaal aantal rijsituaties en -omstandigheden simuleert. Dit betekent veranderende factoren en omstandigheden zoals brandstofkwaliteit, weersinvloeden, verschillende hoogtes, specifieke emissienormen in verschillende landen, en meer. De fabrikant staat dus voor een lastige situatie en moet een compromis vinden om al deze factoren (in de software) op te nemen. De taak wordt nog moeilijker gemaakt door rekening te houden met verschillende rijgewoonten. Bij een sportieve rijstijl moeten ze bijvoorbeeld nog steeds voldoen aan de milieuwetgeving, maar ze moeten ook garanderen dat een toerist in het buitenland die inferieure benzine gebruikt, een aanhanger door de bergen kan blijven trekken.
Commerciële overwegingen en economische berekeningen spelen ook een rol bij softwareontwikkeling, en dit (samen met andere factoren) betekent dat productiemotoren (massaproductie) een grote variatie (tolerantie) hebben met betrekking tot hun vermogen en koppel. Om deze toleranties in evenwicht te brengen, neemt de softwareprogrammeur voor de serie enkele beperkingen op, waardoor alle motoren (bijna) hetzelfde vermogen en koppel leveren. Het koppel wordt bijvoorbeeld meestal geregeld door de ECU voor het gemak.
Uit al het bovenstaande volgt dat de software voor de productiecomputer in feite slechts een compromis is. Hier in Mexico produceert Volkswagen eenheden van hetzelfde model die ofwel hier in de tropen rijden ofwel helemaal naar Alaska gaan, allemaal met hetzelfde kleine programmaatje.

Dit is waar het werk van de chiptuner begint: ze modificeren, passen aan en veranderen de software op een specifieke manier, rekening houdend met de werkelijke omstandigheden van het voertuig, met respect voor toleranties, maar op een meer individuele manier. Het is erg belangrijk dat alle beschermingsfuncties, zoals bijvoorbeeld antiklopmiddelen, nog steeds worden gerespecteerd.
De specifieke aanpassing van de mappings, evenals het ontgrendelen van koppel- en snelheidslimieten, resulteert in meer vermogen en verlaagt tegelijkertijd het brandstofverbruik (licht).

Uit wat hierboven is uitgelegd, blijkt dat chiptuning de motor of andere componenten niet onnodig in gevaar brengt. Feit is dat mensen met auto's met een hoger vermogen deze ook gebruiken en soms misbruiken, wat kan leiden tot meer slijtage en vroegtijdige uitval.

Daarom is het erg belangrijk dat de tuner echt weet wat hij of zij doet. Dit is waarschijnlijk het moeilijkste om een professioneel en gerenommeerd bedrijf of persoon te vinden. Deze geven ook garantie op hun modificatie, die over het algemeen de motor, aandrijflijn, turbo en ECU zou moeten omvatten.
Tot slot raad ik chiptuning persoonlijk af voor auto's met een atmosferische motor. Gemiddeld kun je slechts een vermogenstoename van 7% verwachten, en naar mijn mening is dit de moeite niet waard. Maar ieder zijn ding.

Ik hoop dat dit antwoord helpt. Met vriendelijke groet, Jueja

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 2 maanden geleden #13977 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Is chiptuning SLECHT voor de motor?
Hallo!

Ik overweeg ook om mijn oude Stilo 1.6 met 200.000 km te laten chippen. Op dit moment maakt het me niet zoveel uit of hij kapot gaat, maar ik moet toegeven dat hij nog steeds als een tierelier loopt en bochten maakt als een tierelier, dus ik kan er niet over beslissen.

Zoals Jueja al zegt, het moeilijkste is om een betrouwbare garage te vinden, want één ding dat ik als vanzelfsprekend beschouw, en ik hoop dat dit je helpt, is dat de huidige motoren gebouwd worden met een tolerantie die het extra vermogen aankan dat de chip ze zou geven.

Het klopt echter wel dat de vermogenstoename erg klein is.

Proost