Hallo, ik overweeg om een tuningchip te laten installeren op mijn Peugeot 306 XR 1.8 16V uit 1999. Iedereen zegt dat het goed is om de chip op elke auto te installeren (met elektronische injectie, wat betekent dat er een boordcomputer in zit). en ik heb overal gekeken, en er staat dat het het vermogen van een auto met 12% verhoogt in elke versnelling en bij auto's met turbo tot 24%, en dat het het verbruik vermindert, en dat het minder vervuilt, dat is goed, maar ik kwam er via een vriend monteur achter dat ja, je dat allemaal kunt krijgen, maar dat het slecht is, want als je de chip erin zet, komt er minder brandstof bij (daarom verbruikt hij minder) en verhoogt de luchtinlaat, dat is waarom je meer vermogen krijgt, maar wat niemand je vertelt is dat in motoren de brandstof ook dient om de zuigerkoppen te koelen, en als je de brandstof verwijdert, krijg je minder koeling, en nog iets, de motor komt af fabriek met dat vermogen, (laten we even denken dat de motor een bom is die is ontworpen om te exploderen met een kracht van 100, om het zo maar te zeggen, en als we deze bom afstellen en hem laten detoneren met een kracht van 120, waar hij niet voor is ontworpen, zorgen we ervoor dat hij sneller breekt), nou, om ter zake te komen, ik weet niet echt weet hoe dit allemaal zit, ik kom er overal achter, ze zeggen dat het goed is (misschien omdat ze het je koste wat kost willen verkopen), maar niemand vertelt je dit, ik hoop dat iemand me dit kan helpen begrijpen. en wat raad je me aan als ik het wel of niet installeer? Heel erg bedankt, en als wat ik zei verkeerd is, excuseer me dan, ik ben een elektronica-expert, geen monteur, en als iemand het goed weet, leg het me dan uit, groeten