Onderhoudsintervallen voor motoren zijn gebaseerd op de kilometerstand en gaan niet verder dan het vervangen van de distributieriem en spanrollen, de multi-service riem en spanrollen (dynamo, waterpomp, airco, enz.), het vervangen van olie en filters, en het verversen van remvloeistof en antivries.
In de versnellingsbak wordt de ATF (aluminiumlegering) vervangen, afhankelijk van het type versnellingsbak en of het een automaat of handgeschakelde versnellingsbak betreft.
Dit alles staat beschreven in de reparatie- en onderhoudshandleiding van de auto, die losstaat van de gebruikershandleiding. Als u die niet hebt, kunt u bij Renault navraag doen; daar brengen ze geen kosten in rekening (voor de rest... hahaha).
Motorreparaties worden bepaald door gebruik, mechanische storingen en zijn afhankelijk van het type motor; een benzinemotor veroudert sneller dan een dieselmotor.
Voordat u een reparatie uitvoert, moet u een storing hebben of merken dat de auto niet goed loopt. Om dit te controleren, is de meest effectieve test het meten van de motorcompressie met een compressiemeter of compressietester met een schaal tot 12 kg/cm2 voor benzine en tot 25 kg/cm2 voor diesel.
De meting op dit apparaat geeft de conditie van de motor aan. Ga hiervoor als volgt te werk:
1. Start de motor en laat hem opwarmen tot bedrijfstemperatuur.
2º Verwijder de bougies (benzine natuurlijk) en schroef de compressiemeter met een schaal tot 12 kg/cm2 in cilinder #1.
3º Houd het gaspedaal volledig ingedrukt en begin met het ronddraaien van de startmotor (het spreekt voor zich dat hiervoor de accu in goede conditie moet zijn, omdat er minimaal 250 tot 300 tpm nodig is om een geldige meting te doen).
4º Noteer de klokstand die rond de 8, 8,5 of 9 tot 9,5 kg/cm2 moet liggen. De exacte waarde staat in het werkplaatshandboek. In ieder geval bevat het onderhoudsboekje van de motor de volgende gegevens: motorinhoud, cilinderinhoud, boring, slag en COMPRESSIEVERHOUDING (daar moet u op letten), want de juiste waarde is gelijk aan de compressieverhouding / 0,9, dat wil zeggen dat voor een compressieverhouding van 9,2 / 1 de waarde in kg/cm2 = 8,28 is.
5º Schroef het onderdeel los van het bougiegat en herhaal de handeling voor de overige cilinders zoals uitgelegd.
BELANGRIJK: Het maximaal toegestane verschil in aflezing tussen cilinders mag niet meer dan 1 kg/cm2 bedragen.
Bij een dieselmotor is de handeling hetzelfde, maar er ontstaan problemen omdat je het gereedschap in het gloeibougiegat moet schroeven en dat is ingewikkeld omdat je ze eerst in de cilinderkop moet vinden, ze los moet koppelen van het stopcontact, een gereedschap moet maken met een kapotte gloeibougie (of koop er een bij Renault, maar die is erg duur) om hem erin te kunnen schroeven en precies dezelfde stappen moet uitvoeren als bij de benzinemotor, maar dan met de klok die tot 25 kg/cm2 meet.
In ieder geval, als je motor geen olie verbruikt, of ergens heen gooit, of water gooit of het door de cilinderkop verbruikt en hij loopt goed... RAAK HEM NIET AAN. Want met 170.000 km hoeft het niet slecht te zijn.
Ik heb een diesel Corsa uit '88 met 355.000 km en de motor sloeg open bij 228.000 km. Ik heb een oude 1.4 Express met de Super 5-motor en 216.000 km op de teller, en daar is niets aan gedaan. En ik heb nog een Corsa uit 1986 met de 1300 pk-motor, maar die is wel aangeraakt. Ik wil er een 2.0 Kadett GSI-motor van 130 pk in zetten, klaar voor wedstrijden, maar dat is "de motor op een andere manier repareren". Haha.
Ik hoop dat dit nuttig is geweest.
Met vriendelijke groet.