Zoek MDM

Bulletin

Stuurbekrachtigingsstoring in de Grand Caravan 96

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #7152 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal,
ik wil graag weten of iemand me kan helpen met een vraag over een storing die gisteren begon met mijn Grand Caravan uit 1996. Het bleek dat het stuurwiel gisteren stroef begon te worden en toen ik de motorkap opende, merkte ik dat de stuurbekrachtigingsvloeistof via het reservoir lekte, om precies te zijn, via de dop. Het ging een tijdje goed, maar de druk viel weg. Het probleem is, toen ik op mijn bestemming aankwam, controleerde ik het niveau; het gaf het minimum aan. Ik heb niets bijgevuld en toen ik hem startte, liep hij perfect, zonder enig geluid en soepel. Het probleem is, net toen ik wat dingen wilde doen, begon hij een geluid te maken en na een tijdje, toen ik thuiskwam, merkte je dat hij weer stroef werd. Het probleem is, als je hem een tijdje laat staan, werkt hij prima, en na ongeveer een uur begint hij weer te haperen.
Als iemand iets weet over deze storing, laat me dan alsjeblieft niet in het ongewisse.
Groeten en bedankt...

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #7228 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Stuurbekrachtigingsstoring door grandvoyager97
Hallo, nadat ik ongeveer een uur met mijn vrachtwagen heb gereden, wordt de besturing stroef. Er is een zoemend geluid te horen en de olie stroomt door de tank, tot het punt dat de besturing blokkeert. Ik moet stoppen en de motor uitzetten. Als ik de dop van het vloeistofreservoir open, zie ik dat het borrelt en is het probleem plotseling opgelost. Dit gebeurt meestal maar tijdelijk, als de motor warm is en als ik een scherpe bocht neem. Ik zou het op prijs stellen als u er iets over zegt, alvast bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 2 maanden geleden #25059 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-Mechanics op het onderwerp Re: Stuurbekrachtigingsstoring op de 96 Gran Caravan

focebden schreef: Hallo allemaal,
ik wil graag weten of iemand me kan helpen met een vraag over een storing die gisteren begon op te treden bij mijn Grand Caravan uit 1996. Het bleek dat het stuurwiel gisteren stroef begon te worden en toen ik de motorkap opende, merkte ik dat de stuurbekrachtigingsvloeistof lekte via het reservoir, om precies te zijn, via de dop. Het ging een tijdje goed, maar de druk viel weg. Het probleem is, toen ik op mijn bestemming aankwam, controleerde ik het niveau; het gaf het minimum aan, ik heb niets bijgevuld en toen ik hem startte, werkte hij perfect, zonder enig geluid en soepel. Het probleem is, net toen ik wat dingen wilde doen, begon hij een geluid te maken en na een tijdje, toen ik thuiskwam, merkte je dat hij weer stroef werd. Het probleem is, als je hem een tijdje laat staan, werkt hij prima, en na ongeveer een uur begint hij weer te haperen.
Als iemand iets weet over deze storing, laat me dan alsjeblieft niet in het ongewisse.
Groeten en bedankt...

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 2 maanden geleden #25060 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-Mechanics op het onderwerp Re: Stuurbekrachtigingsstoring op de 96 Gran Caravan
Het kan zijn dat de stuurbekrachtigingspomp op het punt staat kapot te gaan door een lek of door de tijd die hij heeft, omdat het meestal het enige is dat geluid maakt en het stuur stug maakt. Zolang de vloeistof boven het minimumniveau staat, zou het geen geluid of stugheid mogen maken. Deze storingen treden alleen op wanneer de hydraulische pomp beschadigd is.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 2 maanden geleden #25086 door handmatig-mechanisch
Het geluid wordt veroorzaakt door cavitatie van de pomp. Dit zijn in feite luchtbellen die knappen. De pomp kan om twee redenen cavitatie vertonen: interne lekkages of schade aan de aanzuigslang (de slang die van de tank naar de pomp loopt, die een grotere diameter heeft). Controleer of deze slang in goede staat verkeert. Hij kan droog zijn en niet lekken, maar toch lucht doorlaten. Het kan ook zijn dat er lucht via de asafdichting van de pomp binnenkomt. Kortom, controleer deze punten, zet de tank waterpas en draai het stuurwiel vol gas in beide richtingen totdat het systeem ontlucht is.