Zoek MDM

Bulletin

Defecte stuurbekrachtiging bij een Grand Caravan uit 1996

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 10 maanden geleden #7152 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal,
ik wil graag weten of iemand me kan helpen met een probleem dat mijn Grand Caravan uit 1996 gisteren begon te vertonen. Het stuur werd zwaar en toen ik de motorkap opende, zag ik dat er stuurbekrachtigingsvloeistof lekte uit het reservoir, met name uit de dop. Het lekte behoorlijk wat en de druk was weggevallen. Ik ben op mijn bestemming aangekomen, heb het niveau gecontroleerd en het stond op het minimum, dus ik heb niets bijgevuld. Toen ik de auto startte, werkte alles perfect, soepel en stil. Het probleem is dat toen ik een paar boodschappen ging doen, het stuur weer lawaai begon te maken. Op de terugweg naar huis merkte ik dat het stuur weer zwaar werd. Het probleem is dat als je de auto een tijdje laat staan, het weer goed werkt, maar na ongeveer een uur begint het weer.
Als iemand hier iets over weet, laat het me dan alsjeblieft weten.
Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #7228 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp: Re: Stuurbekrachtigingsstoring van een Grand Voyager uit 1997
Hallo, het blijkt dat na ongeveer een uur rijden met mijn vrachtwagen de besturing zwaar wordt, er een piepend geluid te horen is en er olie uit het reservoir lekt, tot het punt dat de besturing blokkeert. Ik moet stoppen en de motor uitzetten. Als ik de dop van het reservoir eraf haal, zie ik het borrelen en verdwijnt het probleem even, maar slechts voor even. Dit gebeurt meestal als de motor warm is en ik een scherpe bocht neem. Ik zou uw reactie zeer op prijs stellen, alvast bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #25059 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp : Re: Stuurbekrachtigingsstoring Grand Caravan 96

focebden schreef: Hallo allemaal,
ik wil graag weten of iemand me kan helpen met een probleem dat mijn Grand Caravan uit 1996 gisteren begon te vertonen. Het stuur werd stijf en toen ik de motorkap opende, zag ik dat er stuurbekrachtigingsvloeistof lekte uit het reservoir, met name uit de dop. Het lekte behoorlijk wat en de druk was weggevallen. Ik kwam op mijn bestemming aan, controleerde het niveau en het stond op het minimum. Ik heb niets bijgevuld en toen ik de auto startte, werkte alles perfect, zonder lawaai en soepel. Het probleem is dat toen ik een paar boodschappen ging doen, het weer lawaai begon te maken. Op de terugweg naar huis merkte ik dat het stuur weer stijf werd. Het probleem is dat als je het een tijdje laat staan, het weer goed werkt, maar na ongeveer een uur begint het weer.
Als iemand hier iets over weet, laat me dan alsjeblieft niet in de steek.
Alvast bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #25060 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp : Re: Stuurbekrachtigingsstoring Grand Caravan 96
Het is mogelijk dat de stuurbekrachtigingspomp op het punt staat te bezwijken door een lekkage of ouderdom, aangezien dit meestal het enige onderdeel is dat lawaai maakt en ervoor zorgt dat het stuurwiel stijf aanvoelt. Zolang het vloeistofniveau boven het minimum is, zou het geen lawaai moeten maken of stijf aanvoelen; deze problemen treden alleen op wanneer de hydraulische pomp defect raakt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #25086 door handmatig-mechanisch
Het geluid wordt veroorzaakt door cavitatie in de pomp, oftewel het barsten van luchtbellen. Cavitatie kan twee oorzaken hebben: interne lekkages of schade aan de zuigslang (de slang die van het reservoir naar de pomp loopt en een grotere diameter heeft). Controleer of deze slang in goede staat is; hij kan droog zijn en niet lekken, maar toch lucht doorlaten. Lucht kan ook via de asafdichting van de pomp binnendringen. Kortom, controleer deze zaken, vul het reservoir bij en draai het stuur volledig in beide richtingen totdat het systeem ontlucht is.