Hallo allemaal, ik denk niet dat het de brandstofafsluiter, de flowmeter of de gloeibougies zijn (hoewel het daar wel mee te maken heeft).
Ten eerste, na een storing in het motormanagementsysteem MOET U DE FOUTCODE WISSEN, anders blijft de ECU u eraan herinneren dat er iets mis is, zelfs nadat deze is vervangen.
Er zijn drie manieren om dit te doen:
1. Een diagnoseapparaat. Ik neem aan dat u die niet hebt, omdat het apparaat zelf de foutinformatie zou hebben gegeven zonder dat u hoeft te raden. Zodra het probleem is opgelost, wordt de code gewist en dat is alles.
2. Door de massa van de accu te verwijderen en de auto minstens een half uur zonder stroom te laten staan. Hierdoor worden alle circuits van de ECU ontladen en verliest de auto zijn foutgeheugen. HET NADELIGE IS DAT U DE ELEKTRISCHE RUITEN EN DE RADIO-VOORINSTELLINGEN MOET HERPROGRAMMEREN.
3. Met de contactsleutel. Het is heel simpel: elke keer dat u de sleutel in het contact steekt en het contact aanzet, test de regeleenheid alle componenten. Als er geen storingen zijn, gaat het lampje uit (TENZIJ ER EEN OUDE STORING IS). Als u het contact herhaaldelijk aan en uit zet voordat het storingslampje vanzelf uitgaat, test de regeleenheid niet alle componenten en geeft een goede waarde weer. Wanneer er 20 of 25 goede waarden zijn en de storing aanhoudt, gaat het lampje uit (hoewel de storing in werkelijkheid als een tijdelijke storing wordt geregistreerd). Maar waar ik op doel, is dat de auto perfect rijdt.
Terug naar wat ik eerder zei: als het de brandstofafsluitsolenoïde was, hoe zou de auto dan stoppen als hij warm is? ANTWOORD: Absoluut niet.
Of hij zou stoppen en niet meer starten (wat veel waarschijnlijker is), omdat ze, wanneer ze kapot gaan, in rust blijven en de dieselstroom afsnijden.
Wat ik denk EN WAARBIJ IK ME ERVAN BEWAAR DAT HET EEN MENING IS, is dat het wel degelijk met de gloeibougies te maken heeft:
Gloeibougies hebben twee werkingsfasen:
1. VOORVERWARMING of koude start. De gloeibougies krijgen 6 tot 10 seconden stroom, afhankelijk van de buitentemperatuur. Het voertuig start en wanneer het laadlampje van de dynamo uitgaat (signaal dat de motor is gestart), gaan ze uit.
2. NAVERWARMING of koude start. Dit houdt in dat terwijl de motor stationair draait en de cilinderkop niet warmer wordt dan 40 °C, de gloeibougies, het dieselfilter en het inlaatspruitstuk worden verwarmd. LET OP: ZE WORDEN NIET OPGEWARMD ZOALS VOOR HET STARTEN, maar worden warm om rookontwikkeling te voorkomen.
Deze fase, zoals ik al zei, wordt op twee manieren uitgeschakeld: door temperatuur, wanneer deze boven de 40 °C komt, of door belasting. Als je accelereert in een Volkswagen Audi, of als je harder dan 20 km/u rijdt (in een Opel), worden ze losgekoppeld, om pas weer aan te sluiten wanneer je stopt of teruggaat naar stationair draaien.
Nu, afgezien hiervan, BEPERKEN TDI's HET TURBO-UITBLAZEN TIJDENS DE NAVERWARMINGSFASE OF KOUD DRAAIEN.
En zonder verder oponthoud: de temperatuursensor voor de gloeibougiekast bevindt zich in de thermostaat, naast de sensor die de temperatuurregelaar bedient. Als de sensor breekt, schakelt de motor automatisch over op koud draaien, zelfs als deze op bedrijfstemperatuur is.
Als de connector los of beschadigd is, heeft dit hetzelfde effect. Het probleem is dat de ECU niet dom is en beseft dat er iets mis is wanneer hij informatie ontvangt over de brandstoftemperatuur, inlaatluchttemperatuur, turbodruk, enz., enz., en dan gaat het storingslampje branden.
Ik hoop dat dit nuttig was.
P.S. Hier is nog een rijstkorrel vol letters.