Zoek MDM

Bulletin

Seat Ibiza uit 1996

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #6393 door handmatig-mechanisch
Seat Ibiza uit 1996 Uitgegeven door manual-mecanica
Ik heb een probleem met mijn auto, namelijk het volgende: als ik het stuur naar links of rechts draai, zakt het toerental en trilt de hele motor. Ik zou graag willen weten wat het zou kunnen zijn.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #6404 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Seat Ibiza uit 1996
Het is een mechanisch probleem, daarom heb ik dit bericht verplaatst!

Wat je hebt, heeft waarschijnlijk te maken met de stuurbekrachtigingspomp. Deze pomp wordt constant aangedreven door de motor, maar wanneer je aan het stuur draait, biedt hij weerstand tegen de voorwaartse beweging, dus je merkt het wanneer de motor (vooral bij kleine benzinemodellen) tijdens het manoeuvreren naar stationair toerental zakt.

Probeer de vloer niet te raken en blijf druk uitoefenen op het stuur tijdens het manoeuvreren, want je oefent druk uit op de pomp; veel mensen weten dit niet.

De stuurbekrachtiging heeft een bypassklep die opengaat wanneer de pomp zijn maximale druk bereikt. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je met één wiel tegen een stoeprand staat en je het stuur per se in die richting wilt draaien, of wanneer, zoals ik al eerder zei, je de grens van het stuur bereikt en in plaats van een kwartslag los te laten, je druk blijft uitoefenen. Het is ook direct merkbaar.

Trilt hij meer dan normaal, dan kan dat komen doordat de bypassklep te veel druk heeft, de riem los zit, de spanners in slechte staat zijn (een ratelend geluid is hoorbaar bij stationair draaien), of doordat het stationair toerental te laag is en de motor de neiging heeft af te slaan bij lage toerentallen.

Met vriendelijke groet, vertel me in ieder geval eens over de motor van de Ibiza, dan steven je waarschijnlijk af op een pechgeval.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #6414 door handmatig-mechanisch
Hartelijk dank voor de informatie. De auto is een 60 pk sterke 1400-liter multipoint. De motor doet hetzelfde door het stuur een beetje naar de ene of de andere kant te draaien. Ik zou ook graag willen weten of de stuurkolom verwijderd kan worden zonder de stuurstang te verwijderen. Dank u wel.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #6613 door handmatig-mechanisch
Hartelijk dank voor de informatie. De auto is een 60 pk sterke 1400-liter multipoint. De motor doet hetzelfde door het stuur een beetje naar de ene of de andere kant te draaien. Ik zou ook graag willen weten of de stuurkolom verwijderd kan worden zonder de stuurstang te verwijderen. Dank u wel.