Zoek MDM

Bulletin

Megane II-geluid

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #6040 door handmatig-mechanisch
Megane II Noise Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo, laten we eens kijken of iemand me kan helpen. Ik heb een Megane II uit 2007. Vijf maanden na aankoop hoorde ik een metaalachtig schrapend geluid bij het starten in de eerste versnelling. Het vreemde is dat het alleen optreedt bij druk verkeer. Het geluid hoor je bij het loslaten van de koppeling en in de eerste versnelling slaat de auto niet uit, de andere versnellingen werken prima, maar bij het verlaten van de file verdwijnt het geluid. Het komt meestal voor bij het starten en stoppen. De dealer kan het probleem niet vinden. Ze hebben een laatste controle uitgevoerd en het is iets verbeterd, maar het is er nog steeds. Wat ik heb ontdekt, is dat als ik harder accelereer (1500 tpm) om de koppeling op een bepaalde manier los te laten, het geluid niet optreedt. Het is een heel vreemd probleem. Laten we eens kijken of ik geluk heb en of iemand iets weet.

Bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #6043 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Megane II Geluid
Laat de koppelingsring grondig controleren. Dit onderdeel gaat vaak kapot bij Mégane II's. Ik heb er een gehad waarbij de versnellingsbak drie keer verlaagd moest worden vanwege dit probleem. Na vervanging is de auto weer prima.

Veel succes

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #6048 door handmatig-mechanisch
Of het is het koppelingsdruklager, dat beschadigd of vastgelopen is, waardoor een metaalachtig piepend geluid ontstaat wanneer je de koppeling intrapt, of het zijn de koppelingsplaatveren, die bij indrukking verdraaien en tegen de koppelingsnaaf of het vliegwiel schuren.

De oplossing in beide gevallen is om de versnellingsbak te demonteren en de gehele koppelingsset (plaat, naaf, druklager) te controleren en indien nodig te vervangen.

Nog iets: je zei dat het loslaten van de koppeling om in de eerste versnelling te schakelen normaal gesproken het geluid veroorzaakt, toch?

Probeer hetzelfde eens vanuit stilstand, of in de achteruitversnelling, zonder te veel gas te geven, gewoon door te rijden, kijk wat er gebeurt en of het een ander geluid maakt...

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #6067 door handmatig-mechanisch
Het is mij ooit overkomen en het waren de motorsteunen. Toen ik de koppeling op de motor losliet, bewoog die en raakten de uitlaatsierstukken de carrosserie. Laat de motorsteunen controleren om te zien hoe ze zijn.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #6135 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor het idee. Volgens de garage hebben ze de motorsteunen of -voeten verplaatst. De laatste keer dat ze dat deden, was er enige verbetering. Het geluid verdween even, maar kwam terug. Daarom snap ik het niet. Ik weet niet of het de versnellingsbak of de steunen zijn. Ik heb nog garantie en 25.000 km gereden. Het vreemde is dat ze geen oplossing kunnen vinden of dat ze gewoon dom doen en de onderdelen niet vervangen. Hoe dan ook, bedankt voor de hulp. Ik blijf bij de garage aandringen.