Je zult de auto een paar dagen in de garage moeten laten staan om hem grondiger te testen.
Ten eerste, wat het waterpeil betreft, is het alarmerend dat het "verdacht laag" is en dat het water geen spoor achterlaat van waar het is gebleven...
1. De dop van het expansievat is defect en verliest druk; het water verdampt en verdwijnt gewoon.
2. De cilinderkop is defect en er lekt water uit de uitlaat, meer dan normaal (piepend, zoemend...). In dat geval zullen de slangen behoorlijk stijf worden door de druk wanneer de motor wordt gestart en gedurende een paar minuten wordt opgevoerd tot 2000 tpm.
Om erachter te komen of je problemen hebt met de cilinderkop of andere "verborgen" waterlekken (bijvoorbeeld uit de kachel, zonder het interieur nat te maken), is de gemakkelijkste manier om de dop van het expansievat te verwijderen wanneer de motor koud is en deze te vervangen door een rubberen plug die precies past in de dop die je eerder hebt gemonteerd met een ventiel zoals dat voor het oppompen van autobanden. Je brengt het circuit onder druk tot 1 bar en houdt het daar 15 minuten op. Omdat het water koud is, verdampt het niet, maar druppelt het naar beneden (hetzij in de cilinders, hetzij ergens eruit).
Als het water in de cilinders lekt, merk je dat doordat, naast het feit dat een of meer bougies "verdwenen" zijn, ze er ook nat uitkomen. Bovendien, als een motor een defecte cilinderkop heeft, is de beschadigde cilinder heel erg schoon en is de bougie erg wit vergeleken met de rest.
Je zult het probleem van het afslaan zonder verdere omhaal op de weg moeten testen. Zodra hij stilstaat, start je de motor met de stroboscoop. Als hij knippert, is er een vonk; zo niet, nou ja... je kent het wel (bobine, sensoren, hogedrukkabels, aardingsconnectoren... er is iets mis).
Als er een vonk is, moet er nog het een en ander aan gebeuren om hem weer aan de praat te krijgen (brandstofdruk, massa-injectoren, defecte drukregelaar, defecte pomp of slechte elektrische verbinding, defect toerentellerrelais en de ontluchting. Ik werd er ooit bijna gek van, die verdomde tankontluchting, die een vacuüm creëerde waardoor de motor vreselijk begon te haperen. Je liet hem 20 minuten met rust en hij liep weer zonder problemen).
Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen.