Zoek MDM

Bulletin

Chevrolet Corsa, stopt

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 10 maanden geleden #5699 door handmatig-mechanisch
Hallo forumleden, ik denk dat dit is wat ik ga vragen. De vraag is al gesteld, maar wat betreft andere modellen: ik heb een Corsa uit '94 die stopt als hij rijdt en na ongeveer 15 minuten wachten weer start. Hij heeft een nieuwe brandstofpomp, een accu van een jaar oud, nieuwe bougies, enz. Kunt u me helpen waar ik moet zoeken? Ik zal u eens wat vertellen: ik heb de nieuwe bougies eruit gehaald en ze hadden een roestige kleur. Het vreemde is dat er geen waterdamp uitkomt, maar kleine druppeltjes water. Het is zo erg dat de auto al gereden heeft, ik bedoel niet bij de eerste start 's ochtends. Het duurde nog geen minuut, slechts 30 seconden of iets meer, en mijn hele hand was nat, dat wil zeggen, er druppelde water op me. Help, ik moet hem morgenmiddag inleveren. Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 10 maanden geleden #5703 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Chevrolet Corsa, stalls
Als het koelvloeistofpeil van de auto niet daalt, is het water in de uitlaat condensatie. Zelfs als er veel water uitkomt, is het niet ernstig.

Een goede kleur van de bougies – tegel of koffie met melk – geeft de juiste brandstofdosering en de juiste warmtegraad van de bougie aan.

De reden dat de auto afslaat, kan zijn dat een krukassensor defect is. Soms falen de sensoren of hun aansluitingen, waardoor de ECU, die het signaal niet begrijpt, geen vonk meer afgeeft aan de bougies.

Een andere mogelijke oorzaak is de bobine of de ontstekingsversterkermodule (ontstekingsversterkermodule). Omdat je de motor niet hebt genoemd, weet ik niet of deze elektronische ontsteking heeft vanwege vonkverlies (DIS) of dat er een roterende ontstekingsverdeler op de nokkenas en een normale bobine is.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 10 maanden geleden #5710 door handmatig-mechanisch
vrienden megabeat_1, kijk, laat me het even uitleggen. Deze auto is een Corsa uit 1994 en heeft een dis-ontsteking, dat wil zeggen een bobine aan de rechterkant van het voertuig, boven de temperatuursensor. Het is de bobine waar 4 kabels de connector binnenkomen en er zit een scheiding in de carrosserie die twee aparte maar samen spoelen vormt. De eigenaar heeft hem gescand en niets gevonden. Volgens haar heeft ze ook de katalysator, de brandstofpomp, het brandstoffilter, de bougies en de koppeling vervangen. Als informatie vertelde ze je dat als de auto na een tijdje weer draait, hij zuigt en dan begint hij weer te draaien. Met de vlucht denk ik dat hij afslaat en met de massatraagheid en het gaspedaal start hij weer, maar dat gebeurt pas na een bepaald aantal kilometers. Hij stopt 15 minuten en begint dan weer te draaien. Ik zag het snel voorbijkomen en merkte dat de bougies een kleur hadden die meer op roest leek, een beetje bruin. Dus, de bougies die je hebt geïnstalleerd zijn nu 4-punts? Ik weet niet of het de juiste zijn. Zou het via het pomprelais kunnen gaan? Deze relais hebben een geïntegreerd circuit, waarvan ik meen te hebben gehoord dat ze kapot gaan als ze warm worden. Nu ik de auto niet meer heb, kan ik niet zien of de auto brandstof verbruikt of niet als hij warm wordt, om te weten of het aan de vonk of de brandstoftoevoer ligt. Zou dit relais kapot kunnen zijn? Geef me ideeën als je soortgelijke gevallen kent of er iets over hebt gehoord. Geef me ideeën om te proberen en ik zal je vertellen of ze werken of niet. Alvast bedankt. Kijk, ik heb een handleiding voor deze auto, maar ik weet niet of het de juiste is, want hij laat me de zekeringenkast onder de motorkap zien en deze waar ik naar kijk, zit in de cabine, waar alle zekeringen zitten.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 10 maanden geleden #5711 door handmatig-mechanisch
Ik was het waterpeil vergeten, het staat laag in de bal, bijna op het minimum. De auto heeft geen lekkages aan de buitenkant, maar ik weet niet wanneer hij voor het laatst is bijgevuld. Het is sowieso niet normaal, hij moet wel te vol zijn.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 10 maanden geleden #5719 door handmatig-mechanisch
Je zult de auto een paar dagen in de garage moeten laten staan om hem grondiger te testen.

Ten eerste, wat het waterpeil betreft, is het alarmerend dat het "verdacht laag" is en dat het water geen spoor achterlaat van waar het is gebleven...

1. De dop van het expansievat is defect en verliest druk; het water verdampt en verdwijnt gewoon.

2. De cilinderkop is defect en er lekt water uit de uitlaat, meer dan normaal (piepend, zoemend...). In dat geval zullen de slangen behoorlijk stijf worden door de druk wanneer de motor wordt gestart en gedurende een paar minuten wordt opgevoerd tot 2000 tpm.

Om erachter te komen of je problemen hebt met de cilinderkop of andere "verborgen" waterlekken (bijvoorbeeld uit de kachel, zonder het interieur nat te maken), is de gemakkelijkste manier om de dop van het expansievat te verwijderen wanneer de motor koud is en deze te vervangen door een rubberen plug die precies past in de dop die je eerder hebt gemonteerd met een ventiel zoals dat voor het oppompen van autobanden. Je brengt het circuit onder druk tot 1 bar en houdt het daar 15 minuten op. Omdat het water koud is, verdampt het niet, maar druppelt het naar beneden (hetzij in de cilinders, hetzij ergens eruit).

Als het water in de cilinders lekt, merk je dat doordat, naast het feit dat een of meer bougies "verdwenen" zijn, ze er ook nat uitkomen. Bovendien, als een motor een defecte cilinderkop heeft, is de beschadigde cilinder heel erg schoon en is de bougie erg wit vergeleken met de rest.

Je zult het probleem van het afslaan zonder verdere omhaal op de weg moeten testen. Zodra hij stilstaat, start je de motor met de stroboscoop. Als hij knippert, is er een vonk; zo niet, nou ja... je kent het wel (bobine, sensoren, hogedrukkabels, aardingsconnectoren... er is iets mis).

Als er een vonk is, moet er nog het een en ander aan gebeuren om hem weer aan de praat te krijgen (brandstofdruk, massa-injectoren, defecte drukregelaar, defecte pomp of slechte elektrische verbinding, defect toerentellerrelais en de ontluchting. Ik werd er ooit bijna gek van, die verdomde tankontluchting, die een vacuüm creëerde waardoor de motor vreselijk begon te haperen. Je liet hem 20 minuten met rust en hij liep weer zonder problemen).

Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen.