Zoek MDM

Bulletin

ECU

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #5647 door handmatig-mechanisch
ECU Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo, ik heb een probleem met een Peugeot 306 1.6i benzine. Ik heb de computer vervangen door een gebruikte, omdat de mijne problemen geeft (schokken en vreemde geluiden op het dashboard, zoals de dagteller die zichzelf op nul zet). Ik heb er een gebruikte in gezet en de auto start niet. Zou het aan de sleutel kunnen liggen? Kan ik hem zelf programmeren, of moet ik hem mee naar huis nemen? Met vriendelijke groet.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #5649 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: ECU
Hallo edute, kijk, Peugeot is een beetje een ingewikkeld merk. Ik raad in geen geval aan om de ECU te vervangen, en al helemaal niet voor een desgueses-ecu. Je moet de auto sowieso naar een werkplaats brengen die een scanner heeft om het probleem te kunnen achterhalen, zowel met de oude computer als met de nieuwe. Als je de sleutel wilt coderen, moet je die ook meenemen. Volgens sommige mensen is er een of andere manier om sleutels te coderen, maar de waarheid is dat ze nooit werken. Ik ben benieuwd wat je oorspronkelijke probleem was met de oude ECU. Bij het kopen van een Seguesse moet je heel voorzichtig zijn, want er zijn voertuigen van hetzelfde model, hetzelfde jaar, hetzelfde merk en alles, maar de ECU's werken met verschillende systemen. Dat gebeurt vaak, maar voor je gemoedsrust kan een goede scanner, niet per se degene die je thuis hebt liggen, de codes uit de ECU wissen en zal de auto correct werken. Ik vertel je dit omdat ik een Peugeot 307 2.0 uit 2004 heb gerepareerd. Het probleem met Dit voertuig had als probleem dat het geen snelheid opnam en schokte, een onregelmatig stationair toerental had en schokte tijdens het rijden, daarnaast sloegen de instrumenten op hol en had de auto de neiging om af te slaan of te accelereren, toen ik de auto door mijn scanner haalde, kreeg ik 10 foutcodes: kapotte injectoren, kortsluiting in spoelen, EGR-klep, TPS en nog meer. Ik heb het geheugen gewist en het getest en de auto is nooit meer uitgevallen. Het is niet duur, ik reken er bijvoorbeeld zo'n 20.000 tot 25.000 Chileense pesos voor. LET OP: HET OPNEMEN VAN DE COMPUTER IS NIET HETZELFDE ALS HET WISSEN VAN DE FOUTCODES.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #5656 door handmatig-mechanisch
Ik ben het helemaal met kikemec eens. Je had de ECU niet moeten vervangen zonder eerst te weten of het de boosdoener is of niet. Je gaat niet naar de apotheek om wat gekleurde pillen te kopen voor het geval dat er eentje voor mij werkt. Ik controleer eerst wat er mis is en onderneem dan actie, want dit is hetzelfde.

Ten eerste, wanneer je de ECU vervangt, wat de oorzaak ook is, moet je de sleutels configureren, omdat de startonderbrekermodule niet overeenkomt met degene die je eerder had. Deze klus moet je waarschijnlijk bij een Peugeot doen, omdat niet alle garages met diagnoseapparatuur toegang hebben tot de sleutels.

Aan de andere kant zul je ook de diagnose moeten uitvoeren om te zien of er oude foutcodes van de andere auto of nieuwe van jouw auto in het geheugen staan (waardoor de auto mogelijk defect raakt). Als er foutcodes zijn, moeten deze worden opgevraagd, geïdentificeerd, indien nodig gerepareerd en gewist.

Het is dus waarschijnlijk dat de ECU-reparatie wat duurder zal zijn, en het kan voordeliger zijn om de originele ECU van de auto naar een garage te brengen om te laten zien wat er mis is met de auto.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #5681 door handmatig-mechanisch
Hartelijk dank Kikemec en Megabeat 1. Ik had me eerder op het forum moeten aanmelden. Ik heb de auto al naar een garage gebracht die volgens mij het meest geschikt is voor dit soort pech. Bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #5740 door handmatig-mechanisch
Ik ben het ermee eens. In 99% van de gevallen is de ECU niet defect, wat zeldzaam is. Daarom zou het schokken ergens anders moeten zitten. Bovendien, als je de ECU vervangt, zul je hem moeten coderen. Geloof me, controleer de bougies en -kabels, temperatuursensoren, en als die defect zijn, zou er een vacuümbuis gebroken kunnen zijn. Maar uit wat je zegt, heb je zeker problemen met de kabels of de bobine.