Hallo, het blijkt dat ik een Fiesta 1.4 TDCI (F6JB) heb met een defect in de nokkenassensor dat ik niet kan oplossen. Ik heb gecontroleerd of de bedrading in goede staat is (doorgang, isolatie naar massa, naar plus, kortsluiting, enz.) en alles lijkt te kloppen. Hierna besloot ik de sensor te vervangen, omdat ik merkte dat wanneer de foutcode wordt geactiveerd, deze geen signaal meer produceert, maar de voeding en massa van de sensor nog steeds correct zijn. En hier begint het probleem. De eerste sensor die ik installeerde, gaf tijdens de proefrit een storing, en toen ik dit met de oscilloscoop observeerde, zag ik dat het signaal af en toe van vierkant naar rechthoekig veranderde (alsof twee ribbels samenkwamen omdat de sensor niet snel genoeg reageerde). Daaruit leidde ik af dat, hoewel het vreemd is, ik een sensor had die niet correct was. Nu gebeurt met de tweede sensor hetzelfde als met de originele (het signaal verdwijnt), en natuurlijk zou het erg jammer zijn als ik twee defecte sensoren zou hebben. Het punt is dat ik heb gemerkt dat als de sensor geen signaal meer geeft en ik de kabel loskoppel en weer aansluit zonder de auto te stoppen, de sensor zijn signaal terugkrijgt en nu geen foutmelding meer geeft op de snelweg. Wanneer ik hem echter de volgende dag weer start en op de snelweg rijd, treedt de foutmelding opnieuw op. Meestal krijg ik dan code P0341, maar soms krijg ik ook P0340. Ik weet niet of ik gewoon pech heb gehad en twee defecte sensoren heb, of dat de ECU een probleem heeft waardoor de sensor niet meer werkt. Daarom besloot ik contact met je op te nemen om te kijken of je iets kunt bedenken voordat ik het deze keer met een originele sensor probeer, wat ook niet de oplossing is. Bedankt voor je tijd en advies.