Hallo mensen,
Ik zou het enorm waarderen als iemand met kennis van zaken mij zou kunnen helpen. Het probleem is wat lastig uit te leggen, maar ik zal proberen zoveel mogelijk informatie te geven en samen te vatten.
Ik zal je over mijn situatie vertellen. Ik heb een Mazda Miata "NA" (MX-5) uit 1993 met een volledig standaard 1.6L B6ZE-motor, die ik zelf heb onderhouden (bougies, pakkingen, distributieriem, enz. vervangen).
Het probleem ontstond toen ik de hydraulische klepstoters verving. Om dit te doen, moest ik beide nokkenassen demonteren en dus ook de befaamde nokkenassensor verwijderen, die bij mij aan de achterkant aan de inlaatnokkenas vastzit.
De hoofdpijn begon toen ik alles weer in elkaar zette. Ik plaatste de nokken en de bijbehorende lagers. Vervolgens verplaatste ik de krukas naar het merkteken dat de fabrikant aangaf (cilinder 1 en 4 op het hoogste punt en 2 en 3 op het laagste punt). Zo zorgde ik ervoor dat de kleppen niet tegen elkaar zouden botsen bij het monteren van de riem met de nokken. Vervolgens plaatste ik de nokken op het aangegeven punt op de cilinderkop om de distributieriem te monteren. Met voldoende geduld lukte het me om deze te monteren, zodat de merktekens van de 2 nokken en de demper overeenkwamen (tot nu toe gaat het goed).
Vervolgens heb ik de nokkenassensor gemonteerd. Ik begrijp dat deze informatie over de nokkenaspositie naar de ECU stuurt, zodat deze de vonk naar de bougies kan sturen wanneer de zuiger dat nodig heeft. Omdat ik echter de nokkenassen heb verwijderd, heb ik de timing van de auto aangepast.
Nu weet ik niet zeker of de motor goed draait als ik hem start.
Dus:
Zorgt de ECU voor het corrigeren van de timing? Of heb ik een stroboscooplamp nodig en moet ik de motor opnieuw afstellen door de sensor te verplaatsen?
Als ik de sensor verplaats om de timing te vervroegen of te vervroegen zonder de ECU in de timing-herprogrammeermodus te zetten, loop ik dan risico?