Zoek MDM

Bulletin

Een Seat Ibiza TDI 80 pk met 3000 km verbruikt olie.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 1 week geleden #4197 door handmatig-mechanisch
Allereerst wil ik de maker van deze website en alle medewerkers van harte feliciteren, want ik geloof dat dit een goede bron van hulp is voor alle gebruikers.

Het probleem dat ik heb, is dat ik drie maanden geleden een Ibiza uit de vorige serie heb gekocht met een 80 pk TDI-motor. Bij 3.000 km controleerde ik het oliepeil en het daalde niet. Ik bracht hem naar de dealer, die me vertelde dat ik er elke keer naar moest kijken als het oliepeil te laag was, en dat was alles. Dit is normaal voor deze motor in kwestie, en ik moet er elke 3.000 km naartoe om olie bij te laten vullen.

Mijn vraag is: is dit normaal? En moet ik na afloop van de garantie elke drie maanden olie bijvullen?

Bij voorbaat dank voor alle reacties.

Hoe kan ik een claim indienen bij Seat als er een defect is, zelfs als ik daarvoor naar de hoogste instantie moet?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 11 maanden geleden #4269 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: een 80 pk Seat Ibiza TDI met 3000 km verbrandt olie.
TDi-motoren en alle dieselmotoren met directe injectie verbruiken olie, en nog meer als je ze flink belast. Dus als je sportief of abnormaal rijdt, moet je de olie regelmatig controleren. Zo niet, controleer dan regelmatig de olie en de andere niveaus, net als bij alle auto's die momenteel op de markt zijn.
Wat bedoel je met "de auto heeft in 3.000 km geen druppel olie"? Wordt de peilstok niet nat, of staat de olie op het minimumniveau?
Ik herinner je eraan dat er tussen het minimumniveau en het maximumniveau slechts 1 liter verschil zit. Als het oliepeil op de peilstok het minimumniveau aangeeft, heeft de motor nog steeds 4 liter.
Als er slechts het minimumniveau wordt aangegeven, is het verbruik 0,5 liter, wat helemaal niet abnormaal is.
Als je 2 liter of meer olie moet bijvullen, laat de auto dan controleren omdat het verbruik abnormaal is (ringen, lagers, enz.).
Om een claim in te dienen bij de fabrikant, moet je eerst contact opnemen met de klantenservice. Je verspilt veel tijd en het heeft weinig zin om alleen maar een deel van je ticket te openen.
De tweede stap is om de aftersalesmanager van de dealer waar je de auto hebt gekocht, hard aan te spreken. Weet altijd wat je vraagt en eis een oplossing voor je probleem. Zorg er natuurlijk voor dat je je papieren van tevoren opvraagt, anders lachen ze je uit. De
derde optie, als de laatste twee niet werken, is een consumentenklacht. Deze moet je goed documenteren als je wilt dat deze wordt geaccepteerd.
Met vriendelijke groet.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.