Zoek MDM

Bulletin

PROBLEEM MET EEN NISSAN SENTRA 2.0 UIT 1991

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 2 weken geleden #4119 door handmatig-mechanisch
Probleem met een Nissan Sentra 2.0 uit 1991 Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo allemaal op het forum, ik hoop dat jullie me kunnen helpen, zodat ik geen onnodige kosten maak omdat ik een beetje krap bij kas zit. Hieronder beschrijf ik het probleem:

Ten eerste, als ik de connector van de koelvloeistoftemperatuursensor loskoppel, gaan de ventilatoren aan, maar als ik hem opnieuw aansluit, gaan de radiatorventilatoren uit (omdat beide ventilatoren parallel zijn aangesloten met één relais). Ik weet niet wat het zou kunnen zijn, want ik heb de spanning van één aansluiting ten opzichte van de aarde gecontroleerd en die gaf ongeveer 5 volt aan. Bij de andere aansluiting heb ik gecontroleerd op doorverbinding met de aarde en dat gaf aan dat ik gelijk had. Verder accelereert de auto een beetje of forceert hij zichzelf als ik de kabelboom of connector op de sensor aansluit, zoals jullie weten, en op dit moment neem ik hem mee met de connector losgekoppeld, want anders moet ik op een andere manier de positieve aansluiting van de accu met een zekering overbruggen met de positieve kabel van de ventilator. Het is erg vervelend om elke keer dat ik de auto aan- en uitzet alles aan te sluiten en los te koppelen.

Nog een vraag: toen mijn auto oververhit raakte, realiseerde ik me dat de ventilatoren niet aangingen. Zoals ik hierboven al zei, had ik hem bijna rechtstreeks op de accu aangesloten. Ik heb de kabels van het relais naar de ventilatoren gecontroleerd, want die gaven continuïteit aan. Het leek erop dat de plus- en minpool van de ventilator kortgesloten waren. Toen ik bij de ventilatormotor aankwam, en jawel, de ventilatoren veroorzaakten die continuïteit. Is het normaal dat de motoren continuïteit tonen? Ik heb namelijk begrepen dat ze een bepaalde weerstand of impedantie moeten bieden, maar dat deed het niet. Er werd continuïteit getoond en ik weet niet of dit klopt. Het vreemde is: als ik de ventilatoren rechtstreeks op de accu aansluit, gaan de ventilatoren dan aan? Kunt u mij helpen met dit probleem?

Ik heb de gasklepsensor gecontroleerd, dit is de TPS (gaskleppositiesensor), die als een potentiometer fungeert. De totale weerstand van de uiteinden gaf 12 kOhm en daarna heb ik het gecontroleerd met de middelste aansluiting. Je kon zien dat de weerstand varieerde tot 2,3 kOhm met de vlinderklep helemaal open. Ik heb de spanning van elke aansluiting gecontroleerd en de eerste gaf 12 volt, net als de accu. De tweede bijna 11 volt en de derde heb ik gecontroleerd ten opzichte van de carrosseriemassa en dat klopte. Volgens de handleiding die ik heb, weet ik niet of deze sensor de eerder genoemde weerstand moet hebben, want er staat niet hoeveel weerstand de sensor moet hebben ?????

De andere oorzaak is dat de auto oververhit raakt. Ik weet niet of de thermostaat kapot is, want ze hebben me verteld dat als de slang waar de thermostaat op zit niet heet is, dit betekent dat de thermostaat kapot is en de koelvloeistof niet naar de radiator stroomt. Ik weet niet of dit waar is, want ik heb de slang gecontroleerd die van de radiator naar de motor loopt en die was heet (bovenaan de radiator), maar de slang die van de motor naar de onderkant van de radiator loopt was koud (daar zit de thermostaat [aan de motorkant], denk ik). Om dit te controleren heb ik de auto ongeveer 5 minuten stationair laten draaien zonder te draaien. Ik denk dat dit voldoende was om de bedrijfstemperatuur te bereiken. Kunt u mij vertellen of dit klopt of niet?

En ten slotte, hoe belangrijk is de lambdasonde voor de ontsteking van de auto, want ik denk dat deze ook slecht is, aangezien ik de weerstand van de sensor tussen de aansluitingen 1 en 3 heb gecontroleerd en deze gaf een weerstand van 10 ohm aan en eenmaal ingeschakeld varieerde deze tot 14 en 13 ohm, afhankelijk van wat het zou moeten zijn tussen 2 en 4 ohm en met een spanning die varieert van 0,1 volt tot 0,9 volt, maar hij bereikte slechts 0,45 volt al bij bedrijfstemperatuur ????

Alvast bedankt voor uw hulp

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.