Zoek MDM

Bulletin

Hulp bij het installeren van een Seat Ibiza 1.4 8v 1995 aandrijfas.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #46295 door handmatig-mechanisch
Hallo, ik vertel je over mijn probleem. Ik hoop dat iemand dit systeem kent. Ik was op zoek naar de werkplaatshandleiding van mijn auto, maar ik heb er maar één uit 1997 gevonden, en het motortype is anders.

Het bleek dat ik de bak had laten zakken om de koppeling te vervangen, en de rechter aandrijfas (de lange) kwam er niet uit, ondanks dat ik de zes Torx-schroeven van de homokineet had losgedraaid. Het bleek dat deze aandrijfas niet vlak is zoals de traditionele, deze kwam er uiteindelijk uit met de spiebanen en de set kogels (de foto is een voorbeeld; de rode pijlen zijn wat ik aan de buitenkant heb en de groene pijlen zijn wat er nog in de bak zit).

Het probleem is dus dit:
- Om de hele set van de homokineet en de kogels te plaatsen, heb ik verwijderd wat aan de doos vastzat, denkende dat het plat was zoals dit,

en het blijkt dat het zo is:

en het heeft een aantal splitpennen zoals deze die een ring vormen,

Mijn vragen zijn als volgt:
Als iemand de werkplaatshandleiding voor mijn model had, zou ik het zelf beantwoorden... Motortype ABD en bouwjaar 95
- Om de as te monteren moet ik eerst het laatste getoonde stuk in de doos leggen, omdat daar een schroef aan vastzit. Als ik dan de hele set kogels en het homokineet aan de buitenkant monteer, is het hetzelfde, omdat ik de schroef die het enkele stuk op de foto vastzet niet kan plaatsen. Dan moet ik eerst het losse stuk monteren, waar de kogels in moeten. En hoe plaats ik dan de as? Omdat de kogels niet onder druk in de doos gaan, heb ik minimaal een draai van bijna 90º nodig om de kogels erin te laten gaan. Met de doos gemonteerd is er geen ruimte.

Hoe dan ook, ik zou alle hulp enorm waarderen. En als het de handleiding betreft, is dat nog beter, want het is echt lastig om jezelf hier uit te drukken.

Hartelijk dank voor uw aandacht. Dit is een geweldige pagina met veel informatie, en we helpen u graag met alles wat u kunt bijdragen. Met vriendelijke groet.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #46297 door handmatig-mechanisch
Misschien wordt het allemaal in één stuk gemonteerd, ik begreep je niet goed, maar ik zou alles aan de buitenkant monteren, de schroeven vastnaaien en erin drukken (zoals het nietje dat Opels hebben). Wat ik niet begrijp, is waar je zegt dat het laatste stukje de schroef heeft; als die naar binnen gaat en je dan het andere deel (de kogels) moet monteren, waar je dan naar moet zoeken door de positie te draaien (net zoals hij eruit kwam, moet hij erin). Ik weet dat het soms niet makkelijk is... wees geduldig en kijk hoe het gaat.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #46311 door handmatig-mechanisch
Hallo. Misschien helpen deze tekeningen je. Ik weet niet of ze voor het Ibiza-model zijn dat je nodig hebt, maar in ieder geval zou het iets soortgelijks moeten zijn. Groeten.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #46318 door handmatig-mechanisch
Als het onderdeel dat niet in de doos past, uit elkaar is gevallen, is er geen probleem. Het is de aardappel, haal alles eruit en ga dan naar binnen. Als het de spline is die in de doos past, is dat ingewikkelder. Het plaatsen van de spline is niet voldoende, dat is makkelijk. Controleer gewoon of de satelliet in de doos niet kapot is, hoewel ik dat betwijfel.