Zoek MDM

Bulletin

Mijn Fiat Dobló start niet als het regent...

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #45609 door handmatig-mechanisch
Mijn Fiat Dobló start niet als het regent... Geplaatst door manual-mecanica
Hallo,

ik heb een groot probleem met een Fiat Dobló. Het is simpel: hij start niet als het regent. Op regenachtige dagen rijdt de auto meestal prima, totdat hij, als ik hem uitzet, een vreemd geluid maakt en een beweging maakt, alsof er een motorpoot is gebroken (de poten zijn nieuw), alsof de motor trilt als ik hem uitzet.

De volgende keer dat ik hem probeer te starten, heeft hij moeite en blijft hij op drie cilinders draaien en slaat hij af, waarbij hij veel witte rook achterlaat. Je kunt de startmotor duizend keer ronddraaien, maar hij werkt niet.

Na een paar dagen start hij zonder problemen... en zo nog duizend keer. De distributieriem, koppeling en gloeibougies zijn vervangen, het oliepeil is op peil, er zijn nieuwe filters... alles.

Dit hele probleem begon jaren geleden toen een van de koelvloeistofslangen onder het brandstoffilter brak omdat er brandstof in lekte. Die dag werden de slang en het brandstoffilter vervangen... en vanaf dat moment begon de hel. Het filter is opnieuw vervangen... alle slangen van de tank naar de motor zijn vervangen... en alles is nog steeds hetzelfde. Toevallig regende het die dag ook...

Wat zou het kunnen zijn?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #45610 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp: Mijn Fiat Dobló start niet als het regent...
Hoi Roberplay, kijk, wat er met je gebeurt is vreemd... Het enige wat ik kan bedenken is dat je lucht aanzuigt via de in- of uitlaat van het brandstoffilter. Ik weet niet of het een "snelkoppeling" of een klem is. Als de slang doorzichtig is, controleer dan of er geen luchtbellen in zitten. Een andere mogelijkheid is dat er bij het stoppen een vlinderklep moet zitten om de luchtstroom naar de motor af te sluiten. Als de connector of de magneetklep wordt blootgesteld aan vocht of water, kan deze kapot gaan en niet direct sluiten, waardoor de motor gaat schudden wanneer je hem stopt. Wanneer je hem dan start, blijft de luchtdoorgang gesloten en start hij niet vanwege overstroming (te veel brandstof en te weinig lucht). Dat is wat ik denk... Laat het ons weten. Met vriendelijke groet!!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #45616 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp: Mijn Fiat Dobló start niet als het regent...
Hoi Roberplay, als het alleen werkt als het nat is, is het meestal een defect elektrisch contact, of, heel zelden, een afdichting of rubberen slang die uitzet door vocht.
Je noemt gloeibougies en diesel, maar we weten niet welke motor erin zit, of het directe injectie is, of er een elektronische regeleenheid is, enz.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
5 jaar en 6 maanden geleden #54012 door handmatig-mechanisch
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Fiat Doblo 1.9 Multijet. Hoe heb je het opgelost? Bedankt.