Hallo
Fiat, ja, ik heb de foutcodes al gecontroleerd en ik krijg dezelfde als jij. Mijn vraag ging dan ook over hoe ik ze moet interpreteren. De codes lijken zich ongeveer drie keer te herhalen: 511, 118, 121, 113 en 335.
511: Geen stroom naar PCM-pin 1 of een defecte PCM (processor). Dat wil zeggen dat de motor-ECU geen accuspanning ontvangt, ongeacht of het contact aan of uit staat, of dat er een ROM-geheugenfout in de ECU zit (interne
ECU-fout).
Dit kunnen we uitsluiten, omdat de ECU wel stroom krijgt van de ontstekingsmodule, en dat is inderdaad via pin 1. Wat betreft het geheugenprobleem: ik heb twee verschillende ECU's geïnstalleerd, dus ik zou de auto opnieuw moeten scannen met de andere ECU.
118: Het ECT-sensorsignaal is hoger dan het maximum van de zelftest van 4,6 volt. Dit betekent dat de ECU een hoog signaal ontvangt, hoger dan 4,6V, van de koelvloeistofsensensor (defecte sensor of onderbreking (doorgesneden draden)).
Ik ga hier extra op letten, omdat dit voertuig twee sensoren heeft, één boven en één onder de waterinlaat waar de thermostaat zich bevindt. De bovenste sensor geeft de motortemperatuur aan en is uitgeschakeld (losgekoppeld) omdat er een andere sensor is geïnstalleerd dan de originele; ik weet dit omdat de connector niet hetzelfde is. De onderste sensor activeert de elektrische ventilatoren en werkt naar behoren.
121: De TPS-spanning bij gesloten gasklep is hoger of lager dan verwacht. Dit betekent dat de motorcomputer een hoger of lager signaal ontvangt dan verwacht bij een gesloten gasklep (deze herkent de gesloten gasklep niet en regelt daarom het stationair toerental niet correct).
Ik heb de TPS al gecontroleerd en deze lijkt in orde. De weerstand varieert wanneer deze wordt gedraaid.
113: Het ACT-sensorsignaal is hoger dan het maximum van de zelftest van 4,6 volt, wat betekent dat het signaal van de luchttemperatuursensor te hoog is, wat wijst op een onderbreking of kortsluiting.
Ik begrijp dat zelfs als deze sensor defect raakt, de ECU een systeem heeft waarmee deze binnen de fabrieksparameters kan blijven werken. De ECU negeert deze sensorstoringen dus en werkt in de standaardmodus.
335: De spanning van de PFE- of DPFE-sensor ligt buiten het bereik van de zelftest, wat betekent dat het EGR-signaal (uitlaatgasrecirculatie) buiten het bereik ligt.
Deze storing lijkt me ook erg interessant, omdat er geen PCV-klep aanwezig is en de uitlaatpijp die naar de luchtregelaar en vervolgens naar het spruitstuk loopt, is doorgesneden en vervangen door een slang. Deze zou dus verstopt kunnen zijn.
Fiat Ismael, hartelijk dank voor je hulp. Laten we aan de slag gaan. We zullen deze storingen verhelpen en kijken wat er gebeurt. We houden in de gaten wanneer het probleem is opgelost.
Alvast bedankt iedereen.