Zoek MDM

Bulletin

Vervloekte Jeep Cherokee

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 10 maanden geleden #43302 door handmatig-mechanisch
Vervloekte Jeep Cherokee Geplaatst door manual-mecanica
Hallo allemaal! Vandaag doe ik een beroep op jullie kennis en ervaring, aangezien ik toevallig ben gestuit op wat ik de vervloekte Cherokee noem. Eerst de specificaties:

Jeep Cherokee Classic uit 2000, 6-cilinder lijnmotor, 4 liter, schroefas (geen verdeler), 4x4, motorcode ERH, automaat en in principe VERDOMD.

Het probleem: de auto, geparkeerd en stationair draaiend, kan zijn koelvloeistof geen 5 minuten vasthouden zonder te koken.

Wat er is gedaan: Nieuwe radiator, nieuwe waterpomp, nieuwe thermostaat, nieuwe slangen, nieuwe zuigers en zuigerveren, motorblok en cilinderkop zijn opgestuurd voor hydraulische testen, originele koppakking, vervolgens een oversized koppakking, 150 miljoen uur ontluchten van alle bekende typen, met of zonder thermostaat, kachelbypass
om dit te elimineren, nieuwe ventilatoren.
De bedrijfstemperatuur van de auto is ongeveer 27 graden Celsius, zoals geverifieerd met een realtimescanner, en na 5 minuten stilstaan stijgt de temperatuur tot koorts. Dit is niet de eerste Cherokee die ik in de garage zie, maar hij heeft dit probleem wel gehad. Ik heb ergens gehoord dat de cilinderkop van ijzer is en daarom na 200.000 km weggegooid moet worden. Dat lijkt me niet zo logisch, maar goed, iemand ideeën? Of heeft iemand anders hetzelfde meegemaakt? Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 10 maanden geleden #43316 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmonteurs op het onderwerp van de vervloekte Jeep Cherokee
Hallo OMC ELECTRO.
Om het wat minder hard te maken, veranderen we het bijvoeglijk naamwoord van "verdomme" in "neuker", want de waarheid is dat als het erop aankomt... HET KAPOT gaat. Ik heb een Cherokee automaat uit 1993, en als ik klaar ben met rijden en stop, klinkt het alsof de cilinderkop splijt en springt de temperatuurmeter in het rood (de koelvloeistoftemperatuur stijgt als ik stilsta), maar als ik de motor onder die omstandigheden start, daalt hij naar een normaal bereik. Omdat ik in een warm klimaat woon, op zeeniveau in het Caribisch gebied, en deze motor een hogere temperatuur heeft dan normaal, heb ik de hulpventilator permanent laten draaien, dus buiten de thermostaat. Nu loopt hij koeler, en als ik parkeer, wordt het geluid veel minder. Dit kan in jouw geval ook helpen.
Succes,
Miguel.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 10 maanden geleden #43320 door handmatig-mechanisch
Hoi Miguel, ik dacht dat dit een op zichzelf staand geval was, maar ik zie dat ik niet de enige ben! Ik woon in Costa Rica, waar het 's winters 's nachts 27 graden is, haha, maar dit is de eerste keer dat ik zo'n probleem heb. Ik heb ook de elektrische ventilator van mijn airconditioner geprobeerd, maar dat werkte niet. Ik blijf het proberen. Bedankt!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden - 11 jaar en 7 maanden geleden #44692 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal, OMC Electro. Ik lees net het forum en zie dat de problemen zich herhalen:fluit: . Uit mijn ervaring met Jeeps (XJS, WJS, enz.) kan ik je vertellen dat deze temperatuurproblemen niet exclusief zijn voor tropische gebieden. Ik woon in Chili (een gematigd klimaat) en wij hebben dezelfde problemen met deze "juweeltjes", weliswaar minder uitgesproken, maar ze bestaan wel degelijk.
Bij de eerste die ik zag, een Cherokee XJ Classic uit 1999, die bijna identiek was aan de 2000, werd ik, net als het servilimit-forumlid, getroffen door de hoge bedrijfstemperatuur van de motor. Ik controleerde alles wat binnen mijn bereik lag en bevond me in een vergelijkbare situatie als die van jou.:( Een vriend leende me zelfs vriendelijk de zijne. Toen ik controleerde met een scanner in de hand, realiseerde ik me dat bij de auto die wel goed werkte, de elektrische ventilator slechts ruim boven de 100 (103) graden Celsius aansloeg, terwijl de motortemperatuur bijna 105 graden Celsius bereikte, totdat deze begon te dalen en vervolgens bij 98 graden Celsius uitsloeg. (Elektrische ventilatorfunctie aangestuurd door de motor-ECU). Dit is het normale gedrag van deze systemen met de airconditioning uit. Toen die twijfel was verdwenen, pakte ik de andere Jeep aan. Bij het controleren van de viscokoppeling van de mechanische ventilator constateerde ik dat deze onregelmatig functioneerde. Er was geen verandering in geluid en luchtstroom merkbaar op het moment dat de viscokoppeling begon te werken (88 graden). Ik voerde de diagnoseprocedure uit die in de handleiding stond en stelde vast dat de werking onregelmatig was. Ik verving het onderdeel en alles was in orde.
Na dit onderzoek kon ik vaststellen dat de elektrische ventilator alleen dient ter ondersteuning van het viscosysteem. Als deze uitvalt, raakt de motor steevast oververhit als de auto stilstaat. Iets anders dat ik in de loop der tijd in soortgelijke gevallen heb opgemerkt, is dat Chrysler-Jeep-systemen, vanwege de hoge normale bedrijfstemperatuur van deze motor, zeer gevoelig zijn voor drukverlaging van hun koelsystemen. Dat wil zeggen, als de radiatordop defect is of het systeem een klein lek heeft, verliest het de status van een druksysteem en kookt het zelfs bij temperaturen lager dan de activering van de elektrische ventilator, vooral als de viscokoppeling niet in orde is.
Eén keer zag ik een probleem met de cilinderkop, maar in dat geval waren er andere symptomen waarneembaar: koelvloeistofverbruik, P0300 weergegeven door de ECU, bougies van twee cilinders volledig ontkoold, schoon, als nieuw vergeleken met de andere cilinders, drukverlaging van het koelsysteem (de slangen zwellen niet op), enz. Hoe dan ook, een zeldzaam geval is niet gebruikelijk.
Ik nodig forumlid omc electro van harte uit om zijn mening en/of ervaringen te delen als hij dat wil, als hij dat wil, wat de oplossing voor het probleem was. Groeten allemaal.
Laatst bewerkt: 11 jaar 7 maanden geleden door .