Zoek MDM

Bulletin

Ford Focus 1.6 dci distributie

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 11 maanden geleden #39619 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp: Ford Focus 1.6 DCi distributie.
Hallo allemaal, gisteren heb ik een nieuwe waterpomp en distributieriemset gekocht. Ik ga alles nieuw installeren: spanrol, geleiderol en riem. Ik wil niet alles weer uit elkaar hoeven halen vanwege een onvoorzien probleem, want de moeite en het ongemak van een lege auto wegen niet op tegen de kosten van de hele set. Ik hoef alleen nog maar de afdekkingen te monteren en te testen. Ik maak het vanmiddag af.
Bedankt voor jullie advies.
Groetjes en fijne feestdagen.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 11 maanden geleden #39724 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal, ik heb de waterpomp en de distributieriemset (spanner en geleiderol) al geïnstalleerd. Uiteindelijk heb ik er ook een nieuwe riem op gezet, want gezien de prijs wilde ik geen risico nemen. De kosten voor het demonteren van alles om de riem te vervangen zijn namelijk hoger dan de prijs van de riem zelf. Nou, de auto is nu weer klaar voor gebruik. Ik heb ook nieuwe koelvloeistof bijgevuld.
Bedankt allemaal.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 11 maanden geleden #39726 door handmatig-mechanisch
GEEN ENKELE FABRIKANT STAAT TOE DAT U DE MOTOR IN DE TEGENOVERGESTELDE DRAAIRICHTING DRAAIT. Ik raad u aan alles te demonteren, de distributie opnieuw af te stellen en de motor alleen in de draairichting te draaien. Draaien in de tegenovergestelde richting kan ervoor zorgen dat de kettingspanner verschuift en zijn functie niet goed meer uitvoert (het komt niet vaak voor, maar het kan gebeuren), en het kan de distributie met één tand verschuiven, wat resulteert in lawaai en verminderd vermogen, zonder dat de motor beschadigd raakt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 11 maanden geleden #39756 door handmatig-mechanisch
Toen ik de brandstofpomp verving, heb ik de ontstekingstijd opnieuw afgesteld en alle timingmarkeringen stonden op één lijn. Ik heb de motor een aantal keer met de hand rondgedraaid zonder hem te starten, en ook niet teruggedraaid totdat ik zeker wist dat de ontstekingstijd correct was. Tot nu toe loopt de auto goed; ik heb er al heel wat kilometers mee gereden.
Bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 11 maanden geleden #39886 door handmatig-mechanisch
Hallo, ik help je graag en ik hoop dat mijn kleine bijdrage nuttig is en je geruststelt over je probleem.
Op basis van je beschrijving lijkt het erop dat de timing niet correct is afgesteld. Als je de distributieriem, spanrollen, geleiders en de waterpomp met pakking hebt vervangen, moet je de motortiming controleren om te zien of deze correct is gesynchroniseerd.
Plaats eerst de eerste cilinder in het bovenste dode punt (BDP), controleer de timingmarkeringen op de motor en zet de motor vast met iets om beweging te voorkomen. Maak vervolgens de distributieriemspanner los, markeer de riem met krijt in de draairichting en monteer hem opnieuw om de nodige afstellingen uit te voeren.
Je kunt dezelfde distributieriem terugplaatsen, aangezien je deze recent hebt gemonteerd en deze weinig kilometers heeft gemaakt. Je moet de timingmarkeringen op de motor respecteren en de juiste spanning aanbrengen zoals voorgeschreven door de fabrikant. Om de timing te controleren, moet je de motor draaien nadat je de vergrendeling hebt verwijderd, maar draai de motor altijd met de klok mee om de timingmarkeringen te controleren. Als je te ver doordraait bij het controleren van de timing van de eerste cilinder, draai dan nooit in de tegenovergestelde richting van de motordraaiing. De riemspanning zal dan namelijk onjuist zijn en je riskeert een tand in de distributieketting over te slaan. Succes!