Hallo, ik help je graag en ik hoop dat mijn kleine bijdrage nuttig is en je geruststelt over je probleem.
Op basis van je beschrijving lijkt het erop dat de timing niet correct is afgesteld. Als je de distributieriem, spanrollen, geleiders en de waterpomp met pakking hebt vervangen, moet je de motortiming controleren om te zien of deze correct is gesynchroniseerd.
Plaats eerst de eerste cilinder in het bovenste dode punt (BDP), controleer de timingmarkeringen op de motor en zet de motor vast met iets om beweging te voorkomen. Maak vervolgens de distributieriemspanner los, markeer de riem met krijt in de draairichting en monteer hem opnieuw om de nodige afstellingen uit te voeren.
Je kunt dezelfde distributieriem terugplaatsen, aangezien je deze recent hebt gemonteerd en deze weinig kilometers heeft gemaakt. Je moet de timingmarkeringen op de motor respecteren en de juiste spanning aanbrengen zoals voorgeschreven door de fabrikant. Om de timing te controleren, moet je de motor draaien nadat je de vergrendeling hebt verwijderd, maar draai de motor altijd met de klok mee om de timingmarkeringen te controleren. Als je te ver doordraait bij het controleren van de timing van de eerste cilinder, draai dan nooit in de tegenovergestelde richting van de motordraaiing. De riemspanning zal dan namelijk onjuist zijn en je riskeert een tand in de distributieketting over te slaan. Succes!