Zoek MDM

Bulletin

twijfels over Siena

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 2 maanden geleden #3523 door handmatig-mechanisch
De twijfels van Siena Geplaatst door manual-mecanica
Hallo allemaal, ik heb een Siena S, het standaard 2000-model, zoals ik al eerder zei. Mijn vraag is: is het een enkelpuntsklep met een gasklephuisinjector, is het een Marelli, enz.? Is het elektronische brandstofinjectie? Of is het directe brandstofinjectie? Sorry, ik vraag dit omdat ik hier vandaan kom om het probleem dat ik eerder noemde op te lossen: benzine werkt niet voor mij. Alvast bedankt en met vriendelijke groeten aan iedereen op het forum.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 2 maanden geleden #3565 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Siena twijfels
Hallo, kijk, ik heb je berichten gelezen en ik begrijp dat het, omdat het single- of multipoint-injectie is, elektronisch is, omdat de injectietijden worden aangestuurd door een computer die gegevens ontvangt van verschillende sensoren in de distributie. Het verschil is nu tussen direct en indirect. Direct verwijst naar wanneer je één injector per cilinder hebt in het geval van multipoint-injectie, en indirect, wat jij hebt, is een enkele injector die een inlaat deelt alsof het een carburateur is, maar dan iets delicater.
Om direct op je probleem in te gaan, zou je naar verschillende aspecten moeten kijken en andere moeten uitsluiten, bijvoorbeeld dat je een vonk hebt omdat hij op gas werkt. Nu, je injector is goed. Dit wordt gecontroleerd door de weerstand tussen de aansluitingen te meten (ik zal erop letten dat ik de waarde die hij moet aangeven niet vergeet om te weten of hij werkt of niet). Als hij nul aangeeft, is de bobine open en moet je hem vervangen. Een andere mogelijkheid is om een led tussen de twee uiteinden te plaatsen, wees niet bang, er gebeurt niets!! en kijk of hij af en toe oplicht wanneer je hem start. Als het niet aangaat, komt dat doordat de computer geen signaal naar u stuurt. Het kan zijn dat toen ze de chip in de CNG-computer plaatsten, als dit bij u is gebeurd, een kabel is doorgebrand of losgekoppeld, per ongeluk of opzettelijk.
Een ander geval dat u kan overkomen als de injector goed is en u injectietijd hebt, is dat de brandstofpomp in de tank is doorgebrand of losgekoppeld. Hoe controleert u dit? Meet de druk die zich opbouwt in de brandstofleiding, ongeveer 2 tot 4 bar, afhankelijk van het merk.
Hoe kan deze beschadigd zijn? Het kan zijn dat ze bij het aansluiten van het systeem op CNG geen bypass hebben gemaakt tussen het gas- en benzinesysteem en dat wanneer de pomp was aangesloten en niet werkte, deze doorbrandt (pas op, dit is een aanname). Als de bypass was uitgeschakeld, zou de motor met beide brandstoffen tegelijk hebben moeten werken, iets wat enigszins onmogelijk is. Ik ben daarom geneigd te denken dat het probleem tussen de computer (injectorsignaal) en de injector (doorgebrand) zit. Ik hoop dat deze bescheiden opmerking u heeft geholpen om wat twijfels weg te nemen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 1 maand geleden #3580 door handmatig-mechanisch
Bedankt Joel, helemaal geen bescheiden reactie, je reactie
was heel goed. Kijk, ik reed prima op benzine en ineens doet hij het niet meer. Ik kan hem wel op benzine starten, maar hij slaat bijna meteen af. Dat wil zeggen, hij start perfect, maar als ik drie keer gas geef, slaat hij af. Ik zal je vertellen over de injector, die is nieuw. Nou, hartelijk dank voor je reactie, groeten.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 1 maand geleden #3599 door handmatig-mechanisch
Hoi, fijn om te horen dat de informatie nuttig was. Kijk, zoals ik je al eerder vertelde, met betrekking tot elektronische injectie, moet je problemen uitsluiten totdat je het probleem hebt gevonden. Je hebt niet eens diagnoseapparatuur. Ik zal je vertellen waarom, want ik heb er wel een, en je moet ze sowieso uitsluiten.
Volgens wat je zegt, start en stopt hij automatisch; dit gebeurt op benzine!
Ik zal je vertellen, de ontsteking heeft twee systemen. Eén is een open lus, waarvan ik weet dat die wordt gebruikt om te starten en de timing van de ontstekingsmodule regelt. Een paar seconden later zou hij overgaan naar een gesloten lus, waarbij de computer de timing van de injectie begint te regelen.
Nu werkt de ontstekingsmodule, dus hij start. Wat niet gebeurt, is de overgang van een open lus naar een gesloten lus. Wat eerst moet worden geverifieerd, is welke van de sensoren waarvan de computer afhankelijk is, geen signaal afgeeft of onjuist is gekalibreerd.
De meest kwetsbare sensoren in dit soort gevallen zijn:
de TPSS, die zich aan één kant van het injectiesysteem bevindt en vier en drie draden heeft, maar dat maakt niet uit. Deze sensor stuurt een signaal naar de computer dat de hoek aangeeft waaronder de gasklep openstaat, en zo bepaalt de computer of de openingstijd van de injector wordt vergroot of verkleind. U kunt de hoek iets variëren om te testen en ook te zien of er draden zijn doorgesneden.
Een andere sensor is de MAP, die werkt op basis van vacuüm. Met andere woorden: er is een slang aangesloten tussen de sensor en het injectiesysteem, en wanneer er door de inlaat een vacuüm ontstaat, stuurt deze een signaal naar de computer met een spanning tussen 1,5 en 5 volt. De computer interpreteert dit en verandert ook de inspuittijd. Deze sensor kan de door u beschreven symptomen veroorzaken, maar ik raad aan om eerst de slang te controleren (deze kan scheuren en/of doorsnijden door wrijving) voordat u deze ter inspectie opstuurt.
Een andere belangrijke sensor is de toerentalsensor, die zich in veel gevallen vóór de motor op een distributiepoelie bevindt. Dit is erg belangrijk, want alles wat het signaal tussen deze sensor en de distributieriem blokkeert, zorgt ervoor dat de computer begrijpt dat het voertuig stilstaat, waardoor de brandstoftoevoer wordt afgesloten. Als uw auto een enkelpuntsmotor heeft, is de kans groot dat deze sensor daar niet zit, maar vervangen is door de hallsensor. Dit is niets meer dan een sensor die in de verdeler zit en op een bepaalde manier hetzelfde interpreteert als de vorige. Als u deze sensor in contact brengt en met uw hand de zekering een beetje beweegt, hoort u een klik, een gevolg van de vonk die ontstaat wanneer het signaal wordt onderbroken. Er is een klein venster.
Nou, nogmaals, ik hoop dat dit helpt. Het onderwerp is, zoals u ziet, behoorlijk complex, maar niet moeilijk. Als u er wat dieper op in wilt gaan, stuur me dan een e-mail en ik stuur u een paar bestanden die nog meer twijfels kunnen wegnemen.
En als u het CNG-systeemverbindingscircuit hebt dat voor u is geïnstalleerd, stuur het me dan toe, zodat ik kan kijken waar de verbinding niet klopt, aangezien er iets ontbrak in die installatie.
Ik hoop dat u snel een oplossing voor uw probleem vindt. Met vriendelijke groet.
P.S. Al deze informatie is nuttig als de geïnstalleerde injector de originele is voor het voertuig, dezelfde kleur, weerstand, enz., aangezien elk verschil in de injector ervoor zorgt dat de computer vreemd gedrag vertoont.