Zoek MDM

Bulletin

Wanneer moet ik de motoroliekwaliteit vervangen?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 3 maanden geleden #33958 door handmatig-mechanisch
Wanneer moet je de motoroliekwaliteit vervangen? Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo vrienden van deze zeer goede pagina.
Ik hoop dat er iemand is die hier verstand van heeft en mijn twijfels kan wegnemen.
Ik heb een Nissan V16 uit 2009 met 250.000 km (openbaar vervoer) op de teller, in uitstekende staat. Ik gebruik 10W40 motorolie, zonder problemen. Iemand raadde aan om over te stappen op 20W50 op basis van de kilometerstand van de auto. Maar voor zover ik weet, is die oliesoort bedoeld voor een versleten motor die olie verbruikt. Ik gebruik het in een Toyota Corolla uit 1988 (288.000 km). 20W50 olie zou geen problemen met de klepstoters veroorzaken, aangezien volgens de handleiding alleen 10W40 olie mag worden gebruikt. De kilometerstand wordt niet gespecificeerd. Is het raadzaam om de soort te veranderen of hangt het ervan af?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 3 maanden geleden #33974 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: Wanneer moet de motoroliekwaliteit worden vervangen?
Ik ben geen grote fan van het veranderen van oliekwaliteit, maar wel van de kwaliteit ervan. Bij oudere motoren waar de speling overdrevener was, zou ik het in sommige gevallen wel prettig vinden, maar ik vind het ook niet prettig. Ga door met de 10. Als de motor een geluid maakt of zoiets, komt dat door slijtage die gerepareerd moet worden. De klepstoters hebben met een 20 langer nodig om op te laden dan met een 10. In theorie heb ik beide gebruikt en ik heb gemerkt dat ze even goed werken, maar gezien de kilometerstand die je hebt, zou het je meer kunnen beïnvloeden. Laat het zoals het is en niets anders. Met de viscositeit zal de olie wel ververst worden, hahaha.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 3 maanden geleden #33977 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: Wanneer moet de motoroliekwaliteit worden vervangen?
Dus als de motor na 255.000 km nog steeds goed loopt, moet ik 10W40 blijven gebruiken. Alleen naar de kilometerstand kijken is niet de bedoeling.

Bedankt, Kikemec.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 3 maanden geleden #34017 door handmatig-mechanisch
Nissan levert zakjes, munten of tokens, ze kunnen u vertellen dat deze gereguleerd zijn, maar als u geen problemen met het voertuig ondervindt, kunt u gewoon dezelfde olie blijven gebruiken.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 3 maanden geleden #34049 door handmatig-mechanisch
Oké, als algemene regel geldt dat u de oliekwaliteit die in de handleiding staat, moet blijven gebruiken. Tenzij de motor erg versleten is en veel olie verbruikt of blauwe rook uitstoot, natuurlijk alleen als laatste redmiddel voordat u de motor repareert.