Zoek MDM

Bulletin

Citgroen Xantia HDI, probleem met rook

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33477 door handmatig-mechanisch
Citgroen Xantia HDI, probleem met rook Gepubliceerd door manual-mecanica
:kwaadaardig: Hallo, ik heb een Xantia HDi van 90 pk en het probleem is dat er na een paar uur stilstand, bij het starten, veel witte rook uit de uitlaat (diesel) komt. Ik heb de injectoren, de lagedrukpomp en de dieselfiltersteun vervangen, maar niets. Ik heb alles van een andere auto vervangen die wel goed werkt. Ik heb de diagnose gesteld en die geeft geen foutmeldingen. Alles is in orde. Als er rook uit komt, valt de motor even uit, maar na een paar minuten loopt hij perfect. Als iemand me kan helpen... alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33483 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Citgroen Xantia HDI, rookprobleem
Beste vriend, ik weet niet veel over diesel, maar het zouden de klepseals kunnen zijn die al versleten zijn. Ik zal uitleggen dat als de auto koud is, de afdichtingen intrekken en er komen ongetwijfeld druppels olie doorheen, wat rook veroorzaakt. Als de auto warmer wordt, zetten ze uit, waardoor de gaten worden afgesloten en het roken stopt. Tenminste, dat denk ik. Veel succes en groeten.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33484 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Citgroen Xantia HDI, rookprobleem
De uitlaatpijp stoot grote hoeveelheden witte en blauwe rook uit
. Als dit symptoom zich voordoet, is het noodzakelijk om de oorzaak te onderzoeken in dezelfde volgorde als hieronder aangegeven:
1. Zorg ervoor dat de brandstof in de tank autodiesel is en dat de klant geen andere brandstofmengsels heeft gebruikt.
2. Controleer of het oliepeil in het carter niet te hoog is en boven het maximumniveau staat dat op de peilstok is aangegeven.
3. Controleer of er onvoldoende luchttoevoer is in het brandstoftoevoercircuit.
4. Controleer of de EGR-klep niet vastzit in de open stand en controleer ook de staat van de vlinderklep van de EGR-klep, aangezien deze mogelijk vastzit en permanent gesloten blijft.
5. Controleer het luchtfilter op mogelijke vervuiling en ook of het inlaatspruitstuk niet verstopt is.
6. Controleer het oliedamp-herinlaatcircuit om er zeker van te zijn dat alles in perfecte staat is.
7. Controleer of de turbolader geen olielekkages heeft in het smeercircuit en door de roterende as.
8. Controleer de goede werking van de brandstofdruksensor.
9. Controleer de goede werking van de atmosferische druksensor, die zich in dezelfde ECU-box bevindt
. 10. Mogelijk zeer slechte staat van de motor. Controleer de compressie en let op tekenen van ovaliteit van de cilinder.
11. Controleer de staat van de koelvloeistoftemperatuursensor om te zien of deze weerstandswaarden levert die passen bij de temperatuur.
12. Een andere mechanische oorzaak zou een gebrek aan dichtheid in de kleppen kunnen zijn, die opnieuw moeten worden afgesteld.
13. Controleer of de storing niet in de hogedrukbrandstofregelaar of de hogedrukpomp zelf zit, met name als gevolg van mechanische defecten in deze mechanismen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33487 door handmatig-mechanisch
Hallo, je moet de injectoren controleren. Sommige lekken en lekken brandstof in de leiding, waardoor er rook vrijkomt bij het starten, totdat alle brandstof in de kamer is opgebrand en er ook een storing optreedt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33524 door handmatig-mechanisch
Hallo, allereerst bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal een paar dingen verduidelijken:
de rook die uit de uitlaat komt, is diesel (vanwege de geur). Al het onderhoud is recent uitgevoerd. Zoals ik al zei, ik heb de injectoren al getest op een andere auto en die zijn in orde. Het oliepeil daalt niet. Ik heb de EGR-klep uitgeschakeld en de turbo heeft een normale speling.
Ik denk nu aan de elektronica...