Zoek MDM

Bulletin

De ruitenwissers van de C3 werken niet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33232 door handmatig-mechanisch
Hallo forumleden!
Zoals ik in mijn inleiding al zei, weet ik niet veel van mechanica; ik ben maar een amateur.
Ik deel mijn vraag, in de hoop dat iemand kan helpen:

3 jaar geleden stopte de ruitenwisser van mijn C3 1.4 HDi ermee tijdens een storm.
De garage heeft de bediening vervangen, want dat was het defect dat ze hadden vastgesteld.
Alles werkte prima tot gisteren, toen het probleem zich opnieuw voordeed.
De vorige reparatie kostte me ongeveer € 300, dus nu, met deze crisis, zie ik mezelf niet in de positie om zoveel te betalen. Dus ik ben van plan om de ruitenwissermotor rechtstreeks op de accu aan te sluiten en een schakelaar in te bouwen om hem te activeren zonder de stuurbediening te gebruiken.
Wat denken jullie? Is dit haalbaar? Hebben jullie aanbevelingen of tips?
Met vriendelijke groet!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33257 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: C3 ruitenwisser werkt niet
mmmmm je kunt niets rechtstreeks van het stuurwiel op de accu aansluiten, aangezien het stuurwiel draait. Alles wat rechtstreeks is, wikkelt de kabels in en snijdt ze door. Als je de ruitenwissermotor vindt, probeer dan eens gelijkstroom te gebruiken en kijk hoe dat reageert als hij snel of langzaam draait. En kijk of je een knop op de cabine kunt zetten. Maar afgezien van de originele installatie kan het wel. Soms heb je een potentiometer nodig om de snelheid te kunnen regelen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33264 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: C3 ruitenwisser werkt niet

kikemec schreef: mmmmm je kunt niets van het stuurwiel rechtstreeks op de accu aansluiten, aangezien het stuurwiel alles direct aanstuurt. Wikkel de kabels eromheen en knip ze door. Als je de ruitenwissermotor vindt, probeer dan eens gelijkstroom te gebruiken en kijk hoe dat reageert als hij snel draait of niet. Kijk ook of je een knop op de cabine kunt zetten. Maar afgezien van de originele installatie kan alles soms wel. Soms heb je een potentiometer nodig om de snelheid te kunnen regelen.

Ja, dat is het idee. De vraag die ik heb is hoe ik de accu aan de ruitenwissermotor moet aansluiten, aangezien ik 4 kabels heb: groen-geel, blauw, roze en oranje...
Wie is wie???
Als iemand mij een idee kan geven welke bij de + hoort en welke bij de -, zou ik daar heel erg dankbaar voor zijn.