Zoek MDM

Bulletin

De ruitenwissers van de C3 werken niet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #33232 door handmatig-mechanisch
De ruitenwissers van mijn C3 werken niet. Geplaatst door manual-mecanica
Hallo allemaal!
Zoals ik al in mijn introductie zei, weet ik niet veel van autotechniek; ik ben maar een amateur.
Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand me kan helpen:

drie jaar geleden hielden de ruitenwissers van mijn Citroën C3 1.4 HDI er tijdens een storm mee op.
De garage verving de ruitenwisserschakelaar, omdat dat het probleem bleek te zijn.
Alles was prima tot gisteren, toen het probleem zich opnieuw voordeed.
De vorige reparatie kostte me ongeveer €300, en nu, met de huidige economische crisis, kan ik me dat bedrag niet nog een keer veroorloven. Daarom ben ik van plan om de ruitenwissermotor rechtstreeks op de accu aan te sluiten en een schakelaar in de auto te installeren om de ruitenwissers te activeren zonder de bediening via het stuur.
Wat denken jullie? Is dit haalbaar? Hebben jullie nog aanbevelingen of waarschuwingen?
Alvast bedankt!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #33257 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: C3 Ruitenwissers werken niet
Hmm, je kunt niets rechtstreeks van het stuurwiel op de accu aansluiten, omdat het stuurwiel draait. Voor directe aansluitingen moet je de draden in elkaar draaien en doorknippen. Als je de ruitenwissermotor hebt gevonden, probeer dan gelijkstroom aan te sluiten om te zien hoe deze reageert en of hij te snel draait. Je kunt dan een knop richting de cabine installeren, maar dit staat allemaal los van de originele installatie. Overigens heb je soms een potentiometer nodig om de snelheid te regelen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #33264 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: C3 Ruitenwissers werken niet

kikemec schreef: mmmm, je kunt niets rechtstreeks van het stuurwiel op de accu aansluiten, omdat het stuurwiel draait. Voor directe aansluitingen moet je de draden in elkaar draaien en doorknippen. Als je de ruitenwissermotor kunt vinden, probeer dan gelijkstroom aan te sluiten om te zien hoe deze reageert, of hij te snel draait of niet, en kijk of je een knop richting de cabine kunt installeren. Maar dit staat allemaal los van de originele installatie. Dat gezegd hebbende, soms heb je een potentiometer nodig om de snelheid te regelen.

Ja, dat is het idee. Mijn vraag is hoe ik de accu op de ruitenwissermotor moet aansluiten, aangezien ik vier draden heb: groen-geel, blauw, roze en oranje...
Wie is wie???
Als iemand me een hint kan geven welke op de + en welke op de - hoort, zou ik daar erg dankbaar voor zijn.