Goedenavond, wat betreft uw vraag, ik raad aan om een componenttest uit te voeren (ringen en kleppen). Ik kan u vertellen dat de compressietester geen 100% betrouwbaar instrument is. Ik raad aan om een cilinderlekdetector te gebruiken, omdat deze veel betrouwbaarder is dan een compressietester. Daarnaast is het probleem naar mijn mening te wijten aan de motorkleppen, omdat deze verkoold zijn, aangezien dit een veelvoorkomend probleem is. Als het een VVT-systeem betreft en de motorkleppen in orde zijn, raad ik aan om de status van de VVT te controleren, aangezien deze verantwoordelijk is voor de klepoverlap en deze beschadigd kan raken door het gebruik van een verkeerde olie. Het wordt over het algemeen aanbevolen om semi-synthetische olie te gebruiken om dezelfde reden dat er actuatoren op de nokkenassen zitten.
De ECM negeert het signaal van de lambdasonde tijdens koude motorwerking, omdat dit niet van vitaal belang is als deze defect is. Bovendien kan de ECM, als de verwarming defect is, in de beschermingsmodus gaan als er een storing wordt gedetecteerd.
Ik raad aan om een Tech 2 te gebruiken om een VVT-componenttest en een cilinderlektest uit te voeren. Als u een zeer dikke olie hebt (20W50), raad ik u aan deze te vervangen. Deze olie is namelijk niet geschikt voor dit type motor en kan de koude start beïnvloeden.