Zoek MDM

Bulletin

kapotte katalysator

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 9 maanden geleden #30945 door handmatig-mechanisch
Kapotte katalysator Geplaatst door manual-mecanica
Hallo, ik heb een kapotte katalysator. Mijn auto is een Renault Laguna i.8v benzine uit 1994-2000. De lambdasonde zit vóór de katalysator. Ik wil graag weten of de auto meer vermogen krijgt, meer benzine verbruikt of wat er kan gebeuren als ik de katalysator leeg laat lopen. Omdat een nieuwe katalysator duur is. Alvast bedankt. Ik wacht op uw antwoord.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 9 maanden geleden #30948 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: kapotte katalysator
HALLO JEZUS, JE KUNT DE KATALYSATOR STIL IN DE VUILNISBAK GOOIEN. IK BEN MONTEUR EN NAAST MIJN WERKPLAATS STAAT EEN UITLAATPIJP EN DIE HALEN ZE ER ALTIJD UIT. JE HEBT WEL MEER VERMOGEN, MAAR OP DE LANGE TERMIJN RAKEN DE KATALYSATOREN VERSTOPT EN KOMEN DE PROBLEMEN VAN GEBREK AAN VERMOGEN EN STARTEN IN DE OCHTEND. OMDAT HET LIJKT OP VERSTOPPING VAN DE UITLAAT...HAALDEN ZE DE UITLAAT ERUIT EN LASTEN ZE ER EEN STUKJE PIJP AAN EN IS HET PROBLEEM VOORBIJ.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 9 maanden geleden #30969 door handmatig-mechanisch
Hallo Jezus, dat is de normale procedure, verwijder de "korf" in de katalysator en klaar, maar het komt vaak voor bij bepaalde automodellen dat deze brandstof begint te verbruiken. De reden hiervoor is dat de katalysator als een soort "weerstand" fungeert tegen de uitlaatgassen en dit effect wordt door de lambdasonde gebruikt om de kwaliteit van de verbranding te bepalen. Wanneer de stroom te snel stroomt, geeft de lambdasonde een laag signaal af, wat wijst op een arm mengsel, wat de ECU doet door iets meer brandstof te laten ontsnappen. Houd hier rekening mee als het brandstofverbruik daalt, groeten!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 9 maanden geleden #31030 door handmatig-mechanisch
Je kunt hem er uiteraard afhalen, maar zonder die ruit hoef je de jaarlijkse keuring niet uit. De uitlaatgassen kunnen dan oplopen tot boven de 600 HC. Je kunt hem er nu uithalen en er later weer in doen. Dat veroorzaakt geen schade aan de motor, daar hoef je je geen zorgen over te maken.