Eigenlijk zou het een probleem met de voorloop kunnen zijn, maar in dat geval zou het, zoals ze dat noemen, een probleem met de contragewichten van de voorloop zijn. Die kunnen beschadigd of ontbreken, of de veren zijn al versleten.
een andere mogelijkheid is dat er al speling zit in de verdeleras of dat er ook speling zit in het tandwiel van de verdeleras of een combinatie van beide (ik bedoel het tandwiel van de verdeleras dat gekoppeld is aan de krukas of de nokkenas, eerlijk gezegd ken ik deze auto niet zo goed).
Wat de vacuümvervroeging betreft, wat problemen zou kunnen veroorzaken is eerder dat er daar af en toe een lek zit dat de variatie zou veroorzaken, wat heel eenvoudig te detecteren is door olie te spuiten op de plekken waar je vermoedt dat er een vacuümlek zit. Als dit het geval is, zal de olie in de motor komen en zal er veel blauwe rook uit de uitlaat komen. Een probleem met de cilindercompressie is onwaarschijnlijk, omdat het vacuüm dat ontstaat in het inlaatspruitstuk bij stationair draaien het gemiddelde is van de aanzuiging van alle cilinders. Dat wil zeggen, als een cilinder meer compressie heeft, hoeft dit geen invloed te hebben op de vervroeging, omdat het vacuüm dat daar ontstaat het gemiddelde is van de hele motor. Ik weet niet of ik mezelf heb uitgelegd haha