Zoek MDM

Bulletin

Probleem met de ruitenwasserspomp

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #30440 door handmatig-mechanisch
Probleem met de ruitenwasserspomp. Geplaatst door manual-mecanica
Hallo, mijn probleem is het volgende: mijn ruitenwasserspomp werkt niet meer goed en ik heb hem ontlucht met perslucht via de slangen. De ruitenwassersleiding achter werkt prima, maar die voor niet. Mijn vraag is: hoe kan ik bij de ruitenwasserspomp komen om te kijken of deze verstopt is? Mijn auto is een Citroën Xsara Picasso HDI uit 2000. Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #30455 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp : Probleem met de ruitenwasserspomp
Ze hebben meestal twee pompen, één voor het achterste circuit en één voor de voorste sproeiers, en die werken onafhankelijk van elkaar.
Je hebt niet aangegeven welke slangen je hebt gebruikt om lucht in te pompen, of dat nu via de pijp of de wateruitlaatsproeiers was. In ieder geval, als je perslucht hebt ingepompt, kan er een slangetje losgeraakt zijn, waardoor er geen water meer bij de sproeiers komt.
Zet de motor uit en het contact aan, en draai aan de waterpompregelaar. Als hij geluid maakt, werkt de pomp correct. Controleer of er slangetjes losgeraakt zijn, of reinig de sproeiers met een dun draadje als ze nog steeds verstopt zijn.
Een andere manier waarop ik de sproeiers reinig, is door de plastic slang die van de pomp komt los te koppelen (om te voorkomen dat deze aan de pompzijde losraakt) en met een plastic spuit onder druk water in de tegenovergestelde richting te injecteren. "Koppel de slang los, vul de spuit met water, plaats hem op de sproeier en knijp erin zodat er water in de tegenovergestelde richting wordt geïnjecteerd en het vuil dat de sproeier verstopt, wordt weggespoeld." Succes!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #30456 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp : Probleem met de ruitenwasserspomp
Trouwens, ik vergat te vermelden dat de pomp zich meestal in of naast de watertank bevindt. Maar zoals ik al zei, als hij lawaai maakt, ligt het niet aan de pomp; die is waarschijnlijk verstopt of er zit een losse leiding in. Als hij geen lawaai maakt, kan het aan de pomp liggen of aan een elektrisch probleem (met de afstandsbediening, een losse draad, enz.).

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #30464 door handmatig-mechanisch
Ze zitten in hetzelfde reservoir als de ruitenwisservloeistof. Ik denk dat je bij jouw auto het spatbord aan de passagierskant moet verwijderen om erbij te kunnen. Het is niet ingewikkeld. Je kunt ze testen met gelijkstroom als de motor geen geluid maakt wanneer je de schakelaar in de cabine activeert.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #30474 door handmatig-mechanisch
Allereerst hartelijk dank voor jullie oplossingen. Ik zal het even uitleggen: als ik de ruitenwasserspomp aanzet, maakt hij wel geluid, alsof hij normaal water pompt, maar er komt niets uit. De ruitenwasserspomp achter werkt prima. Ik heb perslucht door de slang naar de pomp geblazen, maar wat ik vreemd vind, is dat de pomp achter wel werkt en de pomp voor niet. Ik ga dit weekend doen wat jullie hebben voorgesteld; ik ga hem demonteren en kijken wat er aan de hand is. Nogmaals bedankt en vriendelijke groeten, Diego.