Zoek MDM

Bulletin

Mijn OPTRA uit 2005 rammelt

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 7 maanden geleden #30082 door handmatig-mechanisch
Mijn OPTRA uit 2005 rammelt. Geplaatst door manual-mecanica
Goedemiddag. Ik heb een OPTRA uit 2005 en ik heb net de motor laten reviseren, met allemaal nieuwe onderdelen. Hij loopt kilometers lang soepel op de snelweg, totdat hij plotseling begint te ratelen en het olielampje gaat branden. Ik zet hem uit, zet de motor uit en start hem meteen weer, en hij loopt nog een hele tijd perfect. We kunnen geen verklaring vinden; we hebben de nieuwe klepstoters gemonteerd, maar niets. Ik weet niet of iemand me een idee kan geven.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 7 maanden geleden #30097 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Mijn OPTRA uit 2005 klopt
Wat zijn de stekkers?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 7 maanden geleden #30100 door handmatig-mechanisch
Als het smeringslampje gaat branden, is de kans groot dat dit het geluid is dat het produceert. Begin met het demonteren van de olie en controleer of er sedimenten achterblijven die meestal achterblijven als de motor niet 100% wordt gewassen op het moment van montage. Als er niets vreemds uit komt, demonteer dan het carter en controleer het filter of de zeef van de oliepomp. Als u vuil, siliconenresten of zelfs plastic van de pakkingen of zelfs papier vindt, raakt dit verstopt na een tijdje dat de motor heeft gewerkt, omdat de oliepomp altijd olie aanzuigt en de olie onder druk naar de smeerpunten en naar de stoters of boosters van de cilinderkop stuurt. Volgens uw vraag blijven de boosters afgevoerd.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 7 maanden geleden #30102 door handmatig-mechanisch
Hallo, beste... uit eigen ervaring (hoewel ik een Hyundai Getz 1.6 heb, maar het principe van deze motoren is hetzelfde), is het belangrijk om te controleren of de oliepomp de juiste druk levert en of deze daadwerkelijk is vervangen. Dit is essentieel voor de goede werking van de motor, want als er sprake is van interne slijtage, zal deze niet de benodigde hoeveelheid vloeistof naar de klepstoters sturen en zul je altijd dat onaangename geluid horen. De klepstoters van dit voertuig werken alsof ze "zweven" op de olie die door de pomp wordt gestuurd, daarom is de druk erg belangrijk. Een ander zeer belangrijk punt is dat de olie die je hebt gebruikt de juiste viscositeit heeft; geloof het of niet, deze motoren zijn wat dat betreft kwetsbaar. De staat van de klepstoters baart me niet veel zorgen, want als ze oud waren, zouden ze met een goede oliedruk goed werken, misschien met een beetje geluid, maar het zou geen gevolgen hebben zoals een defecte oliepomp. Houd er rekening mee dat dit ook andere, zeer vroegtijdige slijtage van de motor kan veroorzaken. Tot slot, beste vriend, ververs de olie met de juiste olie. Ga indien nodig verder met de oliepomp en de juiste olie. Hartelijke groeten!