Zoek MDM

Bulletin

Schokken en verlies van kracht

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 7 maanden geleden #30049 door handmatig-mechanisch
Schokken en verlies van vermogen Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo, ik heb een Renault Symbol 2002 - 1.4 en ik moet de experts bellen...
1) De auto start normaal en start zonder problemen....
2) Na een paar minuten begint er een vreemd schokkerig geluid...
3) Ik zet de auto uit en weer aan en alles gaat terug naar af (1) en blijft in deze cyclus (1, 2 en 3)

Dat wil zeggen, als ik hem uit en weer aan zet, keert hij terug naar normaal en minuten later keert hij terug naar de storing...

TOEN DE STORING ER WAS
1) Ik verwijder de draden van bougies 2 en 3 en ze werken, omdat de auto uitschakelt
2) Ik verwijder de draden van bougies 1 en 4 en de vonken zijn hoorbaar, maar ze werken niet (omdat het schokkerige geluid aanhoudt). Dat wil zeggen, als ik deze draden verwijder, gebeurt er niets. (hij faalt).
Conclusie: Als de storing optreedt, stoppen bobines 1 en 4 met werken, maar ze krijgen stroom.

WAT HEB IK GEDAAN?
1) Ik dacht dat het beide bougies waren en ik heb ze vervangen, samen met de kabel en de bobine.
2) Ik dacht dat het de injectoren waren en ik heb ze laten reinigen en een nieuw filter laten plaatsen.
3) Ik dacht dat het de brandstofpomp was en ik heb de accu en het brandstoffilter vervangen.

is dat als ik de auto meteen uit en weer aan zet... de storing stopt maar na een tijdje terugkomt..

VRAGEN:
1) Is het mogelijk dat de vonk in bougies 1 en 4 zwak is vanwege een probleem in de ECU of Centrale Unit?
2) Als het een sensor is, bijvoorbeeld Temperatuur, Zuurstof, Lambdasonde of zelfs Katalysator. Omdat het alleen de werking van bougies 1 en 4 beïnvloedt. Is dat mogelijk?
3) Als het de ECU is, waarom zou het dan werken als de auto maar even aan en uit wordt gezet?
4) Is het mogelijk dat de bobine beschadigd is en maar even werkt totdat de auto uit en weer aan wordt gezet?
Ik heb het nog niet gescand, omdat het een beetje ver weg is en ze in mijn stad geen Renault-scanner hebben.

Als iemand me kan helpen, zou ik dat bij voorbaat op prijs stellen...

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 7 maanden geleden #30079 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Schokken en vermogensverlies
Beste collega, een zeer goede en zeer gedetailleerde beschrijving van het probleem. Ten eerste, in geen enkele auto met een elektronische regeleenheid kun je een bougiekabel loskoppelen om te zien of die cilinder werkt zonder de hoogspanning naar aarde te laten afvloeien; dit ontlaadt de secundaire of hoogspanningswikkeling naar de primaire en kan de ontstekingsmodule of de regeleenheid beïnvloeden. Wanneer je een kabel loskoppelt, moet je er een bougie in steken en, met een goede aarde, testen of de vonk goed en sterk is (een bliksemachtige vonk). Als de vonk roodachtig of zwak is, wijst dit al op een storing. Cilinders 1 en 4 werken met dezelfde bobine, maar als je die bobine al hebt vervangen en de storing aanhoudt, is dat zeldzaam. Als de storing kort na het starten optreedt, kan het zijn dat de kleppen van die cilinders donker worden en compressie verliezen, maar ik zie dat als lastiger. Wat je kunt doen, is de compressie van de cilinders meten met een koude motor en nadat deze is opgewarmd en vergelijken. Al met al lijkt het mij veel waarschijnlijker dat het een ontstekingsprobleem is. Was er verbetering toen u spoel 1-4 verving, of bleef het in eerste instantie hetzelfde?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 7 maanden geleden #30096 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor je reactie.

Ik heb de bobine vervangen en het probleem blijft bestaan.
Ik zal de compressie meten om dat te verifiëren.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 7 maanden geleden #30099 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal... Ik heb ook een Symbol 2002 (8 kleppen),
met dit verschil: hij werkte prima en verloor plotseling alle vermogen, maar hij sloeg niet af. Als ik gas geef, begint hij te ratelen en ruik ik een sterke katalysatorgeur. Ik heb hetzelfde gecontroleerd: injectorspoel, filters, gasklephuis en het blijft hetzelfde. Als ik echter bougies 1 en 2 loskoppel, slaat hij niet af, maar als ik alleen bougies 3 loskoppel, slaat hij wel af. Ik heb op alle forums en bij bekende monteurs gezocht, en die vertelden me over een verbrande cilinderkoppakking, kleppen en zelfs de ECU!
Bedankt voor jullie reacties en ik blijf in beide gevallen zoeken naar de oorzaak en de oplossing. Groeten.
P.S. Hier in Colombia wordt hij aangeduid als Renault Symbol RTE (8 V). Bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 7 maanden geleden #30126 door handmatig-mechanisch
de computer regelt de vonk niet, maar wel de stroomtoevoer naar de spoel, de sensor regelt de aardsluiting voor de vonkoversprong voor alle cilinders, wat u kunt controleren is of de injectoren een puls hebben wanneer de storing optreedt om een probleem met hen uit te sluiten, maar als u alles wilt uitsluiten, gebruik dan een scanner en mogelijk is er een signaal naar de injectoren afgesloten, omdat de computer een uitgang heeft voor pinnen 1 en 4 en nog een voor pinnen 2 en 3. Over het algemeen varieert dat afhankelijk van het gemonteerde injectiesysteem, het kan zijn dat ze buiten goed werken, maar dat het signaal de in het voertuig gemonteerde systemen niet bereikt.