Zoek MDM

Bulletin

Motorwissel op een BMW E30

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 6 maanden geleden #30036 door handmatig-mechanisch
Motorwissel op een BMW E30 Geplaatst door manual-mecanica
Hallo allemaal, mede-monteurs. Mijn vraag heeft betrekking op een projectidee dat al een tijdje in mijn hoofd zit. Ik denk erover om (binnenkort) een BMW E30 te kopen en die naar mijn wens te laten inrichten. Maar mijn grootste twijfels hebben betrekking op de motor. Ik wil de M20 verwijderen en een M54 of N52 monteren (met meer pk's en een minder goed lopende motor). Ik weet dat er conservatieven zullen zijn die me graag zouden vermoorden, maar het idee spreekt me erg aan. Uiteraard zou ik ook de versnellingsbak vervangen, maar weet iemand daarnaast of het installeren van de motorsteunen veel gedoe oplevert, bijvoorbeeld door veel laswerk? En nog een vraag: hebben jullie enig idee hoe je de ECU van de motor moet aanpakken? Uiteraard hebben de M54 of N52 hun eigen ECU, maar ik twijfel hoe ik deze "transplant" in de E30 moet uitvoeren. Laten we eens kijken of iemand soortgelijke ervaringen heeft en iets kan aanbevelen. Misschien zelfs een boek over UCE's of herprogrammering. Ik weet het niet; eerlijk gezegd ben ik een beetje de weg kwijt op dit gebied. Alle input is welkom. Alvast hartelijk dank en een gelukkig nieuwjaar allemaal!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 6 maanden geleden #30136 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Motorwissel op een BMW E30
Kijk eens in de werkplaats, we hebben verschillende motorwijzigingen gedaan, veel, en zelfs voordat ik aankwam, had mijn oom er bijna 140 wijzigingen doorgevoerd sinds ze de oude motoren uit de bussen voor olietankers haalden. Nou, ik heb transplantaties van nieuwe motoren gedaan, je verandert de ECU, je verandert de motorkast, nu zijn er veel details, de ECU moet je kopen met de bedrading, dat wil zeggen de kabelboom, de steunen zijn niet zo'n vreselijke aanpassing, je moet er alleen op letten dat ze bij het doen ervan niet in de weg zitten om componenten zoals het oliefilter, de dynamo, de starter, enz. te verwijderen. Nu heeft het voertuig soms voorwielaandrijving en de te installeren motor is achterwielaandrijving en je moet asgewichten en veel dingen krijgen als ze dezelfde tractie hebben, wordt het aangepast, er is geen probleem, als het carter crasht, kunnen ze worden doorgesneden en omgedraaid, er zijn veel details, maar je moet het zien, hoe dan ook, als je berekeningen goed zijn gedaan, zeg ik je om het eens te proberen, ik vind de mensen die dit soort projecten doen leuk, ze zijn erg vermakelijk, het wordt heel boos hahaha maar het kan wees klaar, veel succes en vertel me alles. Ga door met je project, het wordt een uniek voertuig.
En als conservatief wil ik je misschien vermoorden, maar wat kun je doen? Hahaha, ik maak geen grapje, ga je gang. Stel je voor dat we een motor van een Chevrolet Monte Carlo nemen en er een 6-in-lijn benzinemotor van een Nissan in zetten. Hahaha, dat is een klassieker kapotmaken.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 6 maanden geleden #30151 door handmatig-mechanisch
Wauw, heel erg bedankt voor de informatie! Het bestellen van de ECU met de bedrading erbij was een detail waar ik nog niet aan had gedacht. Verder denk ik niet dat het me al te veel problemen zal opleveren. De originele motor is een longitudinale, achterwielaangedreven zes-in-lijn. De motor die ik wil installeren is dezelfde, alleen met meer pk's en moderner. (Ik denk dat het de motor is die in de BMW E36 of E46 zit.) Al deze informatie is erg nuttig, want het is wat me heeft doen besluiten om met dit project te beginnen. Nogmaals bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 6 maanden geleden #30187 door handmatig-mechanisch
Als ze allebei achterwielaandrijving hebben, is het nog erger. Je zult geen problemen ondervinden. In het ergste geval pas je de cardanas aan, maar dat is makkelijk. Geen probleem. Ga je gang en veel succes.