Zoek MDM

Bulletin

Dynamo laadt niet, rotor Vin?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #28332 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Dynamo laadt niet
Oké, ik heb gezien dat het hetzelfde is als het K12-motormodel. Ik heb de handleiding daarvan. Ja, het is zoals je me vertelde: de L staat voor het waakvlammetje en de S (IG in mijn schema) staat voor de stroomtoevoer naar de spanningsregelaar die in de dynamo is geïntegreerd. Die zou natuurlijk onder de vinnen moeten zitten. Het laden gebeurt natuurlijk via de dikke kabel, zoals ik al vreesde. Alle plussen zijn beveiligd met een 100A-zekering.

Nu ik zie hoe alles gaat, doe ik morgen de tests zoals in de handleiding staat. Laten we eens kijken of ik geluk heb en het aan de connector ligt of aan een te grote kabellengte. Zo niet, dan is het antwoord altijd hetzelfde: vervang de dynamo.

Groeten

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden - 13 jaar en 8 maanden geleden #28405 door handmatig-mechanisch
Oké, opgelost. Toen ik de dynamo demonteerde en opende, zag ik een plakkerige koolborstel. Ik heb er flink aan gewiebeld en de veer werkte nu weer naar behoren. Ik heb de plek schoongemaakt.

Toen ik een week geleden de spanning mat, was die rond de 12 V met draaiende motor.

Vandaag was de accu 12,10 V. Ik heb alles weer in elkaar gezet, aangesloten, gestart en het lampje ging uit. Ik heb de spanning op de accu gemeten en die was 14,36 V. Geweldig, wat fijn! Ik heb de spanning gemeten tussen de pluspool van de dynamo en de minpool van de accu en die was 14,66 V. Er zit een spanningsval van 0,3 V in de kabel.

Groeten
Laatst bewerkt: 13 jaar 8 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #28588 door handmatig-mechanisch

:woohoo: De volgende dag, meer van hetzelfde, en ik heb de laadspanning van de dynamo gemeten door de grote laadkabel los te koppelen van de pluspool, en ik heb de schroef-min en 8V gemeten.

Ik weet zeker dat het de regelaar binnenin is, dus ik ga er zelf een bouwen en die rechtstreeks op de koolborstels aansluiten. Weet iemand de spanning die op de koolborstels of koolborstels staat?
En de stroomsterkte, is die goed met 7,5A? De zekering is 10A.
Bedankt,

met vriendelijke groet

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #28589 door handmatig-mechanisch

:woohoo: De volgende dag, meer van hetzelfde, en ik heb de laadspanning van de dynamo gemeten door de grote laadkabel los te koppelen van de pluspool, en ik heb de schroef-min en 8V gemeten.

Ik weet zeker dat het de regelaar binnenin is, dus ik ga er zelf een bouwen en die rechtstreeks op de koolborstels aansluiten. Weet iemand de spanning die op de koolborstels of koolborstels staat?
En de stroomsterkte, is die goed met 7,5A? De zekering is 10A.
Bedankt,

met vriendelijke groet