Zoek MDM

Bulletin

Dynamo laadt niet, rotor Vin?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden - 13 jaar en 8 maanden geleden #28291 door handmatig-mechanisch
Dynamo laadt niet op, rotor VIN? Geplaatst door manual-mecanica

Bijlage niet gevonden

:woohoo: Hallo, het accu-indicatielampje van mijn oudere Nissan Micra, ongeveer 10 jaar oud, brandt. Het is het model van 1000 cc en 60 pk. Ik heb de accu gecontroleerd en hij laadt niet op.

Omdat ik elektricien ben, heb ik er wel wat verstand van en ik ga kijken of ik het probleem kan oplossen zonder de handleiding bij de hand te hebben. Daarom heb ik de dynamo verwijderd en uit elkaar gehaald.

De wikkelingen zijn "prima", noch open, noch lekkend. De borstels zijn eveneens in orde.

Omdat ik niet gemakkelijk bij de diodes kan komen, heb ik een driefasengelijkrichter met zes diodes getekend. Ik heb de drie diodes gemeten die naar de pluspool van de accu gaan, alle drie zijn in orde, wat 534 oplevert door de diodemeting te selecteren. De drie diodes die van de minpool naar de fasen gaan, zijn ook in orde, 534. In alle zes gevallen geven ze, omgekeerd gepolariseerd, geen waarde aan; de multimeter blijft op 1 staan.

Bovendien is de dynamo voorzien van een dubbele connector met 2 platte aansluitingen van het faston type.
, een daarvan moet de belastingsstroom zijn, want verderop in de elektrische installatie is deze stroom de stroom die naar de 10A-zekering gaat. Deze komt ook van de fasen, maar er zit een halfgeleider tussen de fase en de aansluiting. Als ik deze meet met de selector in de diodemeting, krijg ik een waarde van 1040, en omgekeerd krijg ik 1704.

de borstels worden rechtstreeks door de positieve dikke kabel gevoed, één ervan, en de andere door de fasen met tussengevoegde halfgeleiders tb.

Ik heb een schema voor je gemaakt, zodat je misschien wat meer duidelijkheid kunt scheppen. Ik wil vooral weten of de dynamo in orde is, en of je misschien een schema hebt.
Oh, de andere connectoraansluiting brengt me in de war, en ik weet niet waar die in de installatie hoort. De andere zijn in orde, één op de 10A-zekering en de andere rechtstreeks op de accu, de continuïteit is in orde. De 10A-zekering is in orde.

Hartelijk dank. Ik ga kijken of u mij kunt helpen en achterhalen waarom het niet laadt.
Laten we eens kijken of ik het kan repareren zonder dat ik een fortuin hoef uit te geven of de auto naar de sloop hoef te brengen.

Het allerbeste
Laatst bewerkt: 13 jaar 8 maanden geleden door .

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden - 13 jaar en 8 maanden geleden #28300 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Dynamo laadt niet
Jose Luis, ik begrijp dat je de diodes hebt gemeten door de kabels aan beide uiteinden van elk element te plaatsen, maar heb je de continuïteit van de diodeverbinding met de printplaat gemeten? Ik heb een diodeprintplaat op een 505-dynamo gerepareerd. Het was op het eerste gezicht niet duidelijk, maar het soldeer was losgeraakt en er liep geen stroom doorheen. Houd er rekening mee dat het gebied waar deze is gemonteerd erg heet wordt, en de diodes zijn groot en hebben veel stroom, wat het solderen kan verstoren. Succes.

Nog iets dat ik vergat: in dynamo's heb je naast de diodeprintplaat ook de laadregelaar. Dat is het andere circuit dat je noemde met de dubbele connector. Deze is verantwoordelijk voor het leveren van meer of minder stroom aan de rotor om het magnetische veld te verhogen of te verlagen, afhankelijk van of er meer of minder stroom nodig is. Met andere woorden, hij is verantwoordelijk voor het garanderen dat de uitgang altijd 13,6 V is, ongeacht de belasting van het circuit, inclusief verlichting, airconditioning, verwarmde voorruit, enz.
Ik denk dat de uitgang 13,6 V was, maar ik weet het niet zeker; Het kan ook variëren afhankelijk van het model.
De laadregelaar is lastiger te repareren. Je kunt de diodeprintplaat repareren, maar ik denk niet dat de regelaar dat kan.
Hoe dan ook, ik heb de printplaat gesoldeerd met een 150W soldeerbout, en in plaats van gewone soldeer heb ik zilversoldeer gebruikt, het soort dat in loodgieterswerk wordt gebruikt; het heeft een hoger smeltpunt. Ik heb je al verteld dat het probleem de temperatuur is. Oververhit de diodes niet als je ze opnieuw moet solderen, want dan beschadig je ze. Dat betekent dat je de soldeerbout op vol vermogen moet gebruiken en een snelle hittestoot moet toepassen vanaf het moment dat je er dichtbij komt totdat hij smelt.
Laatst bewerkt: 13 jaar en 8 maanden geleden door . Reden: ontbrekende gegevens

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #28304 door handmatig-mechanisch
Industriële en automobiele elektriciteit zijn niet hetzelfde. Dit type dynamo heeft een connectornomenclatuur: IG en L staan voor de ontsteking, die afkomstig is van een zekering, en L is het waakvlammetje en loopt bijna altijd rechtstreeks naar het dashboard. Uw schema klopt niet. De drie diodes die naar een koolstofvezelfilter gaan, vormen de positieve aardingsvoeding, en de negatieve wordt gegenereerd door de spanningsregelaar. De tri-diodelijn die naar het koolstofvezelfilter gaat, is, geloof ik, rechtstreeks verbonden met het waakvlammetje, en dat is wat het lampje aanzet, en het gaat uit wanneer het lampje positief wordt, wanneer de dynamo energie genereert. Het gaat aan omdat de negatieve stroom die door de regelaar wordt gegenereerd door de aarde circuleert en het andere koolstofvezelfilter binnenkomt om het lampje op het dashboard van stroom te voorzien, en de lamp op het dashboard is aan het andere uiteinde verbonden met de zekering voor de richtingaanwijzers. Zonder de positieve bekrachtiging van het waakvlammetje laadt de dynamo niet op, en omgekeerd, zonder de spanning die van de drie diodes naar de borstel gaat, laadt hij niet op of schakelt het waakvlammetje niet uit. Als het waakvlammetje niet uitgaat, is er een probleem met de tri-diode of de spanningsregelaar. Alle spanningsregelaars staan ingesteld op 14,4 volt, niet 13,6 volt. De oorzaak van de daling is het verbruik bij overbelasting van het systeem met extra's die niet van het voertuig afkomstig zijn, een defecte accu of valse contacten, en dit worden spanningsvallen genoemd. De meeste controleren de spanning op de accu en vergelijken deze niet met de spanning van de dynamo. Er kan een spanningsval zijn aan de positieve en negatieve kant. De handleidingen geven aan dat het maximale verlies op de weg van de dynamo naar de accu 0,3 volt mag zijn. En een defecte accu kan zelfs de spanning van de regelaar verhogen. Het overkwam mij een keer dat ik twee regelaars verwisselde, omdat de lading boven de 15 volt kwam en stabiliseerde op 14 volt totdat ik het met een andere accu probeerde. De accu is ook een spanningsstabilisator in het laadsysteem. Daarom mag je een accu niet loskoppelen met draaiende motor, de spanning stijgt en je kunt de ECU doorbranden.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden - 13 jaar en 8 maanden geleden #28321 door handmatig-mechanisch
Hartelijk dank, ik begrijp het. Als ik wist dat de koolborstels niet op mij pasten (choto, koolstof, bedoel je de koolborstel, toch?), dan stuur ik je een schema van wat ik met de tester heb gemeten. Ik denk dat het dan wel duidelijk is. Ik laat de negatieve koolborstels zitten, niet de positieve, want die komt rechtstreeks van de moer waar de positieve kabel op is aangesloten. Ik heb hem in het schema gezet en aangesloten op connector 1. (Ik zal ook een foto toevoegen:

Aansluitingen 2 en 3 komen van de dubbele connector. Zoals u kunt zien, gaat aansluiting 2 rechtstreeks naar een zekering in de kast naast de accu, en rechtstreeks naar de pluspool van de accu. Deze is in een later Micra-werkplaatsboek gemarkeerd met LG, die voor de K12-motor. Die van mij is K11. De andere, aansluiting 3, is gemarkeerd met L, en gaat naar de spanningsregelaar. Ik zie dat de spanning van de spanningsregelaar naar het paneel via de 10A-zekering onder het stuurwiel loopt en vervolgens naar de contactsleutel.
Wat ik niet begrijp is hoe 2 aansluitklemmen op een borstel worden aangesloten, de negatieve (of minder positieve)........... :woohoo:

De diodes, nee, die zitten niet los. Ik heb de drie diodes gemeten vanaf het einde van elke fase tot aan de moer op connector 1. De andere drie zijn gemeten vanaf een draadeind, waar de afdekking (d.w.z. de minpool) doorheen loopt, tot aan de uiteinden van de wikkelingen. De statorwikkeling heeft een sterverbinding, geverifieerd.

Dus ik denk dat de dynamo in orde is. Ik ga hem opnieuw installeren. Hopelijk is het gewoon een te grote spanningsval in de kabels, natuurlijk. Om de spanning te meten, welke kabel laadt de accu op? De dikke kabel van connector 1 (ik denk het), of die van connector 2, de LG, die een 10A-connector heeft. Ik koppel hem los en start hem om te kijken welke spanning er is.

De dynamo is een Hi-Tech 12V65A. Ik zal eens kijken of ik het schema online kan vinden.

Het nieuwe schema, de minborstel is niet aangesloten (daar weet ik niks van), en ook de connectoren 2 en 3 niet, de rest is prima.

E1 zou een borstel zijn (rechtstreeks van de pluspool van de accu), en de borstel ernaast rechts zou de andere zijn. Ik weet niet of je weet hoe deze is aangesloten op aansluiting 2 en 3. Er is geen continuïteit, met andere woorden, de tester piept niet; er is een elektronisch onderdeel ingevoegd.

Ontzettend bedankt

Het allerbeste

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden - 13 jaar en 8 maanden geleden #28329 door handmatig-mechanisch
Meer informatie: aangezien ik online naar informatie zoek, heb ik gezien dat mijn dynamo triodes gebruikt om de fase naar positief te richten.
Dan, in de buurt van de borstels, boven de veren, zit een opening waar iets in past dat gekoeld moet worden, aangezien er koelribben boven deze opening zitten. Ik dacht dat de diodes in deze opening zouden zitten; misschien zijn ze bedoeld om de borstels zelf te koelen, ik weet het niet.
Op de dynamo zelf, volgens mijn foto, is de bovenste aansluiting van de connector gemarkeerd met de letter S en de onderste met een L.

Met vriendelijke groet.