Zoek MDM

Bulletin

Rook op oliepeilstok

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #25586 door handmatig-mechanisch
Rook op oliepeilstok Geplaatst door manual-mecanica
Hallo allemaal. Als ik de motor start, komt er rook uit de peilstok (als die open is) en de olievulopening op het kleppendeksel. Ik heb onlangs de radiator, de onderste en bovenste radiatorslangen en de koelvloeistof (IADA GlycoGel 50% organisch... de beste!) vervangen, samen met 15W40 olie en een filter. Ik ben er (bijna) zeker van dat dit niet het geval was vóór de radiator. Is het de CPV-olieretourklep? Is het oliefilter verstopt (behalve de cartridge, die heeft een cycloonfilter)? Olieslangen? Zuigerveren (compressie loopt naar het carter)? Cilinderkoppakking? Toyota Land Cruiser HJ60 6-cilinder diesel 4000cc (2H motor) uit 1981. BEDANKT

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #25587 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Rook op de oliepeilstok
Meer details: Ik heb de externe riemen (dynamo, waterpomp, stuurbekrachtiging) vervangen. Ik heb de olie (15W40) en het oliefilter vervangen (ik heb het cycloonoliefilter dat bij deze motor wordt geleverd schoongemaakt). Ik heb ook het luchtfilter vervangen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #25588 door handmatig-mechanisch
De oliedruk op de meter geeft minder dan 1/3 aan, stijgt met het toerental tijdens accelereren en daalt bij stationair draaien. Moet ik met een externe drukmeter testen of de oliedruk correct is en of de klok op het dashboard niet correct aangeeft? Moet ik een andere olie dan 15W40 gebruiken?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #25589 door handmatig-mechanisch
Kijk, mijn vriend, alles wat je meldt, heeft niets met het probleem te maken. Meet de compressie van de cilinders, want het lijkt erop dat de motor drukloos is. Ik hoop dat mijn mening je helpt. Doei.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden - 13 jaar en 11 maanden geleden #25590 door handmatig-mechanisch
Alle auto's, zelfs nieuwe, hebben last van gaslekken in het carter als gevolg van slijtage van de compressieveren en/of de hoge druk tijdens het verbrandingsproces. Uw motor heeft een compressieverhouding van 1:19, 0,67 liter per zuiger en een compressiedruk tussen 20 en 28 bar. Deze specificaties moeten door uw monteur worden gecontroleerd, naast het uitvoeren van een blow-by- of carterdruktest op uw apparatuur. Controleer de vervuiling van de motorontluchting en wat betreft de olie voor uw apparatuur: Toyota adviseert SAE10W30 voor koude klimaten, SAE10W40 voor gematigde klimaten en SAE20W40 voor warme klimaten als motorolie.
Laatst bewerkt: 13 jaar 11 maanden geleden door .