Witte rook is onverbrande dieselbrandstof. De twee belangrijkste oorzaken van deze rook zijn cilinders met een lage compressie of een onjuiste ontstekingstiming. Omdat het probleem zich voordoet bij hoge toerentallen en onder belasting, zijn er twee mogelijke oorzaken. Ten eerste kan de temperatuur van de motor stijgen wanneer deze onder belasting staat, waardoor de kleppen mogelijk niet goed sluiten en er compressieverlies optreedt. Ten tweede kan de injectiepomp bij hoge toerentallen niet de juiste vervroegingswaarden leveren, waardoor de injectietiming niet klopt. De redenen hiervoor kunnen uiteenlopend zijn, maar over het algemeen kan het te wijten zijn aan lucht in het systeem, wat resulteert in onvoldoende interne overdrachtsdruk en onvoldoende druk op de vervroegingszuiger. Een andere mogelijkheid is dat de interne brandstofpomp versleten is of dat de klep die de overdrachtsdruk regelt vastzit. Als het te wijten zou zijn aan overtollige brandstof of verstopte luchtfilters, zou de rook niet wit maar zwart zijn, omdat het dan overtollige, maar onverbrande, brandstof zou zijn. Het eerste wat ik zou doen, is de klepspeling controleren en vervolgens het statische injectiepunt verifiëren. Als dat in orde is, zou ik de motorcompressie meten. Als de compressie binnen de normale waarden ligt, zou ik de brandstofleidingen en tot slot de injectiepomp controleren