Zoek MDM

Bulletin

BMW 316i compact vroege ontsteking

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 2 maanden geleden #24991 door handmatig-mechanisch
BMW 316i Compact Early Ignition Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo, ik heb al jaren een probleem met mijn auto. Het is een compacte BMW 316i E36 uit 1994 met kettingtiming. Hij loopt onregelmatig stationair en mist vermogen (wanneer ik de ramen open, aan het stuur draai, de verlichting en de airconditioning aanzet, en bij het wegrijden, maakt hij brute afdalingen). Het uitlaatgeluid is onregelmatig, het klinkt alsof hij hapert, vooral als de auto warm wordt, terwijl de uitlaatgassen te veel verbranden. Bovendien reageert de auto niet gelijkmatig en accelereert hij niet krachtig, hij klinkt niet soepel. Alles is gedaan, van het vervangen van alle sensoren (nokkenas, krukas, lab-sonde, flowmeter, klopsensoren, drukregelaar en pomp), ultrasoon reinigen van injectoren, spruitstukpakkingen, ECU ervan uitgaande dat degene van de sloop niet kapot is gegaan, bedrading, aarding en zelfs de motor etc. etc.... het laatste wat ik heb gedaan is het controleren, maar het geeft geen foutmelding. Er is alleen één vreemd ding: de ontstekingsvervroeging staat op 18º stationair draaien, terwijl het tussen de -10 en +10º zou moeten zijn. Niemand weet waarom de unit dit doet, maar de signalen gaan die kant op en ik weet niet tot wie ik me moet wenden, bedankt

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 2 maanden geleden #25005 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: BMW 316i compact vroege ontsteking
Het probleem zit in de afstelling van de distributieriem. Dat moet te maken hebben met het vervroegen van de ontsteking en het goed krijgen van de kleptiming. Controleer dit en laat het ons weten.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 2 maanden geleden #25032 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: BMW 316i compact vroege ontsteking
Oké, maar ik heb al gecontroleerd of het een enkele nokkenas is en ik heb het gereedschap. Het is gemakkelijk om het in te stellen. Er is maar één twijfel en dat is dat het nokkenastandwiel een slede heeft met een pijl die volgens BMW naar 12 moet wijzen. Dit tandwiel kan ongeveer 2 tanden vooruit en achteruit bewegen als je de pijl voor of na 12 laat. Deze handeling heeft geen invloed op de positie van de as of de krukas, omdat ze met hun gereedschap zijn vastgezet en ik alleen het tandwiel beweeg. De auto varieert of verbetert niet. Er is maar één ding dat werkt en dat is het verplaatsen van de krukassensor twee tanden naar voren. Dat is merkbaar. De acceleratie is fijner, gelijkmatiger en krachtiger. Het enige wat ik kan bedenken is dat de unit corrigeert door het tegenovergestelde te doen van wat in werkelijkheid het geval is: door de sensor naar voren te verplaatsen, wordt de ontsteking vertraagd, want met 18º en de sensor 2 of 3 tanden naar voren zou de drijfstang kloppen, denk ik. Bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 2 maanden geleden #25050 door handmatig-mechanisch
Als het goed is, laten de gereedschappen de nokkenas en krukas op hun plaats, maar als de tandenteller op de demperpoelie zit, heeft dit aanzienlijke invloed op het moment van heen en weer bewegen. Daarmee bepaal je de ontstekingsvoorloop. Heb je een verdeler of een bobine?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 2 maanden geleden #25316 door handmatig-mechanisch
Het is een volledig elektronische ontsteking zonder verdeler en met bobines. Bovendien zitten de krukassensor en de dempertandpoelie vast, dus het is vreemd dat die op zijn plek kapot gaat. De unit stuurt hem aan en ik weet niet of de remklauw kapot is of dat het iets groters zou zijn. Wat denk je? Bedankt.